تست فنی و میدانی کشنده سیتراک C7H + عکس
شرکت MAN آلمان در سال 2009 با هدف گسترش حوزه فعالیت خود به بازار و صنعت در حال پیشرفت چین اقدام به سرمایه گذاری و خرید 30 درصد سهام شرکت CNHTC به عنوان اصلی ترین و بزرگ ترین تولیدکننده خودروهای تجاری سنگین در چین نمود.
نقل و بازنشر این مطلب حتی با ذکر منبع هم ممنوع بوده و فقط با مجوز کتبی از پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» مجاز است.
شرکت MAN آلمان در سال 2009 با هدف گسترش حوزه فعالیت خود به بازار و صنعت در حال پیشرفت چین اقدام به سرمایه گذاری و خرید 30 درصد سهام شرکت CNHTC به عنوان اصلی ترین و بزرگ ترین تولیدکننده خودروهای تجاری سنگین در چین نمود. نتیجه این همکاری منجر به انتقال تکنولوژی مربوط به کامیون های MAN سری TG و آغاز تولید خودروهای سنگین با برند SITRAK شد. کشنده های سیتراک C7H توسط مجتمع صنعتی پیلسان در کشورمان عرضه میشوند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا میشویم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ مجتمع صنعتی پیلسان، زیرمجموعه گروه صنعتی ماموت است که با هدف شناسایی و تأمین نیازها و خواسته های عرصه حمل و نقل جادهای به پشتوانه یکی از معتبرترین مجتمع های صنعتی کشور و با تکیه بر تجربه و تخصص پرسنل خود در سال ۱۳۹۵ فعالیتش را در حوزه خودروهای سنگین آغاز و ضمن تکمیل سبد محصولات خود شامل انواع خودروهای تجاری سنگین و انواع تریلر، به فعالیت در زمینه تولید، فروش، تأمین و ارائه خدمات پس از فروش می پردازد.
این مجتمع با بهره گیری از دانش و تجربه داخلی و تکنولوژی شرکت های معتبر خارجی و با تجهیز کارخانه های خود به ماشین آلات و فناوری روز دنیا، امکان رقابت با محصولات برتر جهانی بر اساس خواسته های مشتری را فراهم نمود. افق دید اولیه این مجتمع، ایجاد قطب تولید و ارائه محصولات مورد نیاز صنعت حمل و نقل جادهای منطقه به صورت پکیجهای کامل و اقتصادی شامل انواع کشنده و تریلر و تایر است.
کشنده های سیتراک C7H عرضه شده از سوی این مجتمع، دارای مشحصات ویژه ای هستند، به عنوان مثال کشنده C7H دارای مکانیزم بالابر هیدرولیکی و الکتریکی بوده و از اتاق MAN سری TGA بهره میبرد که واضحترین نشانه آن، حالت کرکرهای در بخش عقبی بالای اتاق است.
در طراحی داخلی و خصوصاً داشبورد این کشنده نیز میتوان به روشنی ردپای طراحی محصولات MAN مثل TGA را دید که باعث شده است فضای داخلی، ساده و در عین حال کاربردی و به روز باشد.
این خودرو بر خلاف سایر رقبایش که مالکین آنها با صرف هزینه خود باک دوم را اضافه میکنند دارای باک سوخت 560+600 لیتری به همراه مخزن ادبلو به ظرفیت 40 لیتر بوده و مجموعه کلاچ نیز ساخت شرکت های SACHS و VALEO می باشد که سابقه زیادی در ساخت مجموعه کلاچ خودروهای سبک و سنگین دارند.
کابین آیرودینامیک MAN سری TGA یکی از محبوبترین کابین ها در دنیای خودروهای سنگین است که با داشتن گواهی استاندارد اروپایی حفاظت از سرنشینان و استحکام کابین ECE R29، ایمنی و راحتی سفر را به سرنشینان خود هدیه میکند.
موتور: MC11، همان موتور D20 MAN است که در عین ارائه گشتاور بالای 2100 نیوتنمتر در محدوده کارکرد گسترده 1000 تا 1400 دور در دقیقه، دارای عمر یک میلیون و پانصد هزارB10 کیلومتر بوده به این مفهوم که 90 درصد موتورهای تولید شده با این تکنولوژی تا پیمایش متوسط 1,500,000 کیلومتر نیازی به تعمیر اساسی نخواهند داشت.
