ذکر حوادث طبیعی در قرآن یادآوری توحید ربوبی است + صوت


ذکر حوادث طبیعی در قرآن یادآوری توحید ربوبی است + صوت

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه ذکر حوادث طبیعی در قرآن یادآوری توحید ربوبی است، گفت: خداوند در قرآن کریم به خواب، روز، شب، خورشید و... اشاره کرده تا انسان را متوجه توحید ربوبی کند.

ذکر حوادث طبیعی در قرآن یادآوری توحید ربوبی است + صوتبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 25 آذرماه در ادامه مباحث تفسیری سوره فرقان، به آیه 47 «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا» اشاره کرد و گفت: در این آیه به قراردادن شب، خواب و روز به عنوان سه نعمت اشاره کرده و فرموده است که شب را پوشش، خواب را مایه آرامش و روز را زمانی برای برخاستن و تلاش و فعالیت شما قرار داد. در آیه 48 «وَهُوَ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا» هم ارسال باد را به عنوان بشارت‌دهنده باران و رحمت خدا مورد تأکید قرار داده است؛ این نعمات طبیعی نشانه‌هایی است که هر انسانی حتی فاقد مدارک علمی می‌تواند در پس این ظواهر، خدا را ببیند.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: این حوادث طبیعی نشانه وجود خداست؛ خدا می‌خواهد ما شب و روز و خواب و باد و باران صرف نبینیم، بلکه خدا را در این نعمات با چشم قلب مشاهده کنیم؛ تأکید قرآن بر توحید ربوبی و فهم «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»؛ در اینجا ممکن است به ذهن متبادر شود که اگر همه چیز تحت اراده خداست، اراده انسان چه می‌شود که ائمه(ع) نظریه امر بین الامرین را ارائه کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در آیه 49 «لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَةً مَیْتًا وَنُسْقِیَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَامًا وَأَنَاسِیَّ کَثِیرًا» هم فرموده است که باران نازل می‌شود تا سرزمین‌های مرده زنده شوند، و از این آب زندگی انسان و حیوانات تأمین شود؛ همچنین در آیه 50، «وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَیْنَهُمْ لِیَذَّکَّرُوا فَأَبَى أَکْثَرُ النَّاسِ إِلَّا کُفُورًا» هم فرموده است که «وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ»(آن را میان آنها گوناگون کردیم)، علامه طباطبایی در اینجا تأکید دارد، یعنی آن آب را از این ناحیه به ناحیه دیگر حرکت دادیم تا بخشی بی‌آب و منطقه‌ای گرفتار پرآبی نشوند.

وی تأکید کرد: همه این کارها برای این صورت گرفته است که انسان‌ها خدا را ببینند و شکر به جا آورند، اما اینها ابا کرده و کفر ورزیدند و نعمات را پوشاندند؛ تفسیر علامه از «لقد صرفناه» بیان شد؛ این تعبیر در آیات متعدد آمده است که به نظر بنده معانی دیگری دارد که باید تشریح کنیم.

انتهای پیام

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق