عفاف و حضور اجتماعی / انواع حجاب از منظر آیات قرآن چیست
منبع خبر
/
باحجاب /
فرهنگی و هنری
به گزارش ایکنا از فارس، حجتالاسلام والمسلمین محمود محمودیزاده، مسؤل نمایندگی ولیفقیه در سپاه فجر فارس، امروز، 25 مردادماه در جمع خبرنگاران به نقش مهم خبرنگاران در ترویج عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: خبرنگاران طراز انقلاب اسلامی هم فعال عفاف و حجاب هستند و هم فرهنگ آن را نشر میدهند. وی با بیان اینکه اسلام برای کار و فعالیت زن محدودیتی...
به گزارش ایکنا از فارس، حجتالاسلام والمسلمین محمود محمودیزاده، مسؤل نمایندگی ولیفقیه در سپاه فجر فارس، امروز، ۲۵ مردادماه در جمع خبرنگاران به نقش مهم خبرنگاران در ترویج عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: خبرنگاران طراز انقلاب اسلامی هم فعال عفاف و حجاب هستند و هم فرهنگ آن را نشر میدهند.
وی با بیان اینکه اسلام برای کار و فعالیت زن محدودیتی قائل نشده است، تصریح کرد: کار و فعالیت زن و مرد در زندگی فردی و اجتماعی باید همراه با فرهنگ عفاف و حجاب باشد یعنی این مقوله هم برای مرد است هم برای زن، البته نوع حجاب زن با آنچه برای مرد ترسیم میشود، متفاوت است اما قاعده کلی برای زن و مرد یکی است و آن رعایت عفاف و حجاب است.
محمودیزاده با تصریح اینکه عفاف و حجاب یکی از مهمترین آموزههای دینی است که در روابط فردی و اجتماعی باید رعایت شود، اظهار کرد: آیات و روایات متعددی در بحث عفاف و حجاب در دین اسلام آمده است.
وی با طرح این سؤال آیا دو مقوله عفاف و حجاب یکی هستند، بیان کرد: عفاف و حجاب هر دو شباهتها و تفاوتهایی دارند، اما باید بدانیم که رابطه هر دو مقوله حیا است، حیا بدون حجاب امکان ندارد اما امکان دارد کسی حجاب داشته باشد ولی حیا نداشته باشد.
محمودیزاده با بیان اینکه ظاهر اولیه حیا داشتن رعایت حجاب است، گفت: اسلام تأکیدات زیادی بر عفاف و حجاب بهعنوان زمینهساز حیا و از آن طرف هم بر حیا تأکید دارد و همه اینها نیز به دلیل نزدیک شدن انسان به خداست.
وی با یادآوری این نکته که هدف غایی خلقت خداوند رسیدگی انسان به مقام عبودیت و بندگی خداست، گفت: یکی از مهمترین فاکتورهای رسیدن به عبودیت و بندگی رعایت عفاف و حجاب است.
محمودیزاده با بیان اینکه انسانها به دنبال ایجاد رابطه خالق و مخلوق هستند، گفت: انسان با حیا و بردبار که اهل عفت هستند، به دنبال ایجاد رابطه با خالق هستند و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده میککنند.
وی با تصریح اینکه ۴ نوع حجاب در آموزههای اسلامی وجود دارد، گفت: یک نوع حجاب فیزیکی و نوع دیگر حجاب در نگاه است، لذا قرآن بر روی این قضیه تأکید دارد.
محمودیزاده، حجاب در گفتار را نوع دیگر حجاب برشمرد و گفت: گاهی اوقات یک فرد حجاب فیزیکی را بسیار رعایت میکند اما در کلام حجاب را رعایت نمیکند به همین دلیل اسلام دستور حجاب در گفتار دارد و کلام باید به نوعی باشد آن کسی که قلبش امکان دارد مرض داشته باشد، دچار وسوسه نشود.
وی با بیان اینکه نوع دیگر حجاب در رفتار است یعنی عملکرد به نحوی باشد که با آن بی حجابی و بی عفتی ایجاد نشود، گفت: در قرآن کریم دستوراتی در این باره آمده است و خداوند خطاب به بانوان میفرماید طوری رفتار کنند که موجب جلب توجه نامحرم نشوند. نوع آخر حجاب در قلب است؛ اگر نوع حرکت انسان طوری باشد که قلب یک فرد را تسخیر کند، این کار به دور از حجاب است. دستورات دین برای آن است که به هدف خلقت دست یابیم و انسان با رعایت اوامر و نواهی به این هدف دست پیدا خواهد کرد.
محمودیزاده با تأکید بر اینکه مباحث عفاف و حجاب بسترساز رشد معنوی انسان هستند، گفت: رعایت این دستورات دین هم موجب آرامش روحی و روانی انسان میشود و هم استحکام بنیان خانواده و جامعه شده و هم از بروز فحشا و منکرات جلوگیری میکند.