جعبه دنده 16 سرعته سنکرونیزه ZF، گیربکسی سبک، بادوام و استهلاک پایین است که با داشتن ضرایب دنده مناسب، شتاب گیری مطلوب و قابلیت شیب روی 50 درصد را در دنده 1 با بار کامل ارائه می دهد و عمر B10 آن یک میلیون کیلومتر است. محورMCY13 همان محور محرک 13 تن MAN است که به دلیل استفاده از تکنولوژی ساخت بالا، قابلیت ارائه ضریب های کاهنده نهایی پایین را دارا بوده و راندمان بالا، استهلاک و صدای پایین و عمر 1,000,000B10 کیلومتری از ویژگی های اصلی آن به شمار میروند.
طول کامیون 6285 میلیمتر و عرض آن 2496 میلیمتر است و ارتفاع سقف اتاق کشنده تا سطح زمین (با بادگیر) به 3850 میلیمتر می رسد.
این کشنده با داشتن فاصله محوری 3600 میلیمتر و فاصله محور عقب تا انتهای شاسی 1145 میلیمتر دارای وزن ناخالص ترکیبی مجاز 44000 کیلوگرم و وزن ناخالص مجاز 18000 کیلوگرم است.
پیشرانه این کشنده، مدل MC11.44-50 licensed by MAN با استاندارد آلایندگی Euro V EEV به قدرت موتور 440/1900 (اسب بخار / دور در دقیقه)و حداکثر گشتاور 2100/1400-1000 (نیوتنمتر دور در دقیقه) ودارای 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ و حجم موتور 518/10 لیتر مجهز به توربو شارژ محصول شرکت HOLSET و اینترکولر است .
از سایر تجهیزات این کشنده می توان به سیستم تزریق سوخت Common Rail و ECU موتور محصول شرکت BOSCH، گرم کن الکتریکی هوای ورودی به موتور (Cold Start)، گرم کن سیستم کنترل آلایندگی SCR، مجهز به کاتالیزور هوشمند و سامانه مصرف بهینه سوخت (ECO Switch) اشاره نمود.
طراحی و ساخت شاسی تحت لیسانس MAN و از فولاد با مقاومت کششی بالا با ضخامت 8 میلیمتر بوده و اکسل ها تحت لیسانس MAN و اکسل عقب مجهز به قفل دیفرانسیل و بلبرینگ اکسل ها ساخت کمپانی SKF است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ سیستم فرمان هیدرولیک با قطر غربیلک 45 سانتیمتر ساخت کمپانی بوش است و سامانه تعلیق در جلو شامل فنر پارابولیک به همراه میل موج گیر و سیستم تعلیق عقب بادی چهار بالن با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک است .
سامانه ترمز دو مداره مستقل پنوماتیکی در ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ترمز هوشمند ABS و ASR (سیستم ترمز ضد لغزش)، EBL (سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز) و ESC (سیستم الکترونیکی کنترل پایداری)، سیستم های الکترونیکی ترمز WABCO، مجهز به ترمز دستی تریلر، مخازن باد آلومینیمی، ترمز اگزوز و ترمز موتور EVB اتوماتیک است.
کابین کشنده C7H دارای اتاق سقف بلند و دو عدد تخت خواب، مجهز به جک بالابر هیدرولیکی و الکتریکی، تعلیق اتاق بادی مجهز به 4 بالن، بادگیر سقف و جانبی اتاق و دارای تاییدیه تست استحکام کابین از اتحادیه اروپا (ECE R29) است.
سیستم صوتی و تصویری پیشرفته به همراه مانیتور 5/5 اینچی، سیستم تعلیق بادی صندلی راننده با قابلیت تنظیم، غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترلی و دارای پدال تنظیم و قابلیت جابجایی فرمان در دو جهت، آینه های گرم کن دار با تنظیم برقی، شیشه بالابر برقی شاگرد و راننده و تهویه مطبوع اتوماتیک، از سایر تجهیزات استاندارد این کشنده است.
در جمع بندی نهایی می توان ویژگیهای اصلی محصولات سیتراک را در چهار بخش به صرفه بودن، قابلیت اعتماد، ایمنی و راحتی سواری خلاصه کرد.
عکس: محمدجواد شبیری