مطالبهگری و جهاد تبیین؛ وظایف مصداقی دانشجو
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد وظیفه مصداقی دانشجویان را بعد از مطالبهگری، جهاد تبیین دانست و گفت: دانشجو باید بتواند در شرایطی که تمدن غرب انقلاب اسلامی را تخطئه میکند و دستاوردهای آنرا زیر سوال میبرد، تبیین درستی از انقلاب اسلامی و آرمانهای آن و نیز موانع پیش روی انقلاب برای مردم و نخبگان داشته باشد.
16 آذرماه ۱۳۳۲ و وقایع این روز در دانشگاه تهران گواه جاویدانی از این واقعیت است که دانشجویان بهویژه دانشجویان انقلابی متعهد، در خط مقدم مبارزه با استکبار بوده و هستند. دانشجو عضو جوان و مطالبهگراست که اگر نقش خود را به درستی ایفا کند و استعدادها و ظرفیتهایش شناخته و تقویت شود، موجب تحرک و ارتقای کشور به صورت جدی و تحقق آرمانها در فضای مردمسالاری دینی میشود.
توجه به نقش حرکتآفرین و جریانساز دانشجویان در منظومه فکری امام خمینی(ره) و بیانات هدایتگرانه مقام معظم رهبری بهخوبی هویداست و بهعنوان نمونه در این خصوص میتوان به سخنان رهبر انقلاب در اول خردادماه سال گذشته استناد کرد که خطاب به دانشجویان فرمودند: «آنچه ما از بچههای دانشجو، از شما جوانهای عزیز که من خیلی به شماها واقعاً علاقهمندم، انتظار داریم این است که شماها باید خودجوش باشید، باید خودکار باشید، باید منتظر این نباشید که شما را به کار وادار کنند؛ به خصوص جوانهایی که مثلاً مربوط به تشکلهای گوناگون دانشجویی هستند. باید خودکار حرکت کنید، باید بچههایی که اهل اندیشه هستند؛ بعضیها هستند در اندیشهورزی پیشرو هستند، بعضیها در حرکتهای اجرایی پیشرو هستند؛ هر کدام در هر قسمتی که تواناییاش را دارید بایستی خودجوش و خودکار باشید؛ مثل مبارزات مبارزین زمان طاغوت».
به بهانه روز دانشجو و با هدف بازخوانی نقش پررنگ دانشجویان بهویژه دانشجویان تراز انقلاب اسلامی در عرصههای گوناگون علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه، گفتوگویی با عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و فعال سیاسی در چهارمحالوبختیاری انجام شده است که با هم میخوانیم.
مجتبی نوروزی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد دانشگاه شهرکرد در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به نقش پررنگ دانشجویان در جوامع سیاسی بهویژه جوامع مردمسالار، اظهار کرد: دانشجو بهعنوان قشر پیشتاز جامعه در ایجاد تغییرات و تحولات اساسی در جامعه بهشمار میروند، همچنان که در جریان شکلگیری انقلاب اسلامی، تا پیش از ورود فراگیر مردم به عرصه، دانشجویان در نوک پیکان مبارزه با رژیم طاغوت قرار داشتند.
وی ادامه داد: با نگاهی مردمسالارانه به نقش دانشجویان میتوان دریافت که دانشجو نقشی پررنگ در تحولات اجتماعی و سیاسی دارد و اگر نگاه دینی نیز اضافه شود، این نقشِ پررنگ، مضاعف خواهد شد و رسالت دانشجو چندبرابر میشود؛ همچنان که در ادبیات امام(ره) و مقام معظم رهبری و نیز تئوریسینهای انقلاب و چهرههای متفکری چون شهیدان مطهری و بهشتی، بر نقش و حضور و تأثیر دانشجویان و دانشگاهها در صحنه جامعه تأکیدات فراوانی شده است.
دانشجو؛ فریادگر مطالبات
نوروزی با نقل این سخن از شهید بهشتی که «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا میشود»، تصریح کرد: این تعبیر سنگین بیانگر رسالت مهم دانشجو در جامعه است؛ در واقع، دانشجو فریادگر مطالبات و مشکلات مردم جامعه است، دانشجو جامعه را از خواب بیدار میکند و به آنان هشدار میدهد که زمان عمل است و با مطالبهگری از مسئولان و تبیین مسائل برای مردم نقشی بیبدیل را در جامعه ایفا میکند.
مدرس دانشگاه شهرکرد گفت: دانشجویان در شکلگیری انقلاب اسلامی تاثیر مهمی داشتند و امام(ره) به دانشجو و دانشگاه اعتماد کرد و از ظرفیت بالقوه این قشر بهنحو شایسته در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بهره جست؛ دانشجویان نیز به امام(ره) اقتدا کردند و آگاهانه و قدرتمندانه در این مسیر گام نهادند، لذا شکلگیری انقلاب اسلامی در بستر دانشجویی و دانشگاهی رقم خورد و دانشجویان نقشی پیشرو در فرایند انقلاب داشتند و توانستند لزوم به پاخاستن برای انقلاب را به شکلی صحیح در اذهان عمومی تئوریزه کنند.
سه گام اصلی جنبش دانشجویی در تاریخ ایران
نوروزی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی در کشور سه گام را طی کرده است، گفت: گام نخستِ جنبش دانشجویی در اوایل دهه ۲۰ شکل میگیرد که مبتنی بر سوسیالیسم و دیدگاههای چپگرایانه است؛ گام دوم این جنبش در دهه ۴۰ ظهور و بروز مییابد و فعالیت و نقش بیبدیل دانشجویان اسلامگرا و انقلابی در این مقطع که آرمان خود را ایجاد انقلاب با رهبری امام(ره) و کمک مردم میدانند، در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر میشود؛ جنبش دانشجویی در گام سوم در تثبیت و استمرار آرمانهای انقلاب اسلامی معنا مییابد.
این کارشناس سیاسی در استان با اشاره به نقشآفرینی دانشجویان در جبهه نبرد حق علیه باطل در طول دفاع مقدس، توضیح داد: در جریان جنگ تحمیلی، دانشجویان نقشی مؤثر در جبههها داشتند و شهدای دانشجوی پرشماری تقدیم انقلاب شد. تحولات سیاسی ۴۲ سال اخیر مؤید آن است که دانشجویان منشأ اثر گذاری در صحنههای گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... بودهاند.
نوروزی بیان کرد: امروز نیز دانشجویان در ادامه فعالیت و نقشآفرینی پررنگ دانشجویان در تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی، باید بر جایگاه و رسالت خود آگاه باشند؛ امروزه دانشجویان علاوه بر جنبش نرمافزاری و تولید علم بهعنوان یکی از وظایف اصلی و وظیفه اول این قشر، باید جایگاه خود را در تأثیر بر تحولات سیاسی جامعه نیز آگاه باشند؛ دانشجوی تراز انقلاب اسلامی خود را صرفاً در نخبگی علمی غرق نمیکند بلکه علاوه بر نخبگی و دنبال کردن علم، جامعه و سیاست و حکمرانی را نیز زیر نظر دارد و تلاش میکند در حوزه غیر علمی نیز تأثیرگذار باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه دانشجو باید در زمینه نیازهای اساسی جامعه فعال مایشاء باشد، افزود: امروز دانشجو باید با رصد وضعیت جامعه در حوزههای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... از مسئولان و کارگزاران مطالبهگر باشد؛ مطالبهگری وظیفه مصداقی دانشجو در عرصه جامعه است که این مطالبهگری باید عقلانی، جدی، غیر فانتزی و مبتنی بر آرمانهای انقلاب اسلامی است.
نوروزی دومین وظیفه مصداقی دانشجویان را جهاد تبیین در کنار مطاله گرى دانست و تصریح کرد: دانشجو باید بتواند در شرایطی که تمدن غرب به سردمداری آمریکا و همراهی رژیم صهیونیستی و دولتهای مرتجع منطقه انقلاب اسلامی را تخطئه میکند و دستاوردهای آنرا زیر سوال میبرد، تبیین درستی از انقلاب اسلامی و آرمانهای آن و نیز موانع پیش روی انقلاب برای مردم و نخبگان و گروههای مرجع داشته باشد.
این مدرس دانشگاه در استان با اشاره به خودسازی بهعنوان یکی از شاخصههای مهم دانشجوی انقلابی، تصریح کرد: دانشجو پیش از ورود به عرصه نقشآفرینی در اجتماع و سیاست باید در زمینه مبانی اعتقادی و معرفتی و رفتار دینی به ثبات شخصیت رسیده باشد تا بتواند در حکومت اسلامی بهعنوان عنصری فعال نقشآفرینی کند که مقام معظم رهبری در همین زمینه خطاب به دانشجویان فرمودند: «سطح معرفت را بالا ببرید. با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزههای علمیه حضور دارند، آشنا شوید».
انتهای پیام