عملکرد «سمفا» به روایت سینماداران؛ فاجعه تلخ یا تجربه ارزشمند؟
منبع خبر /
فرهنگی و هنری /
07-04-1399
سامانه «سمفا» این روزها تنها مرجع خرید آنلاین بلیت جهت تماشای فیلمها بر پرده سینماهای کشور است؛ این سامانه در نزدیک به یک هفتهای که از راهاندازیاش میگذرد چه کارنامهای داشته است؟
این سامانه که در دوران تعطیلی سینماها آماده بهره برداری شده بود، نزدیک به یک هفته است که مورد استفاده سینماها گرفته و مخاطبان برای خرید آنلاین بلیت و حضور در سینما از آن استفاده کردهاند. تجربه استفاده از این سامانه در روزهای ابتدایی اما چگونه بوده است و فارغ از بحث شکستن انحصار در زمینه فروش بلیت، چقدر توانسته منطبق با استانداردهای مدنظر اصناف درگیر با فرآیند اکران در سینمای ایران کار خود را پی بگیرد.
درباره تجربه استفاده از این سامانه، با مهدی رجایی مدیر سینمای «چهارباغ» اصفهان، حیدر مرادی مدیر پردیس سینمایی «هویزه» مشهد و محمدحسین فرحبخش از مالکان سینما «عصرجدید» تهران به گفتگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
بعد از «کرونا» با چالش «سمفا» مواجه شدیم!
مهدی رجایی مدیر سینما «چهارباغ» اصفهان درباره تجربه استفاده از سامانه «سمفا» در چند روز اخیر به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه این سامانه اشکالات و ایرادات فراوانی دارد و مشکلات زیادی برای سینماداران و صاحبان فیلم در روزهای اخیر به وجود آورده است. به نظر تستهای فنی لازم و استفاده از تجربههای پیشین انجام نگرفته و باید گفت امروز سینمای ایران پس از چالش کرونا، با چالشی با نام «سمفا» رو به رو شده است.
مدیر پردیس «چهارباغ» در تشریح این ایرادات گفت: ابتدابیترین موارد در این سامانه ایراد دارد. به طور مثال با تعریف سانس در «سمفا»، بلافاصله در اتفاقی عجیب سانس در سایت «ایران تیک» بدون داشتن قراردادی با سینما بالا میآید و اگر تقاضای بسته شدن سانس در «ایران تیک» را کنید، در سینماتیکت نیز بسته میشود. بحث بعدی گزارشگیری است که یا نمیتواند گزارش فروش مورد نظر را دهد، یا تناقض در ارقام گیشه و سامانه وجود دارد.
وی افزود: چیزی به نام خرید نیم بها یا تخفیفدار در «سمفا» تعریف نشده است اما شما حتی ۴۰ دقیقه پس از گذشت سانس نیز میتوانید بلیت بخرید! به طور کلی شرایط تعریف سانس و پنل کاربری «سمفا» به قدری آپشنهای اضافه، سردرگم کننده و غیرکاربردی دارد که بسیاری از سینماها ترجیح میدهند به صورت دستی اقدام به فروش بلیت کنند و همین موضوع موجب شده گزارش دقیقی از فروش فیلمها موجود نباشد. چراکه بسیاری از سینماداران به خاطر مشکلات اساسی نتوانستهاند خرید را بر مبنای سمفا درج کنند.
رجایی درباره علت این موضوع گفت: به طور مثال در گذشته انتخاب صندلی پس از مرحله پرداخت انجام میشد، اما اکنون پیش از پرداخت. یعنی یک مرحله انتخاب صندلی است و سپس پرداخت و چاپ بلیت. حال چنانچه مخاطب صندلی را انتخاب کند اما از پرداخت منصرف شود، صندلی به طور اشغال باقی میماند. هرچند این موضوع در مورد سامانههای آنلاین پس از ۵ دقیقه برطرف میشود که خود میتواند از سوی برخی افراد باغرض، روند بلیت فروشی را دچار اخلال کند، اما در سیستم گیشه سینما اساساً به حال اشغال باقی میماند و درنهایت گزارشگیری از فروش را دچار تناقض میکند. یعنی در صورتی که شما اصلاً دریافتی نداشتید، باید هزینه بلیت از جیب بپردازید.
وی ادامه داد: یا اینکه در گذشته این امکان وجود داشت تا سینمادار تعریف کند امکان فروش آنلاین نیم ساعت قبل از سانس بسته شود، اما فروش گیشه تا یک ربع پس از سانس ادامه داشته باشد. در سمفا این قابلیت وجود ندارد و با بستن فروش آنلاین، فروش گیشه نیز برای سانس مورد نظر بسته میشود و سینمادار مجبور است با تعریف سانس جدید، برای مخاطبان در سانس مجعول بلیت صادر کند!
رجایی در پایان گفت: این موضوعات تمام گزارشگیریها را دچار اشکال و زحمت سینمادار را بیشتر کرده، مکانیزم الکترونیکی بلیتفروشی امروز در حال بازگشت به شیوه سنتی قدیمی است. نتیجه این اشکالات از بین رفتن اعتماد چند دهه مخاطب به سینما است و متاسفانه مخاطب درنهایت طرف خود را سینما میداند نه «سمفا». امیدوارم این ایرادات شنیده و به زودی رفع شود.
فروش ۱۷۰ بلیت برای سالن ۱۰۰ نفره!
حیدر مرادی مدیر پردیس سینمایی «هویزه» مشهد نیز درباره تجربه کار با سامانه «سمفا» به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه بحث بلیت فروشی با این سامانه به شکل فاجعه باری در حال رقم خوردن است. یک معضل بسیار بزرگ «سمفا» این است که بالکن سینماها، سالن مجزا تعریف شده و شما برای فروش صندلی آن باید فیلم و سانس مجزایی تعریف کنید که اختلالاتی برای گزارش فروش ایجاد کرده است.
وی افزود: در حالی که یکی از وظایف «سمفا» جلوگیری از فروش یک صندلی به چند نفر است، طی روزهای گذشته پردیس سینمایی در تهران داشتیم که از ظرفیت ۱۰۰ نفره تعریف شده، ۱۷۰ بلیت فروخته است، یعنی «سمفا» نتوانسته فروش گیشه و آنلاین را سِت کند.
مرادی درباره فعالیت «سمفا» در زمان قطعی اینترنت نیز گفت: این ادعا که اگر اینترنت قطع شود «سمفا» این قابلیت را دارد که به صورت آفلاین خرید توسط گیشهدار صورت پذیرد و حتی پس از اتصال اینترنت، به طور اتومات بهروزرسانی میشود، کذب است. در حال حاضر سیستم اگر قطع شود، سایت اساساً بالا نمیآید و فروشی ممکن نخواهد بود.
این مدیر سینما ادامه داد: مشکل بعدی، مشکل چاپ بلیت است. رول کاغذ یک کالای مصرفی هزینهزا و گران برای سینمادار است. در گذشته فرم چاپ بلیت توسط سامانه فروش آنلاین به نوعی تعریف شده بود که تنها ۷ سانتیمتر کاغذ مصرفی برای هر بلیت داشتیم، اما اکنون در برخی سینماها تا ۲۵ سانتیمتر کاغذ مصرفی برای هر بلیت داریم که غیر از بالا بردن هزینه مصرفی سینماها، یک اتفاق ضد محیط زیستی است.