11 محصول کاملا ژاپنی هوندا؛ از سیتی توربو تا سیویک تایپ آر (+تصاویر)
چنین تولیداتی معمولا نسخه های ویژه بازار جهانی نیز با مقداری تغییرات در نامگذاری و جزئیات دارند اما به هر ترتیب آنها را می توان به نوعی نسخه ویژه دانست!
عصرایران- کمپانی های ژاپنی مانند تویوتا و هوندا سابقه ای طولانی در ارائه محصولات ویژه بازار داخلی خود دارند. هرچند چنین تولیداتی معمولا نسخه های ویژه بازار جهانی نیز با مقداری تغییرات در نامگذاری و جزئیات دارند اما به هر ترتیب آنها را می توان به نوعی نسخه ویژه دانست!
در ادامه این مطلب نگاهی به 11 محصول ویژه بازار داخلی ژاپن از هوندا خواهیم داشت. طراحی و کیفیت تولید بالای این محصولات موجب شده تا هنوز هم جذابیت های زیادی برای مخاطب داشته باشند و حتی طرفداران هوندا آنها را به برخی از محصولات مدل روز نیز ترجیح بدهند!
سیتی توربو 2
1983 تا 1986
این خودروی کوچک رانندگی در یک کلان شهر شلوغ مانند توکیو را در ذهن مخاطب تداعی می کند اما برخلاف ظاهر جمع و جوری که دارد میزبان یک تپنده 110 اسب بخاری است. تیونرها نیز علاقه خاصی به این مدل دارند و با تغییرات اندازه توربو و بهبود تنفس پیشرانه میزان خروجی را به چند صد اسب بخار نیز رسانده اند.
سی آر اکس SiR
1987 تا 1992
این نسخه از نسل دوم سیویک سی آر اکس نیز فقط مخصوص بازار ژاپن عرضه شد. یک هاچ بک خوش فرم که از موتور بی16اِی هوندا با خروجی 160 اسب بخار استفاده می کرد. ترمزهای عقب در این خودرو دیسکی انتخاب شدند تا بهتر بتوان این هیولای کوچک را کنترل کرد.
اینتگرا اکس اس آی
1989 تا 1993
این 3 درب کوپه طراحی بسیار جذابی را برای دهه 90 میلادی همراه خود داشت. از یک طرف اعتبار و اعتماد صنعت خودروی ژاپن را پیشنهاد می داد و از سوی دیگر ویژگی های برتر یک کوپه جا دار و خوش ساخت را به رخ می کشید. در بخش پیشرانه با توجه به زمان تولید پیشرانه های 1.6، 1.8 و 1.7 لیتری به کار گرفته شد که از 140 تا 170 اسب بخار خروجی داشتند.
بیت
1991 تا 1995
یک کانورتیبل کوچک که برای رانندگی آرام در جاده های زیبا طراحی شده بود! در بخش پیشرانه آن از نمونه 3 سیلندر که شباهت زیادی به ساختار موتورسیکلت داشت؛ استفاده شد. میزان خروجی این پیشرانه 64 اسب بخار محاسبه شده است.
سیویک فریو SiR
1991 تا 1995
یک سدان بی ادعا مجهز به پیشرانه ویتک و ترمزهای دیسکی در تمام چرخ ها است که این مدل هم از پیشرانه 170 اسب بخاری بی16اِی استفاده می کرد.
آکورد SiR
1994 تا 1997
آکورد یکی از بهترین های هوندا بوده و هست. این مدل نیز ویژه بازار ژاپن در مدل 3 درب کوپه عرضه شد. برای آن از موتور 4 سیلندر 188 اسب بخاری استفاده شد که در آن زمان جز قدرتمندترین های کلاس خود محسوب می شد.
سیویک تایپ آر
1997 تا 2001
در نسل ششم سیویک اولین نشان تایپ آر روی یک محصول جذاب قرار گرفت! هاچ بک کوپه بسیار زیبایی که در آن زمان یکی از اسپرت ترین محصولات ارائه شده توسط هوندا لقب گرفت. میزان خروجی پیشرانه تنفس طبیعی این مدل برابر با 185 اسب بخار است.
تورنئو یورو آر
2001 تا 2002
یکی از کمیاب ترین سدان های تولید شده توسط هوندا ویژه بازار ژاپن است که در نمای جلو شباهت های زیادی به اسکای لاین افسانه ای نیسان دارد. در این محصول از پیشرانه 2.2 لیتری 220 اسب بخاری استفاده شد.
ان اس اکس-آر
2002 تا 2005
درباره خانواده ان اس اکس در هوندا و اکورا قبلا صحبت کرده ایم که اینجا می توانید جزئیات بیشتری را مطالعه کنید. این محصول به عنوان یک سوپر اسپرت از پیشرانه 3.2 لیتری 276 اسب بخاری استفاده می کند. درپوش موتور و اسپویلر عقب از جنس فیبرکربن را نیز باید به ویژگی های جذاب آن اضافه کنیم.
آکورد یورو آر
2006 تا 2008
این اکورد که ویژگی های طراحی جدید هوندا در زمان خود را همراه داشت از پیشرانه K20A استفاده می کرد که 217 اسب بخار خروجی داشت. در این مدل یکی از برترین جعبه دنده های 6 سرعته هوندا نصب شد که عملکرد و هماهنگی بینظیری با پیشرانه را به نمایش گذاشت.
سیویک تایپ آر
2007 تا 2011
تجربه استفاده موفق از نسل پیشرانه های K20A موجب شد تا هوندا باردیگر آنرا برای سیویک تایپ آر در نظر بگیرد. 222 اسب بخار خروجی برای یک سدان اسپرت آمار ارزشمند و چشمگیری است.
مازیار دانیالیبیشتر بخوانید:
*هوندا پرلود و تیونینگ یک نسل سومی در تایلند!/ تابلویی مینیمال از یک کوپه دهه هشتادی ژاپنی(+تصاویر) *اکورا ان اس اکس 2020؛ نمونه ای موفق از معادلات دقیق مهندسی و طراحی خودرو(+تصاویر) *"ریجلاین" ایمن ترین وانت هوندا/ از معماری ایمن تا امکانات کامل در حد یک شاسی بلند! (+تصاویر) *آکورا NSX نسخه زاناردی/ حراج یک محصول کمیاب ژاپنی ویژه آمریکا! (+تصاویر) *اکورا RDX مدل 2020؛ شاسی بلند لوکس 37 هزار دلاری! (+تصاویر) *سی آر-وی هیبریدی 2020؛ فناورانه ژاپنی با 27 هزار دلار! (+تصاویر)