جواد رضویان و سیامک انصاری باجناق شدند


ژیان ماشین نمی‌شه، باجناق فامیل نمی‌شه»، حتما شما هم از قدیم گوش‌تان با این ضرب‌المثل آشناست. نکته قابل تامل این که نقش دو باجناق قصه را این زوج هنری به عهده دارند که هر دو در شهرداری هم کار می‌کنند.

به گزارش مشرق، « ژیان ماشین نمی‌شه، باجناق فامیل نمی‌شه»، حتما شما هم از قدیم گوش‌تان با این ضرب‌المثل آشناست. اکنون این ضرب‌المثل دستمایه ساخت یک مجموعه تلویزیونی به نام صفر بیست و یک شده است. البته در ابتدای راه، نامش نیوجرسی بود اما بعد آن را به صفر بیست و یک تغییر داد. صحبت درباره یک سریال است، آن هم مجموعه بانمکی که جواد رضویان و سیامک انصاری هر دو کارگردانی این سریال را به عهده دارند و در کنار ساخت، بازی هم می‌کنند. نکته قابل تامل این که نقش دو باجناق قصه را این زوج هنری به عهده دارند که هر دو در شهرداری هم کار می‌کنند و شغل آنها دستمایه اتفاقات بانمکی می‌شود که مخاطبان در سریال می‌توانند به تماشا بنشینند. از قرار این دو باجناق با هم خیلی هم کل‌کل دارند. ضمن این‌که رقابت بسیار شدید و تنگاتنگ آن دو باعث می‌شود موقعیت‌های طنز شکل بگیرد.

جواد رضویان و سیامک انصاری باجناق شدند

تهیه‌کنندگی سریال صفر بیست و یک را مهدی فرجی به عهده دارد و علی زادمهر مدیر روابط عمومی سریال است که به سفارش شبکه سه سیما تولید می‌شود. در کنار این دو بازیگر، هنرمندانی همچون امیرحسین رستمی، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، نگار عابدی و آزیتا ترکاشوند هم به ایفای نقش می‌پردازند. سریال در مرحله تصویربرداری است و این روزها گروه تولید در شهرک‌غرب مشغول تصویربرداری است و انتظار می‌رود حضور زوج هنری رضویان و انصاریان کنار هم، لبخند را مهمان گوشه لب‌های مخاطبان کند، زیرا مردم خاطرات بسیار زیبایی از بازی این دو هنرمند در سینما و تلویزیون در ذهن‌شان به ثبت رسانده‌اند و هر دو تا امروز در بسیاری از مجموعه‌های طنز به ایفای نقش‌های متفاوت پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید:

کشتارگاه؛ ادامه سینمای بی‌هویت اجتماعی

جواد رضویان و سیامک انصاری باجناق شدند

«صفر بیست و یک» کرونایی

مهدی فرجی، تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی درباره وضعیت تولید آن می‌گوید:حدود ۲۰ درصد از «صفر بیست و یک» تصویربرداری شده است. به دنبال افزایش دوباره ویروس کرونا، ما نیز بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی تاکید و الزام کردیم به‌جز زمان تصویربرداری و وقتی بازیگران جلوی دوربین هستند باید بقیه شرایط، همه عوامل از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند.

هم‌اکنون تصویربرداری سریال صفر بیست و یک به کارگردانی مشترک سیامک انصاری و سیدجواد رضویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام بوده و حدود 20 درصد سریال تصویربرداری شده است.انصاری و رضویان از دوستان قدیمی هستند و تاکنون همکاری‌های مشترک بسیاری با هم داشته‌اند، اما سریال صفر بیست و یک اولین تجربه کارگردانی مشترک آنها و در کنار یکدیگر است که خوشبختانه به‌خوبی پیش می‌رود. در ضمن علاوه بر کارگردانی به عنوان بازیگر هم در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند.تصویربرداری سریال هم‌اکنون در تهران ادامه دارد و سروش جمشیدی و امیرحسین رستمی به عنوان تازه‌ترین بازیگران این سریال، جلوی دوربین رفته‌اند.

جواد رضویان و سیامک انصاری باجناق شدند

چه خبر از فیلمنامه؟

وقتی حرف از ساخت یک مجموعه می‌شود، امکان ندارد پای فیلمنامه به میان نیاید. زیرا اولین آجر در یک بنا، فیلمنامه است؛ فیلمنامه سریال «صفربیست‌ویک» را شبنم وثوقی و هدی ایزدی نوشتند. که خیلی نویسندگان نام‌آشنایی نیستند، اما گروه سازنده این ریسک را کرده و کار نگارش سریال را به آنها سپرده است. قطعا تهیه‌کننده و دو کارگردان سریال هم بر فیلمنامه نظارت داشتند و تجربیات‌شان را به گروه نویسنده منتقل کردند تا با یک قصه منسجم کارشان را جلو ببرند. صفر بیست و یک، درباره دو باجناق است که در شهرداری کار می‌کنند و گاهی درگیر نیوجرسی می‌شوند. یعنی باید سراغ مکانی بروند تا بلوک‌های سیمانی را برای عدم ورود بگذارند. به همین دلیل هم نام اولیه سریال، نیوجرسی بود. البته قرار نیست داستان فقط بر این محور بچرخد، بلکه بخشی از قصه مجموعه صفر بیست و یک به اتفاقات زندگی خانوادگی این‌دو باجناق می‌پردازد.

جواد رضویان و سیامک انصاری باجناق شدند

دیروز تا امروز

جواد رضویان و سیامک انصاری، باجناق‌های «صفر بیست و یک» با سریال پاورچین و نقش‌های خاطره‌انگیز «داونه» و «سپهر» بود که در یک قاب قرار گرفتند و نشان دادند می‌توانند بده‌بستان‌های خوبی در کمدی با یکدیگر برقرار کنند. این دو نفر پس از آن در سریال‌های دیگر مهران مدیری نظیر جایزه بزرگ و شوخی کردم مقابل همدیگر به ایفای نقش پرداختند تا این‌که سال‌ها بعد رضویان برای بازی نقش اول فیلم سینمایی‌اش انصاری را انتخاب کرد و گویا این همکاری آنقدر به مذاق این دو نفر خوش‌آمده است که آنها را به فکر کارگردانی مشترک در این سریال تلویزیونی انداخت؛ سریالی که در آن به ایفای نقش هم می‌پردازند. سابقه همکاری آنان نوید این را می‌دهد که می‌توانند موقعیت‌های بانمکی را چه در کارگردانی و چه در بازی خلق کنند و باید دید در اجرا کارشان چگونه از آب درآمده است و آیا می‌توانند مخاطبان را با فصول مختلف این سریال همراه کنند یا خیر.

جواد رضویان و سیامک انصاری باجناق شدند

کارنامه کارگردانی

سریال صفر بیست و یک با کارگردانی مشترک دو بازیگر ساخته شده است؛ بازیگرانی که تجربه کارگردانی‌شان به این شرح است:

رضویان: بازیگری را از دهه 70 و با حضور در سریال‌های کمدی در تلویزیون آغاز کرد و بعد از آن به سینما هم راه یافت و در این سال‌ها عمده فعالیت او به ژانر کمدی محدود می‌شود. این بازیگر سال 84 وارد عرصه کارگردانی شد و سریال ارث بابام را برای شبکه سه ساخت؛ سریالی که قصه چندان منسجمی نداشت و در جذب مخاطب موفق عمل نکرد. او بعد از آن چند سریال، فیلم تلویزیونی و ویدئویی همچون قرارگاه مسکونی، کسی خوابه؟، مهمانان ویژه، سه‌شو، به‌روح پدرم و لیموترش ساخت و سال 97 کارگردانی سینما را هم تجربه کرد و فیلم زهرمار با بازی سیامک انصاری را روی پرده فرستاد.

