کارکرد هوش مصنوعی درگردشگری بررسی میشود
گروه علمی:هوش مصنوعی با ایجاد تحولی عمیق در عرصه فناوری، که از آن بهعنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد میشود، به انجام فعالیتهای خلاقانه و پیچیده، تصمیمگیریهای استراتژیک، و مدلسازی و شبیهسازی کمک شایانی کرده و با ارتقا بهرهوری و بهینهسازی خدمات، ارزشافزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسبوکارها فراهم میسازد.با استفاده از هوش مصنوعی...
گروه علمی:هوش مصنوعی با ایجاد تحولی عمیق در عرصه فناوری، که از آن بهعنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد میشود، به انجام فعالیتهای خلاقانه و پیچیده، تصمیمگیریهای استراتژیک، و مدلسازی و شبیهسازی کمک شایانی کرده و با ارتقا بهرهوری و بهینهسازی خدمات، ارزشافزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسبوکارها فراهم میسازد.با استفاده از هوش مصنوعی میتوان کارهایی را که انجام آنها به طور معمول، نیازمند بکارگیری هوش و قدرت تصمیمگیری انسانی است را به ماشینها و رباتها محول کرده و ضمن صرفهجویی در منابع و افزایش بهرهوری، احتمال بروز خطا را کاهش داد.یکی از رایجترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، ارائه خدمات امور مشتریان به صورت آنلاین و طراحی «چتبات» در هتلها، آژانسهای مسافرتی، موزهها، اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و غیره است؛ به گونهای که بدون دخالت انسان بتوان به کلیه سوالات و درخواستهای مشتریان پاسخ داده و آنها را راهنمایی کرد.از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه، و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها، و دیگر فعالیتهای کاربر در داخل وبسایت و پلتفرمها صورت میگیرد. به عنوان مثال، امروزه وبسایتهای گردشگری قادرند بر اساس جستجو، نحوهی تعامل، محتوای دریافتی، و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وبسایت رد و بدل میشود به نیازها، انتظارات و علاقمندیهای او پی برده و بر اساس این شناخت، انواع محصولات و خدمات جذاب را مخصوص آن کاربر شخصیسازی و طراحی کرده و به وی ارائه کنند. همچنین بسیاری از کسبوکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع دادههای مالی و تجاری خود را پردازش و تحلیل کرده و بر اساس نتایج حاصله، اقدام به بخشبندی مشتریان، قیمتگذاری انعطافپذیر، و تدوین استراتژیهای کسبوکار میکنند.از این رو واضح است که هوش مصنوعی در آیندهای بسیار نزدیک تحولی بنیادین در شیوه فعالیت کسبوکارهای گردشگری ایجاد خواهد کرد. ظرفیتها و امکانات هوش مصنوعی در بخشهای مختل صنعت گردشگری نظیر میراث فرهنگی، سیستمهای رزرواسیون، تورگردانی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم، اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند، واقعیت افزوده، و گردشگری مجازی و همچنین شخصیسازی تجربه سفر، هوشمندسازی پلتفرمهای رتبهبندی و پیشنهادات گردشگری، طراحی هوشمندانه بستههای تور و تجربه، ایجاد دستیار هوشمند سفر، ارائه چتبات، بهبود خدمات مشتریان، و طراحی سیستمهای قیمتدهی انعطاف پذیر، بی حد و مرز به نظر میرسد و با تدوین برنامههای استراتژیک، میتوان به بهینهسازی فعالیتها و همچنین خلق و تجاریسازی ایدههای نوآورانه پرداخت. در وبینار هوش مصنوعی در گردشگری، یحیی تابش، استاد مدعو دانشگاههای استنفورد و برکلی، ضمن معرفی مفاهیم پایهای هوش مصنوعی، به نقش بیبدیل آن در افزایش بهرهوری، دقت در تصمیمگیری، تدوین دستاوردهای خلاقانه، نوآوری، توانمندسازی کارکنان و کارشناسان، پشتیبانی و ارائه خدمات مطلوب، تدوین استراتژی کسبوکار، و ارائه خدمات اطلاعرسانی هوشمندانه در صنعت گردشگری، خواهند پرداخت.تابش به مدت بیش از ۳۰ سال در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان عضو هیأت علمی، رئیس دانشکده علوم ریاضی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات فعالیت داشته و هماکنون به عنوان استاد مدعو در دانشگاه استنفورد و دانشگاه برکلی به فعالیتهای پژوهشی در زمینه روشهای حل مسئله و یادگیری هوشمند اشتغال دارد و به عنوان یکی از استادان برجسته جهان در حوزههای تخصصی یادشده مشهور است. همچنین جایزه بینالمللی اِردوش در سال ۲۰۱۰ برای فعالیت مؤثر در زمینه توسعه آموزش علوم ریاضی و حل مسئله به وی اهدا شده است.در این وبینار محیط طباطبایی، معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی و رئیس کمیته ایکوم ایران، به عنوان مهمان و حسن تقیزاده انصاری رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران، به عنوان میزبان حضور دارند و به تبادل نظر پیرامون ظرفیتهای صنعت گردشگری در توسعه پایدار کشور، لزوم همگامسازی آن با فناوریهای روز جهان، و بسترسازی جهت افزایش خلاقیت، رشد و نوآوری در بخشهای مختلف صنعت گردشگری و مدیریت موزهها، به گفتگو و تبادل نظر خواهند پرداخت.این وبینار روز شنبه ۲۹ آذر، ساعت ۸ شب از طریق سایت جامعه گردشگری الکترونیک برگزار میشود. همچنین شرکت در این وبینار برای همه علاقمندان آزاد و رایگان است.