شرکت دوج اولینبار در سال ۲۰۱۹ خودرو چلنجر SRT هلکت رِدای (Redeye) را رونمایی کرد که نسخهی پرفورمنس از قویترین مدل این خودرو عضلانی بود. حالا پس از دو سال، این خودروساز آمریکایی مدلی مشابه از چارجر SRT هلکت را معرفی کرده است.
کاربرد عبارت Red eye در فرهنگ آمریکاییها ریشهای طولانی دارد و مفهوم بازبودن چشمهای خسته را القا میکند؛ موضوعی که در رانندگیبا چارجر ردای (Redeye) صدق میکند. این خودرو دوج با قدرت ۷۹۷ اسببخار و گشتاور ۹۵۹ نیوتنمتر با سرعت نهایی ۲۰۳ مایلبرساعت (۳۲۷ کیلومتربرساعت)، طبق ادعای سازنده سریعترین خودرو سدان دنیا است. البته این لقب بیشتر برازندهی خودرو بیامو آلپینا B7 با سرعت نهایی ۲۰۵ مایلبرساعت (۳۳۰ کیلومتربرساعت) است. باوجوداین، چارجر رِدای قدرتمندترین سدان جهان است.
مقالهی مرتبط:
نگاهی عمیق به بیامو آلپینا B7 مدل ۲۰۲۰دوج چارجر هلکت رِدای مانند برادرش چلنجر رِدای از پیشرانهی ۶/۲ لیتری V8 مدل هلکت بهره میبرد که به پیستونها و شاتونهای قویتر، سرسیلندر بهبودیافته، سامانهی سوخترسانی و روانکاری بهتر بههمراه سوپرشارژر ۲/۷ لیتری مجهز شده است که در مدل تولیدمحدود چلنجر دیمون نیز بهکار رفته بود. همچنین، سامانهی خنککاری مشابه با چلنجر دیمون بههمراه ویژگی خنککننده ریسینگ در این خودرو استفاده شده است.
چارجر هلکت رِدای میتواند در ۱۰/۶ ثانیه مسافت چهارصد متر را با سرعت ۲۰۷ کیلومتربرساعت طی کند و از این نظر میان خودروهای سدان استاندارد بیرقیب است. صفر تا صد کیلومتربرساعت این خودرو اسپرت حدود ۳/۵ ثانیه طول میکشد و در پیستی ۳،۳۰۰ متری، ۱/۲ ثانیه زمان کمتری از هلکت معمولی ثبت کرده است. تایرهایی که در این آزمایش استفاده شده نامعلوم است؛ اما چارجر رِدای بهطور استاندارد از رینگهای ۲۰ اینچی با تایرهای تمامفصل ۳۰۵/۳۵ پیرلی بهره میبرد.
در دوج چارجر هلکت رِدای، قدرت مانند هلکت معمولی با جعبهدندهی هشتسرعته خودکار منتقل میشود؛ اما مبدل گشتاورش تقویت شده است. میلگاردانهای فولادی تقویتشده بههمراه کلهشفتهای ۴۱ خار برای انتقال گشتاور هزار نیوتنمتری این خودرو به چرخهای عقب استفاده شده است. سایر ویژگیها ازجمله سامانهی تعلیق، کمکفنرهای انطباقپذیر، سامانه ترمز با فناوری لاینلاک برای ترمزگرفتن مستقل جلو، ترمزهای ۱۵/۷ اینچی برمبو جلو و حالات رانندگی SRT از مدل معمولی هلکت بهعاریت گرفته شده است.
مقالههای مرتبط:
دوج چارجر در گذر زمان؛ از سال ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۹ تیپهای مختلف دوج چارجر ۲۰۱۹، معرفی شدند محصول جدید هنسی؛ دوج چلنجر SRT با قدرت ۱۲۰۰ اسببخارچارجر رِدای بهطور استاندارد از بدنهای پهن با ۳/۵ اینچ عرض بیشتر و کاپوت جدید با ورودیهای هوا بهره میبرد. سامانهی مکش هوا قویتر باعث تنفس بهتر موتور دوج میشود؛ باوجوداین، جلوپنجرهاش تغییری نکرده است. درواقع، تفاوت چارجر هلکت با مدل رِدای از بیرون مشاهدهکردنی نیست؛ بلکه در داخل خودرو با سرعتسنج ۲۲۰ مایلبرساعتی و برچسبهای Redeye روی صفحهنمایش و صفحهی کیلومترشمار و روی کلید خودرو تشخیصپذیر است.
گفتنی است چارجر هلکت بهتازگی کمی تقویت شده و اکنون ۷۱۷ اسببخار قدرت تولید میکند و میتواند در ۱۱ ثانیه مسافت چهارصد متر را با سرعت ۲۰۱ کیلومتربرساعت طی کند. قیمت مدلهای دوج چارجر ۲۰۲۱ هنوز اعلام نشده؛ اما قیمت چارجر هلکت ۲۰۲۰ از ۷۲ هزار دلار شروع میشود. همچنین، مدل رِدای از خودرو چلنجر ارزشش ۵،۵۰۰ دلار بیشتر از چلنجر هلکت معمولی است. باایناوصاف، برچسب حدودا ۸۰ هزار دلاری برای دوج چارجر هلکت رِدای محتمل بهنظر میرسد. گفتنی است این خودرو از بهار سال بعد عرضه خواهد شد.