انصاری: کارنامه هنری انصاری برخلاف رضویان، فقط یک تجربه کارگردانی دارد؛ مجموعه کمدی فضانوردان با کارگردانی مشترک او و پیمان قاسم‌خانی سال 85 با محوریت حضور تیم ملی ایران در مسابقات جام‌جهانی برای شبکه نمایش

خانگی تولید شد. تمرکز انصاری در این سال‌ها بازیگری در سینما و تلویزیون بوده و بیشتر با آثار مهران مدیری میان مردم محبوب شده است. او با «صفر بیست و یک» برای اولین‌بار سریال‌سازی برای تلویزیون را تجربه می‌کند.

کی به کـیه؟

سیامک انصاری: این هنرمند در سریال صفر بیست و یک، نقش یکی از باجناق‌ها را به نام مازیار راسخ بازی می‌کند. این هنرمند بیشتر به واسطه بازی در آثار طنز میان مخاطبان شهره است، اما در همین آثار نقش‌هایش جدی است و با جدیتش مردم را می‌خنداند.

سید جواد رضویان: او در این سریال نقش باجناق مازیار، جلال سیف را بازی می‌کند.یکی از آخرین کارهای این هنرمند طناز و با نمک میان مردم، سریال همسایه‌ها به کارگردانی مهران غفوریان بود که سال 95 روانه آنتن شد، اما خیلی موفق نبود.

امیرحسین رستمی: نقش تورج کاملی را به عهده دارد و مخاطبان مثل همیشه می‌توانند شاهد طنازی‌های این هنرمند باشند. ویژگی رستمی این است که هم نقش‌های جدی را تجربه کرده و هم طنز را و آنچه برایش اهمیت دارد این است که نقش خود را همیشه شیرین بازی کند.

سروش جمشیدی: نقش سعید صفایی را در قصه بازی خواهد کرد. این هنرمند در چند مصاحبه گفته ‌است مهران مدیری برای او کار بزرگی کرده‌است و پس از چند سال بیکاری، او را به کار در دورهمی و در حاشیه دعوت کرد. او به واسطه بازی در این آثار شناخته شد.

رویا میرعلمی: او نقش همسر مازیار (سیامک انصاری) به نام مرجان کاملی را بازی می‌کند. این هنرمند هم نقش‌های جدی بازی کرده و هم طنز، اما در سال‌های اخیر بیشتر به سمت سریال‌های طنز گرایش داشته است. آخرین سریال او فوق لیسانسه ها بود که پارسال پخش شد.

نگار عابدی: او هم نقش همسر جلال (جواد رضویان) را به نام شعله کاملی بازی می‌کند. او تا قبل از بازی در سریال دودکش بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر شناخته شده بود، اما بعد از بازی در این سریال، بیشتر در تلویزیون فعالیت کرد و گاندو و سرگذشت، آخرین سریال‌های او در تلویزیون هستند.

جواد رضویان و سیامک انصاری باجناق شدند

و اینک زوج رضویان و انصاری!

همیشه دو عامل مهم در جذاب شدن خبر تولید یک اثر نمایشی، چه فیلم سینمایی و چه سریال تلویزیونی موثر بوده؛ یکی بازیگران آن و دیگری کارگردانش. مخاطب یا به‌دلیل علاقه به برخی از بازیگران یا علاقه به سبک و سیاق یک کارگردان جذب آن اثر شده یا نسبت به تماشا و پیگیری آن کنجکاو می‌شود. حالا فکرش را بکنید با مجموعه‌ای مواجه هستیم که هم بازیگران اصلی‌اش هم کارگردان‌هایش مشترکند و هر دو محبوب. قطعا نام جواد رضویان و سیامک انصاری به‌عنوان کارگردان مشترک سریال «صفر بیست و یک» می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند. هم به‌عنوان کارگردان هم کارگردانی مشترک. البته پیش از این رضویان و انصاری به عنوان دو کمدین توانا در مجموعه‌های مختلفی همکاری داشتند و آخرین همکاری آنها هم در فیلم«زهر ‌مار» بود که رضویان کارگردانش بود و انصاری بازیگر نقش اصلی آن. حالا در «صفر بیست و یک» آنها هم به‌عنوان کارگردان در کنار هم هستند و هم در مقام بازیگر. واقعیت این است که جواد رضویان و سیامک انصاری از آن‌دست ستاره‌هایی هستند که سال‌های سال در آسمان طنز و کمدی تلویزیون درخشیدند و خاطره‌های خوشی برای مردم ساختند.

پیشینه جواد رضویان در تلویزیون را می‌توان از سیب خنده و مجید دلبندم و باغچه مینو تا پاورچین و جایزه بزرگ و چارخونه ردیابی کرد و سیامک انصاری را هم با مجموعه‌هایی مثل پاورچین و نقطه‌چین گرفته تا شب‌های برره و باغ مظفر به‌یاد آورد. برخی کج‌سلیقگی‌ها در سال‌های دور این بود که این بازیگران مخاطب‌جذب‌کن را به بهانه‌های واهی از دست داد و در واقع سرمایه رسانه ملی را هدر داد و چه خوب شبکه سوم سیما با هوشمندی و قدردانی، بار دیگر امکان حضور این کمدین توانا را در تلویزیون فراهم کرد. قطعا حضور مهدی فرجی به‌عنوان تهیه‌کننده این مجموعه که سوابق خوبی در دوران مدیریتش در شبکه‌های تلویزیونی وجود داشته در بازگشت دوباره این دو هنرمند به قاب تلویزیون بی‌تاثیر نبوده است. حالا این امکان برای شبکه سه و درواقع تلویزیون فراهم می‌شود تا با حضور خاطره‌سازان توانا باز هم خاطره‌سازی کند. شاید حضور مجدد آنها با «صفر بیست و یک» خود نقدی بر همان کج‌سلیقگی‌ها در گذشته‌ نه‌چندان‌ دور باشد.

بیشتر بخوانید:

فیلم ۱۹۱۷؛ یک مسابقه دو و میدانی بی‌فایده است

سباقه و عقبه خوب آنها هم در خلق موقعیت‌های کمدی و هم تیپ‌سازی کمیک در واقع ظرفیت و ظرافت لازم را دارد که شانس موفقیت این مجموعه در جذب مخاطب را بالا ببرد. قصه حول محور دو دوست‌ می‌چرخد که در شهرداری کار می‌کنند و اتفاقات بامزه و بانمکی را رقم می‌زنند. داستان و قصه‌ سریال موقعیت طنازانه‌ای است و پارتنر بودن رضویان و انصاری در نسبت باجناقی می‌تواند موقعیت‌های کمدی و بانمکی را رقم بزند. به‌ویژه تضادها و پارادوکس‌های رفتاری که در جنس بازی و رفتارشناسی این‌دو وجود دارد. شوخ‌طبعی رضویان و جدیت انصاری می‌تواند یک تضاد دراماتیک و کمیک خلق کند که مخاطب را با خود همراه کند؛ ضمن این‌که فضا و محیط خانوادگی قصه هم فاکتور مهمی است که با روان‌شناسی مخاطب ایرانی مماس بوده و ساخت کمدی در این بستر بهتر جواب می‌دهد.

جواد رضویان و سیامک انصاری باجناق شدند

واقعیت این است که شبکه سه در این مقطع مهم که بحران کرونا و فشارهای اقتصادی حال عمومی جامعه را بد کرده، سیاست و رویکرد درستی را اتخاذ کرده و تولید سریال صفربیست و یک با این ویژگی‌هایی که دارد ازجمله زوج رضویان و انصاری که ویژگی منحصر به فرد آن است، می‌بتواند تا حدود زیادی دست رسانه ملی در رقابت با رسانه‌های را پرتر کند. بهره‌برداری درست از سرمایه‌های رسانه ملی که قبلا سرمایه‌گذاری شده‌اند در زمان کنونی و در بزنگاه‌هایی که جلب رضایت مخاطب بااهمیت‌تر می‌شود یک راهکار و استراتژی عقلانی است و از این رو باید تولید صفر بیست و یک را تمهیدی هوشمندانه دانست که می‌تواند مردم را پای تلویزیون برگرداند.



زندگینامه داستانی شهید مدافع حرم هادی طارمی منتشر شد