به گزارش عصرایران، موکا نام یک کراس اوور جمع و جور در مجموعه اوپل است که از سال ۲۰۱۲ تا کنون روی خط تولید قرار دارد. نسل اول این محصول در سال ۲۰۱۲ روانه بازار شد. در بازار انگلیس همین خودرو با نام واکسول موکا و در آمریکای شمالی و چین با نام بیوک انکور ارائه شده است. در سال ۲۰۱۶ نام این خودرو به موکا اکس تغییر یافت.
همانطور که مشاهده می کنید نسل اول این خودرو از منظر طراحی ویژگی های مشترک زیادی با سانگ یانگ کوراندو نسل سوم- که در بازار ایران نیز موجود است - دارد.
اخبار مربوط به نسل دوم در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ منتشر و خبر از خودرویی داده شد که براساس پلتفم ماژولار CMP پژوسیتروئن توسعه یافته است. در این مطلب نگاهی به نمونه الکتریکی نسل جدید موکا با نام کامل موکا- ایی الکتریکی خواهیم داشت.
در تصاویر جاسوسی مربوط به نسل دوم نیز می توانستیم تغییراتی اساسی در مقایسه با نسل اول را حدس بزنیم اما انتشار تصاویر رسمی مدل ۲۰۲۱ اوپل موکا- ایی؛ یک کراس اوور جذاب با تغییرات ظاهری عمیق و رویکرد مدرن در طراحی را مقابل مخاطب قرار می دهد.
در نامگذاری این محصول باردیگر حرف X از دنباله آن حذف شده است. خودرو در مقایسه با محصول قبلی ۱۲۰ کیلوگرم سبک تر شده و این ویژگی به همان پلتفرم CMP مربوط می شود که در پژو ۲۰۰۸ نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
طول خودرو نیز ۱۲.۵ سانتیمتر کاهش یافته که این تغییر انداره به میزان ۲ میلیمتر نیز روی فاصله بین محورها اثر داشته و آنرا کوتاه تر کرده است. عرض اوپل موکا ۲۰۲۱ برابر با ۱۰ میلیمتر افزایش یافته است.
تغییرات مورد اشاره اثری در گنجایش کابین نداشته و از این منظر دقیقا برابر با موکا اکس قدیمی است.
موکا- ایی ۲۰۲۱ از یک موتور الکتریکی ۱۳۶ اسب بخاری با گشتاور ۱۹۲ پوندفوت استفاده می کند. باتری ۵۰ کیلووات ساعتی کف خودرو زیر صندلی ها جانمایی شده اند. بیشینه سرعت این محصول روی ۱۵۰ کیلومتر محدود شده است.
با استفاده از شارژر مستقیم ۱۰۰ کیلوواتی می توان باطری را تا ۸۰ درصد ظرفیت آن طی ۳۰ دقیقه شارژ کرد. این باطری برای پیمایش ۳۲۲ کیلومتر در پژو ۲۰۰۸ الکتریکی به خوبی عمل کرده و این بار در موکا- ایی ۲۰۲۱ نیز به کار گرفته شده است.
در رابطه با نمای ظاهری این محصول، همانطور که عنوان شد تغییرات بسیار جدی و کامل هستند تا جائیکه که دیگر کمترین اثری از موکای قبلی وجود ندارد. دماغه با چراغ های یکپارچه و بامپر( سپر) اسپرت جدی و خاص به نظر می رسد. سقف و درپوش موتور به همراه بخش هایی در نمای جانبی( اینجا) رنگی متفاوت با رنگ اصلی بدنه دارند.
چراغ های اصلی عقب نیز باریک و خطی شده که الگوی بسیار مناسبی را به نمایش گذاشته اند. در مجموع این تغییرات موجب شده تا این نسل از موکا بسیار چابک تر و فناورانه تر از نمونه های قبلی باشد.
رینگ های آلومینیومی در حالت استاندارد ۱۸ اینچی هستند.
داخل کابین نیز یک طراحی کاملا بروزشده پیش روی مخاطب قرار دارد که شامل نمایشگر ۱۲ اینچی دیجیتال جایگزین نشانگر سنتی آمپر و یک نمایشگر ۱۰ اینچی ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی می شود. این نمایشگرها با قرار گیری کنار هم، ظاهری یکپارچه را در کنسول جلو ایجاد کرده اند.
سنسورها و دوربین های محیطی، سامانه کروزکنترل تطبیقی فعال در سرعت پایین و استانداردهای روز ایمنی از دیگر ویژگی های این محصول است.