آسیب ارائه معیارهای دوگانه جنسی برای فرزندان


آسیب ارائه معیارهای دوگانه جنسی برای فرزندان

استاد دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: جوانان و نوجوانان از یکسو با نظام تربیتی و جنسی رسمی در خانه و آموزش و پرورش روبرو هستند و از طرف دیگر با قواعد جنسی نمایش‌های خانگی و همین سبب دوگانگی خطرآفرین برای خانواده‌ها است.

آسیب ارائه معیارهای دوگانه جنسی برای فرزندانبه گزارش ایکنا، وبینار نشست علمی با موضوع «تحلیل محتوای جنسی ویدئوهای درخواستی ضبط شده‌(vod)»، ششم آذرماه، با حضور سیدمجید امامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عباسی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، مریم اردبیلی، آینده‌پژوه و پژوهشگر زن و خانواده برگزار شد.
سیدمجید امامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در این نشست گفت: در کمتر از ده سال اخیر تحولی در ویدئوهای خانوادگی شاهدیم که به اندازه چند دهه رشد داشته که عمده منشا آن منافع اقتصادی است که صدا و سیما خواب آن را هم نمی‌دید.
وی افزود: البته وقتی انتقاد شود به تکنوفوبیا متهم می‌شویم ولی واقعاً مسئله این نیست؛ مسئله مهم این است که باید فاعلیت فرهنگی و اجتماعی در تحولات فرهنگی و هنری داشته باشیم و صرفاً منفعل نباشیم؛ vod‌ها برای خود آنهاست و مسئولان نطارتی هم خودشان، طبیعتاً تن به محدویت‌ها هم نخواهند داد؛ از این رو یک ستاد چابک و کوچک برای نظارت رسانه‌ای ضروری است و نباید به یکدیگر پاس دهیم.

ایجاد دوگانگی جنسی در فرزندان

استاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بزک و آرایش بازیگران زن و تصویرسازی‌های جنسی نادرست از کارهایی است که در مجموعه‌های هم گناه و ... دیده می‌شود. این مسئله سبب می‌شود نوجوان ایرانی از یکسو با این فیلم‌ها مواجه شود و از طرف دیگر یکسری قواعد و نظام جنسی رسمی در مدرسه و خانه می‌بیند و این دوگانگی خیلی زودهنگام در ذهن جوان و نوجوان شکل می‌گیرد و او در این دوگانگی زمینه فعالتری برای بی هنجاری جنسی دارد که امر خطرناکی است.
امامی با بیان اینکه نوجوانان دهه 60 اگر دوستِ دختر هم داشتند جزئی از ناموس آنها بود ولی الان دغدغه جوان دهه 90 تجربه سکس جمعی و انتقال آن به دیگران است، اظهار کرد: معتقدم نظارت و کنترل باید در مرحله تولید و مصرف رخ دهد؛ ما نمی‌توانیم هر روز کنترل تلویزیون را با خود ببریم و اینترنت خانه را قطع کنیم بلکه باید اکانت و دسترسی مخصوص سنین مختلف ایجاد شود البته ارائه نظام تربیت جنسی بومی و شرعی هم لازم است.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: در کشورهای اروپایی دسترسی یله‌ای به نت نداریم و هر کاربری در حد سن خود دسترسی دارد و vod هم تابع همین است و اگر فردی ویدئوی فراتر از سن خود ببیند اخطار و جریمه می‌شود؛ البته ما مدل جهانی برای تربیت جنسی را نمی‌خواهیم و نمی‌پذیریم ولی مدل بومی را باید اجرا کنیم.
همچنین مریم اردبیلی، آینده‌پژوه و پژوهشگر زن و خانواده هم در سخنانی، گفت: به نظر می‌رسد در ده تا 20 سال آینده در همه کشورهای جهان از جمله ایران سهم فزاینده‌ای برای vod داریم ولی پیش‌بینی می‌شود که تلویزیون‌های سنتی باقی می‌مانند و مخاطب خود را دارند.

لزوم طبقه‌بندی ارائه محتوا

وی افزود: دوگانه جدی مطرح در آینده این است که چه کسی به مشتری و مخاطب دسترسی خواهد داشت و چه کسی سیاستگذاری می‌کند؛ یعنی آیا برای تولیدکننده محتوا سیاستگذاری می‌شود یا برای دارنده پلت فرم؟. طبقه‌بندی ارائه محتوا از کارهای مرسوم در دنیا در امور جنسی است و ما هم باید سیاستگذاری هوشمندی داشته باشیم تا در عین ارائه محتوا با کمترین آسیب بازار اقتصادی این تولیدات به خصوص در مواجهه با پلت فرم‌های جهانی مخدوش نشود و از رقابت عقب نمانند.
اردبیلی تصریح کرد: اگر ما حرفی برای گفتن و هنر انجام آن را هم داشته باشیم فضاً برای ابراز وجود گفتمان‌های قرار گرفته در حاشیه وجود دارد، ولی الان واکنش ما عمدتاً انفعالی نسبت به آسیب‌هایی است که از این ناحیه داریم. مثلاً داشتن قفل پلت فرمی و اینترنتی در این فضای تکثر جهانی به داد ما نخواهد رسید، لذا به جای اینکه از سرچشمه‌هایی مانند ارشاد و فضای مجازی آن را ببیندیم باید جریان و قالب‌های جدیدی ایجاد کنیم که مخاطب در تنظیم‌گری نقش بیشتری داشته باشد.
این وبینار به همت گروه تربیت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارگروه عفاف دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
انتهای پیام

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق