به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت پنجشنبه در آیین کلنگ زنی خط سه قطار شهری شیراز افزود: بخشی از وظیفه دولت به جز مسائل مرتبط با عمران که باید بدون وفقه به نتیجه برساند که از این بابت از مجلس شورای اسلامی بابت همراهی تشکر میکنیم به حمایت از مجموعهها و بخشهایی که در قبال آن مسئول نیست مانند شهرداریها باز میگردد.
وی ادامه داد: آنچه که شهرداریهای سراسر کشور تحت عنوان مترو و قطار شهری در دست انجام دارند ۵۰ درصد منابع اوراق مشارکت و اسناد خزانه آن از جانب دولت است.
او اظهار داشت: بنابراین از استاندار فارس میخواهم که به عنوان نماینده عالی دولت نظارت لازم را داشته باشد و هر زمان که از سوی استاندار اعلام شود آن بخشی که تعهد شده را پرداخت خواهیم کرد.
نوبخت تصریح کرد: دولت تا انتهای اجرا و بهرهبرداری این پروژه (خط سه مترو شیراز) در کنار شهرداری و شورا است و هر مقدار که شما پول لازم داشته باشد پرداخت خواهد شد.
تاکید رهبری بر واگذاری امور به مردم
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به لزوم توجه به سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری بسیاری از فعالیتها به مردم و بخش خصوصی گفت: هر زمان که دولت خدمت رهبر معظم انقلاب میرسیم، اولین سوال ایشان از ما این است که چقدر واگذاری امور به مردم را در دولت انجام دادهاید.
نوبخت تصریح کرد: قطعا در پایان و فرجام کار این دولت یکی از شاخصهای ارزیابی نیز این خواهد بود که چقدر دولت کارها را به مردم واگذار کرد.
وی اظهار داشت: قانون اساسی، اساس همه فعالیتها را مردم میداند و معتقد است که کشور را مردم باید اداره کنند بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی نیز کارها را مردم باید انجام دهند.
او اضافه کرد: طبق این اصل هرچه را که از مدیریت و مالکیت میتوانیم باید به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کنیم و دولت فقط در جایگاه سیاستگذاری، نظارت و هدایت باشد.
پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آزاد راه شیراز - اصفهان
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سفر یک ماه گذشته خود به استان فارس و بازدید از آزادراه شیراز – اصفهان گفت: این طرح میتواند حداقل ۱۳۰ کیلومتر مسافت بین این ۲ شهر را کوتاه کند و زمان قابل توجهی نزدیک به ۲ ساعت نیز از طول مدت سفر بکاهد و فراتر از آن ایمنی جان مسافران و مردم شریف این استان و سایر هموطنان که میهمان این استان هستند را تامین کند.
نوبخت تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم این پروژه را تا پایان امسال افتتاح کنیم، در آن سفر تعهد کردیم یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کنیم که بر اساس تعهدی که کردم قبل از انجام این سفر رقم مذکور را پرداخت کردیم.
وی افزود: همچنین در خصوص بزرگراه دشت ارژن – ابوالحیات بر اساس توافقنامهای که با استاندار فارس امضا خواهیم کرد، بخشی از اعتبار مورد نیز این پروژه پرداخت خواهد شد و باقیمانده اعتبار آن را در صورت بهرهبرداری تا پایان سال ۹۹، پرداخت خواهیم کرد.
جذب ۶۵ میلیارد دلار منابع ارزی در شرایط تحریم ممکن نیست
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه تحتالشعاع مساله تحریم قرار گرفته است، گفت: این برنامه منابعی را پیشبینی میکرد که با این شرایط تحریم اینکه ما بتوانیم بر اساس این برنامه ۶۵ میلیارد دلار در سال از خارج منابع جدید جذب کنیم حرف دست یافتنی نیست.
نوبخت افزود: اما با همین برنامه و در همین شرایط تحریم و رکود ناشی کرونا، موظفیم که برنامهها را به سرانجام برسانیم.
وی، فارس را یک کارگاه سازندگی دانست و ادامه داد: امروز در جای جای این استان کارهای بزرگ و عمرانی در حال انجام است، این استان در حال اتصال ریلی به استان یزد است.
او گفت: همچنین دولت به دنبال این است که با حمایت خود زمینه اتصال شیراز، اصفهان و یزد به یکدیگر را به عنوان مثلث گردشگری فراهم کند و بر همین اساس تعهد کردهایم که تا قبل از پایان سال فارس و یزد را از طریق ریلی به یکدیگر متصل کنیم.
نوبخت افزود: همه این تلاش برای این است که دولت بتواند برنامه داشته باشد تا در این شرایط که دشمنان برای اینکه نفس اقتصاد را بگیرند بتوانیم مانع آنها شویم و بگوییم که ما هم نفس میکشیم و هم با انرژی در حال ساختن کشور هستیم.
برای خرید دارو هم اجازه صادرات نفت نمیدهند
وی اضافه کرد: امروز در سختترین شرایط تحریم تاریخ قرار داریم، سیاست برخی کشورها در گذشته، نفت در برابر غذا بود و به کشورهایی مانند عراق اجازه میداد که در برابر غذا و دارو صادرات نفت داشته باشند اما این نابکاران این را نیز از کشور ما دریغ کردهاند و حتی اجازه نمیدهند که به زعم خودشان، ما برای خرید دارو برای بیماران خاص هم نفت صادر کنیم.
او گفت: آنچه که امروز انجام میدهیم کارهایی است که خارج از اراده آنها است و اگر می خواستیم با اراده آنها انجام دهیم که در هشت سال دفاع مقدس کار نظام ساخته بود و همانطور که آن هشت سال را پست سرگذاشتیم این دوران را هم پشت سر خواهیم گذاشت.
وی اضافه کرد: تمام تلاش آنها این بود که منابع ما آنقدر کاهش یابد که مردم تحت فشار قرار بگیرند و معترض شوند اما با استفاده از ظرفیتها در سازمان برنامه و بودجه است اجازه ندادیم که پرداخت حقوق کارمندان و یارانهها به تعویق بیفتد که تمام اینها ناشی از یک برنامه اضطراری ویژه است که بر خلاف خواست دشمنان در حال اجرای آن هستیم.
فاز اول پروژه خط سه قطار شهری شیراز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه با اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در این آیین آغاز شد که این فاز در طول پنج سال به بهره برداری می رسد.