فیسبوک نرم‌افزار جدیدی شبیه تیک‌تاک را در اینستاگرام راه‌اندازی کرد


خرداد: شرکت فیسبوک روز چهارشنبه ۱۵ مرداد یک نرم‌افزار ارسال و اشتراک ویدئو شبیه به تیک‌تاک را در آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر راه‌اندازی کرد. این نرم افزار به نام «ریلز» داخل شبکه اجتماعی اینستاگرام کار...

خرداد: شرکت فیسبوک روز چهارشنبه ۱۵ مرداد یک نرم‌افزار ارسال و اشتراک ویدئو شبیه به تیک‌تاک را در آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر راه‌اندازی کرد. این نرم افزار به نام «ریلز» داخل شبکه اجتماعی اینستاگرام کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ابزار جدید اینستاگرام چند روز پس از آن راه‌اندازی می‌شود که شرکت مایکروسافت اعلام کرد برای خرید شبکه اجتماعی تیک‌تاک در آمریکا در حال مذاکره با «بایت دنس» مالک چینی آن است.

منابع مطلع می‌گویند شرکت چینی «بایت دنس» تحت فشار دولت آمریکا که تهدید کرده بود به دلیل نگرانی‌های امنیتی فعالیت این شبکه اجتماعی را ممنوع خواهد کرد با فروش بخشی از تیک‌تاک موافقت کرده است.

راه‌اندازی «ریلز» نبرد تجاری بین فیسبوک و تیک‌تاک که هر یک دیگری را یک تهدید جدی تلقی می‌کند تشدید خواهد کرد. هر دو شرکت سخت تلاش می‌کنند نوجوانان و جوانان را در آمریکا جلب کنند. طی دو سال گذشته بسیاری از کاربران این گروه جمعیتی به تیک‌تاک جذب شده‌اند.

نرم افزار «ریلز» ابتدا در سال ۲۰۱۸ در برزیل و پس از آن در فرانسه، آلمان و هند آزمایش شد. تا ماه گذشته که تحت تاثیر درگیری‌های مرزی با چین دولت هند تیک‌تاک را ممنوع کرد این کشور بزرگترین بازار تیک‌تاک بود.

شرکت فیسبوک درعین حال یک اپ دیگر به نام «لاسو» را که به طور مستقل کار می‌کند آزمایش کرد ولی طرفدار چندانی پیدا نکرد.

کاربران نرم افزار «ریلز» همچون تیک‌تاک می توانند ویدئوهایی را که با دستگاه تلفن خود ضبط کرده‌اند با افزودن جلوه‌های ویژه و یا موسیقی که از آرشیو موسیقی قابل دسترسی است برای دیگران ارسال کنند.

کوین مایر، مدیرعامل تیک‌تاک به دلیل این تشابهات «ریلز» را یک محصول «کپی شده» توصیف کرد که پس از شکست «لاسو»، محصول قبلی فیسبوک، می‌تواند مورد استفاده کاربران پر شمار اینستاگرام قرار بگیرد.

در جلسه کمیته ویژه بررسی فعالیت شرکت‌های فناوری جدید در کنگره آمریکا نیز فیسبوک به دلیل کپی کردن محصولات خود از شرکت‌های رقیب از جمله «اسنپ چت» به نقض مقررات رقابت آزاد متهم شد.

ویشال شاه، یکی از مدیران اینستاگرام روز سه‌شنبه در یک نشست خبری مجازی این تشابه را پذیرفت و گفت: «برای خلق محصولات جدید ما از همه جا، از جمله پژوهش‌های درونی فیسبوک و زیست بوم عمومی فناوری‌های دیجیتال الهام می‌گیریم.»

اینستاگرام در حال حاضر تصمیم ندارد برای آگهی تجاری و یا به روش‌های دیگر به کاربران «ریلز» پول پرداخت کند، ولی در مرحله آزمایشی قبل از راه‌اندازی این نرم افزار جدید از دو هنرمند که در شبکه اجتماعی تیک‌تاک به شهرت رسیده‌اند استفاده کرده و به گفته مدیران اینستاگرام به آنها پول پرداخت شده است.

برخی از کارشناسان بازار شبکه‌های اجتماعی معتقدند که ابزار جدید اینستاگرام برای تیک‌تاک یک رقیب جدی خواهد بود و هیاهوی مربوط به فعالیت تیک‌تاک در بازار آمریکا به نفع راه‌اندازی «ریلز» تمام خواهد شد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آداب و رسوم شب یلدا در استان مازندران