گرانی پوشاک حجاب


گرانی پوشاک حجاب

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از خواهران عضو بسیج دانشجویی به همراه زاهدی مسئول خواهر معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی سازمان بسیج دانشجویی و زینت عزیزآبادی مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف این سازمان با سید مهدی جوادی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب دیدار و در راستای معضلات گرانی پوشاک حجاب گفتگو کردند. جوادی...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از خواهران عضو بسیج دانشجویی به همراه زاهدی مسئول خواهر معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی سازمان بسیج دانشجویی و زینت عزیزآبادی مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف این سازمان با سید مهدی جوادی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب دیدار و در راستای معضلات گرانی پوشاک حجاب گفتگو کردند.

جوادی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در این دیدار درباره انجمن تولیدی محصولات حجاب کشور گفت: انجمن ما یک انجمن صنفی فرهنگی است که از تمامی کسانی که با محصولات حجاب کار می‌کنند اعم از طراحان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات حجاب تشکیل شده است.

وی ادامه داد: اولین جلسات ما از آنجایی شروع شد که دیدیم وزارت ارشاد دارد در نمایشگاه قرآن به اسم حجاب و به کام مُد، نمایشگاه برگزار می‌کند و غرفه خوب، رسمی و سر نبش متعلق به یک موسسه مد لباس است و سردر آن نوشته شده حجاب و عفاف. این شد که ما یک انجمن تشکیل دادیم که در حیات ۴ ساله اش شخصیت مرجعی را برای دوستانمان در حوزه‌های مختلف پیدا کرد.

جوادی تاکید کرد: نگاه ما به حوزه‌ی حجاب و مسئله ما در انجمن به حوزه حجاب، ناظر به محصولات حجاب است و کاری به مسئله ترویجی و پژوهشی و تبیینی نداریم این‌ها متولی دارند و می‌روند کار می‌کنند. آن چیزی که مورد تمرکز و تاکید انجمن است عرضۀ محصولات حجاب است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: ما برای شناسایی مسئله نیاز به داده داریم، داده‌ها در این زمینه داده‌های ضد و نقیضی هستند. بیشتر برای ارتباط با تولیدکنندگان دنبال پیدا کردن داده‌های درست هستیم.

وی تاکید کرد: انجمن صنفی و اعضای آن از دل طراحان و تولید کنندگان تشکیل شده و هیئت مدیره هم از دل خود تولید کنندگان انتخاب می‌شود.

جوادی در پاسخ به این سوال که از پارچه ایرانی استفاده می‌کنید یا خارجی؟ تصریح کرد: اگر بخواهیم در حوزه حجاب و محصولات حجاب بحث کنیم چند تا نکته وجود دارد. اولین بحث اینکه جایگاه تولیدات محصولات حجاب در حوزه اقتصاد چه اندازه‌ای است؟ در مورد چه اقتصادی صحبت می‌کنیم. هم در مورد متولی و هم در مورد حمایت‌ها و هم در مورد جایگاهها. بحث پارچه چادری و محصولات حجاب را می‌شود ذیل این موضوع به آن پرداخت.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: به نظر من اولین و مهمترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که به این برسیم که کالای حجاب یک کالای استراتژیکی محسوب می‌شود یا خیر یا اینکه یک کالای لوکس است یا کالای دست چندم است.

وی تاکید کرد: کالای حجاب به تاثیرات فرهنگی اجتماعی مستقیمی که در سطح جامعه می‌گذارد به عنوان شاخص‌ترین نماد و نمود هویتی اسلامی جامعه نه فقط در ایران حتی جامعه غیر مسلمان شناخته شده است.

جوادی یادآور شد: من بخشی از تحصیلاتم را خارج از کشور بوده ام یکی از پنج نمود هویتی مسلمان در هر کشوری حتی در جامعه‌ی غیر مسلمانش حجاب است. حجاب به علت تاثیرات فرهنگی و اجتماعی که در سطح جامعه می‌گذارد به عنوان شاخص‌ترین نماد و نمود اسلامی یک جامعه نه فقط جامعه ایران بلکه یک جامعه مسلمان حجابش محسوب می‌شود. حجاب بارز‌ترین نمود هویتی جامعۀ اسلامی است وقتی حجاب چنین جایگاهی دارد محصولاتش هم می‌شود محصول استراتژیکی برای یک کشور اسلامی و جامعه‌ی اسلامی.

وی اظهار داشت: یکی از دستآورد‌های انجمن برای ما که خیلی هم مهم بوده به رسمیت شناختن ما در خیلی از جا‌ها است، اعضای انجمن حدود ۱۶۰ عضو و در سطح کشور شاید بالای ۴۰۰ تا ۵۰۰ تولید کنندۀ محصولات حجاب هستند.

جوادی درباره این سوال که آیا پوشاک حجاب متولی برای ساماندهی بازار دارد؟ گفت: مشکل این است که در همین بی‌متولی بودن هزار متولی دارد. یک کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که در سال ۸۵ دستور تشکیل کارگروهش کلید خورد. این کارگروه در وزارت ارشاد برای هر بخش یک حوزه دارد. اگر به مقوله مد و لباس به چشم هنر نگاه کنیم می‌بینیم قریب به ۱۳ سال از تاسیس این کارگروه می‌گذرد و کل دستاورد این کارگروه ترویج مد از خاستگاه کسانی است که متولی مانتو‌های جلو باز ۷ تیراند.

وی تاکید کرد: کار گروه مد را نه دبیرش می‌چرخاند و نه معاونتش، بلکه جریان فکری حاکم خیمه زده در آنجاست که کار گروه را می‌چرخاند. همان طراحان معروف بیرون‌اند که فلان برند را کار می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب تاکید کرد: نمایشگاه مجازی حجاب ما بزرگ‌ترین سایت حجاب دنیا محسوب می‌شود. بالای ۱۷۰۰ عنوان محصول ثبت شده، ۱۰۰ برند و ۲ میلیون بازدید کننده دارد. این در حالی است که وزارت ارشاد و کارگروه آن پی در پی به دنبال این هستند که این سایت ببندند و می‌گویند باید از ما مجوز می‌گرفتید، در کل این برای ما نه تنها مثبت نبوده بلکه مخرب هم بوده است.

جوادی ادامه داد: اولین سوال در اقتصاد حجاب این است که متولی کیست؟ تولید کننده تسهیلات می‌خواهد، می‌رود وزارت صمت، وزارت صمت می‌گوید کالای فرهنگی می‌زنید زیر مجموعۀ این وزارت خانه محسوب نمی‌شوید باید بروید وزارت ارشاد، می‌رویم وزارت ارشاد می‌گوید چادر پوشاک است بروید اتحادیه. بالاخره این کالای فرهنگی است یا پوشاک است؟

وی درباره علت دیده نشدن محصولات حجاب هم افزود: قانونی که کشور ترکیه دارد این است که اگر برندی از آن کشور برود و در کشور دیگری و نمایندگی بزند سکو‌های عرضه اش را دولت تامین می‌کند. اما من تولید کنندۀ محصولات حجاب به خیال خودم می‌توانم بروم در جردن یک مغازۀ ۲ در ۲ بزنم؟

جوادی تاکید کرد: یکی از معضلات محصولات حجاب کشور این است که ویترین عرضه نداریم. مغازه در ۷ تیر به گوشت فروشی اجاره می‌دهد به حجاب جا نمی‌دهد که سر قفلی مغازه اش ارزان نشود. فروشگاه‌های بنیاد مستضعفین ۲۰ سال است خالی افتاده اند و محل رفت و آمد معتاد‌ها شده است، اما وقتی از آن‌ها تقاضا کردیم که برای عرضۀ پوشاک حجاب به ما بدهید و خودمان بازسازی خواهیم کرد از آن؛ یک عدد میلیاردی نشانمان دادند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اضافه کرد: متاسفانه اقتصاد محصولات حجاب در ایران دارای هیچ جایگاهی نیست. نه تنها حمایت نمی‌شود بلکه به رسمیت هم شناخته نمی‌شود. در وزارت صمت، چادر به عنوان محصول هم تعریف نشده است. بعد از چهل و اندی سال حجاب به عنوان یک فعالیت رسمی شناخته نمی‌شود تا بتوان از تسهیلاتش استفاده بشود.

وی درباره اینکه چرا برای پوشاک و لوازم حجاب تبلیغاتی وجود ندارد؟ گفت: زمانی آقای ضرغامی قول دادند تبلیغات حجاب در تلویزیون مجانی بشود، اما تا کنون اجرایی نشده است.

جوادی ادامه داد: برای نمایشگاه رمضانه حجاب و عفاف، برای مجوز پخش تبلیغات کالای حجاب و عفاف در صدا و سیما، معاون سینمایی سازمان دستور پخش را دادند. رئیس شبکه گفت پخش کنید، اما در نهایت مدیریت سازمان ممنوع کرد و گفت این کار بازرگانی است و اجازۀ پخش تبلیغات به ما را ندادند. شما می‌گویید چرا وضع حجاب این گونه است؟ از شما سوال می‌کنم آیا ما برای حجاب رسانه داریم؟ ما نه تسهیلات مالی و نه حقوقی داریم.

وی اضافه کرد: انجمن کتاب فروشان تهران مصوب کرده است تمام کتاب فروشان معافیت مالیاتی داشته باشند، تبلیغات و حتی پرداخت حق بیمه تا سقف ۵ نفر برایشان رایگان می‌باشد وقتی که می‌گوییم در حوزه کتاب حتی ناشری که محصول ضاله هم می‌فروشد از تسهیلات بهره می‌برد، اما چادر به عنوان یک محصول و کالای هویتی تسهیلاتی به آن تعلق نمی‌گیرد.

جوادی درباره این که در سال چند میلیون یارد پارچه وارد می‌شود؟ گفت: این عدد متغیر است که حدودا ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون یارد پارچه وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: یک مطالبه یا تفکر غلط که وجود دارد این است که بحث تولید پارچۀ چادری در داخل مطرح می‌شود. اگر مجموع تمامی تولید کنندگان پارچۀ چادری در کشور (شهر کرد، بروجرد و ..) تمام ظرفیت خود را به کار بگیرند حدودا ۱۰ میلیون یارد نیاز پارچۀ چادری در کشور را بتوانند فراهم کنند، این در حالی است که نیاز سالانۀ کشور به پارچۀ چادری حدودا ۸۰ تا ۹۰ میلیون یارد است. به اسم حمایت از کالای ملی بدون در نظر گرفتن نیاز بازار در سال گذشته تعرفه واردات پارچۀ چادری را ۳۶۰ برابر می‌کنند؛ که متاسفانه این هم به تولیدات چادر و هم به گرانی کالای حجاب دامن می‌زند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: اگر جدول تخصیص عرض دولتی را مشاهده کنیم می‌بینیم به پارچۀ فاستونی که در داخل هم تولید می‌شود عرض دولتی تخصیص داده می‌شود، پارچۀ لی عرض دولتی می‌گیرد و در سال ۹۸ حدودا ۳۲۷ میلیون دلار عرض دولتی بابت واردات موز تخصیص داده شده است، این در حالی است که برای پارچۀ چادری که در داخل اغنا نمی‌شود و تولید کافی نداریم یک ریال هم عرض دولتی تخصیص داده نشده است.

وی درباره این سوال که آیا در شرایط فعلی می‌توان ظرفیت تولید پارچۀ چادر مشکی را افزایش داد؟ و اینکه چگونه می‌توانیم تولید داخل را افزایش داد؟ اظهار داشت: بله می‌توانیم، به تازگی انجمن، طرحی را به معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه شده است که بعد از بررسی کارشناسان این طرح به مرحلۀ تصویب رسید. در این طرح یک کنسرسیونی بین انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب و دانشگاه امیرکبیر و انجمن نساجی یزد تشکیل می‌شود و ورود پیدا می‌کند.

جوادی افزود: مدل این کنسرسیون حل مسئله است. ما اعتقادمان این است که نیاز نداریم کارخانۀ جدیدی تاسیس شود برای تاسیس چنین کارخانه‌ای مشابه کارخانۀ شهرکرد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است ما می‌گوییم به جای اینکه یک کارخانه صفر تا صدش را تاسیس کنیم ما می‌توانیم با تجمیع سازی بازار متشکل، به اندازۀ ظرفیت کارخانۀ شهر کرد ظرفیت تولید پارچۀ چادری کشور را افزایش داد.

وی گفت: در واقع به خدمت گرفتن فضای شرکت‌های دانش بنیان با نگاه حل مسئله و نظام مسائل در حوزه تولید پارچۀ چادری مشکی که به نظر من ماندگارترین کار است که طی فرآیند ۵ ساله می‌توان ظرفیت تولید را افزایش داد. ما امیدواریم دکتر ستاری به زودی دستور تخصیص منابع اش را بدهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: ما در پروسه تولید پارچۀ چادری چند مرحله داریم، (نخ، بافت و تکمیل)؛ و همۀ این مراحل ظرفیت‌اش در کشور وجود دارد و یک بخش کوچکی از آن نیاز است که می‌توان تجمیع کرد و آورد.

وی گفت: در بحث نخ هم به کارخانۀ‌ای که نخ می‌زند بگوییم برایمان نخ پارچۀ مشکی بزند. برای آن فرقی ندارد چه نوع نخی می‌زند نخ پارچۀ مشکی بزند یا نخ معمولی. پس این بخش را سفارش می‌دهیم.

جوادی افزود: در حوزه بافت هم پارچه را می‌دهیم به مدقال دوز، خب برای مدقال دوز هم فرقی نمی‌کند چه نوع پارچه‌ای دارد می‌دوزد. این بخش را هم سفارش می‌دهیم. بعد بافت پارچه، یک پارچۀ سفید داریم که طی فرایندی رنگ به خورد پارچه می‌دهیم و پارچه منسجم سازی می‌شود که این بخش را هم می‌توانیم به کارخانه‌ی شهرکرد بسپاریم، ظرفیت تکمیل کارخانۀ شهر کرد بیشتر از ظرفیت تولید خود کارخانه است می‌توان فرآیند تکمیل را انجام داد بازم اگر نه نمی‌شود، دستگاه می‌آوریم و آنجا می‌گذاریم. مشکل رنگ دانه است؟ خب این هم قابل حل است شرکت‌های شیمی و پتروشیمی اگر بنشینند و به عنوان یک مسئله به موضوع رنگ دانه نگاه کنند، رنگ دانه هم قابل حل است.

وی افزود: اینگونه طی فرآیند ۵ ساله می‌توان ظرفیت تولید را افزایش داد که ما امیدواریم جناب دکتر ستاری دستور تخصیص منابع اش را بدهند که جناب دکتر قادری فر معاون اجرایی دکتر ستاری چندی پیش طی مصاحبه‌ای که داشتند خبر راه اندازی این کنسرواسیون را دادند، ولی هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب درباره اینکه آیا مافیا پارچۀ چادری وجود دارد؟ و به نظر شما علت گرانی پوشاک حجاب چه می‌تواند باشد؟ گفت: مافیای پارچۀ چادری مدیریت غلط است، تعرفه را ۳۶۰ درصد افزایش می‌دهند و اجازه نمی‌دهد پارچه وارد بشود. اگر بحث تعرفه، مالیات و گمرک حل شود مافیایی وجود نخواهد داشت و همۀ مشکلات حل می‌شود.

وی افزود: ما در رابطه با یک اکوسیستم صحبت می‌کنیم. نمی‌شود چسبید به تولید ملی و واردات را فعلا ول کرد تا وقتی توان تولید تا ۹۰ میلیون یارد را به دست نیاورده باشیم نباید تعرفه را تا ۳۶۰ برابر گران کرد. چیزی به نام مافیا وجود ندارد بازاری که ۱۲ – ۱۳ وارد کننده قلدر دارد چطور می‌تواند مافیا در آن شکل بگیرد هر کس که هر قدر پول دارد بیاید وارد کند کسی جلوی آن را نمی‌گیرد.

جوادی خاطرنشان کرد: ما در حوزۀ تولیدات حجاب نه در عده و عده کم داریم و نه در حوزۀ طراحی چیزی کم داریم، بلکه در حوزۀ طراحی پیش قراول‌ترین هستیم. در همین چادر ساده ۲۸ مدل استاندارد وجود دارد و هم چنین ساق دست و روسری. از لحاظ تخصیص بودجه و اعتبارات هیچ چیز کم نداریم مشکل این است که نه بودجه به ما می‌رسد و نه اعتبارات.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب درباره سوال یکی از دانشجویان درباره اینکه چه راه حلی برای رفع موانع تولید و عرضۀ پوشاک حجاب پیشنهاد می‌کنید؟ گفت: مهمترین راه حلی که می‌تواند موثر باشد و معضلات تبلیغات و تولید کنندگان و حتی وارد کنندگان را هم حل کند این است که کالای حجاب، به مثابه کتاب به مثابه صنایع دستی به عنوان کالای فرهنگی در اسناد قانونی شناسایی بشود. کلمۀ حجاب را کنار صنایع دستی، کنار جاجیم و گلیم اضافه کنند و پوشاک حجاب را به رسمیت بشناسند این کار بالای ۷۰ درصد مشکل تولید کنندگان حجاب را حل می‌کند.



فیلم/فیلم برف آخر، احسان علیخانی را هم متفاوت کرد