به گزارش ایمنا، روح الله عباسپور نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس یازدهم با انتقاد از فرآیند تولید خودرو در شرکتهای خودروسازی، گفت: قیمت تمام شده تولید محصولات داخلی بسیار است؛ اگرچه عواملی مانند کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت مواد اولیه، مالیات و… از جمله مؤلفههای خارجی اثرگذار بر هزینهی تولید است اما بیتوجهی خودروسازان به ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی و نبود استفاده از فناوری روز دنیا از جمله سیاستهای نابه جای آنها است که موجب گران تولید شدن چارچرخ ها میشود.
نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس یازدهم با بیان اینکه استانداردهای ۸۵ گانه تولید خودرو باید توسط خودروسازان اجرایی شود، افزود: اگر خودروسازان از ظرفیت دانشگاهها و متخصصان استفاده کنند از یک سو زمینه برای کاهش قیمتها فراهم شده و از سوی دیگر کیفیت خودروهای تولیدی رشد و مصرف سوخت کم میشود.
وی اظهار کرد: برخی سایتهای خودروسازیها در داخل و خارج نه تنها سود و منفعتی برای این شرکتها ندارند، بلکه موجب زیان آنها نیز میشود؛ به طور مثال در حال حاضر خودروسازان از تهران و مشهد قطعه موردنیاز تولید را به بابل منتقل کرده و پس از مونتاژ، مجدد به این شهرها باز میگردانند، این سیاستها موجب افزایش هزینه تولید خودرو میشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: مدیریت مالی خودروسازان ایرادات بسیاری دارد که این روند موجب افزایش هزینه تولید میشود، زمانی که قیمت تمام شده خودروی تولیدی افزایش یابد، خودروسازان ناچارند این هزینه را از مرم دریافت کنند در حالی که اگر هزینههای مازاد حذف شود، قیمت خودرو کاهش مییابد.