مردادماه امسال بود که سایپا از نسخه فیسلیفت کوییک با نام کوییک S رونمایی کرد و چندی بعد بدون آنکه تولید آنرا آغاز کرده باشد، اقدام به فروش این خودروی بهاصطلاح جدید کرد که این کار حواشی زیادی در پی داشت. سپس در مهرماه امسال تولید آزمایشی این خودرو آغاز شد و حالا سرانجام کوییک S وارد مرحله تولید انبوه شده است؛ بنابراین حالا ویژگیها و مشخصات نسخه نهایی و تولیدی این محصول جدید سایپا معلوم شده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
کوییک S در بیرون فیسلیفتی جزئی را تجربه کرده و تغییرات آن صرفاً به طراحی مجدد جلوپنجره و سپر جلو محدود میشود. در این قسمت، ورودی هوای جدیدی در وسط سپر جای گرفته و دو نوار مشکیرنگ هم از چراغهای جلو به قسمت مه شکنها کشیده شده است. درمجموع، به نظر میرسد در این فیسلیفت، طراحان سایپا صرفاً قصد ایجاد نمای متفاوتی نسبت به کوییک معمولی داشتهاند اما این تفاوت الزاماً با زیبایی بیشتر همراه نیست. در همین حال، غیر از جلو، دیگر قسمتهای کوییک S هیچ تغییری نداشته و با نسخه معمولی یکسان است.
در زمان رونمایی کوییک S، در داخل آن شاهد بازطراحی کامل کنسول میانی بودیم که با دریچههای تهویه دایرهای، دکمههای کنترلی جدید، قاب مشکی براق و نمایشگر لمسی ایستاده در بالای آن، نمای بسیار بهتری نسبت به قبل پیدا کرده بود. حال اما در کمال تعجب میبینیم که در نسخه تولیدی کوییک S هیچ خبری از این کنسول جدید نیست و از همان طرح قدیمی استفاده شده است؛ بنابراین حالا مشخص شد که تغییرات داخلی کوییک S صرفاً در غربیلک فرمان و صفحه آمپر جدید خلاصه میشود. این غربیلک فرمان همان نمونه D شکلی است که قبلاً در کوییک و ساینا اتوماتیک دیده بودیم.
صفحه آمپر کوییک S هم طراحی کاملاً جدیدی دارد و یک نمایشگر کوچک به آن اضافه شده که اطلاعاتی مثل کامپیوتر سفری، سنسور دندهعقب، وضعیت درهای خودرو و وضعیت تعویض دنده را به نمایش درمیآورد. آمپر بنزین و دمای آب نیز به این نمایشگر منتقل شدهاند؛ اما علاوه بر غربیلک و صفحه آمپر جدید، پانل دکمههای سمت چپ فرمان نیز تغییر کرده و حالا دکمههای جدیدی برای برفپاککن عقب و قفل پنجرههای عقب در آن دیده میشود. همچنین دکمه صندوق پران هم به این پانل اضافه شده است یعنی چیزی که فقدان آن در کوییک بشدت احساس میشد.
این فیسلیفت کوییک در دو تیپ مختلف به نامهای S (پایه) و G (فول) تولید میشود. کوییک S از همان تجهیزات کوییک معمولی شامل پنجرهها و آینههای جانبی برقی، سنسور دندهعقب و دو ایربگ به همراه صفحه آمپر جدید، کامپیوتر سفری، غربیلک فرمان D شکل و ریموت کنترل جدید برخوردار خواهد بود اما در تیپ G آپشنهای بیشتری مثل سنسور باد تایرها، دکمههای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، بلوتوث، سنسور نور، محدودکننده سرعت و احتمالاً کروز کنترل ارائه خواهد شد. همچنین هردو تیپ بهصورت استاندارد به دیلایت (چراغهای روز) مجهز هستند.
کوییک S مثل دیگر خویشاوندان خود از همان پیشرانه ۱,۵ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ M۱۵ استفاده میکند که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما این موتور نسبت به قبل تغییراتی را تجربه کرده و به دریچه گاز برقی و سیستم برق جدید مجهز شده است. علاوه بر این، به گفته مدیران مگا موتور، تا چند ماه دیگر کوییک فیسلیفت به نسخه ارتقاءیافته این موتور با نام M۱۵GSI مجهز خواهد شد. این پیشرانه که از ویژگیهایی مثل زمانبندی متغیر سوپاپها، سیستم جرقهزنی جدید و هدرز برخوردار خواهد بود، حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
هرچند قدرت و گشتاور پیشرانه M۱۵GSI افزایشی جزئی نسبت به موتور M۱۵ داشته اما گفته شده به لطف تغییراتی که در آن صورت گرفته، مصرف سوخت، صدا، لرزش و آلایندگی کمتری خواهد داشت. با اینکه بهتر بود کوییک S از ابتدا با همین پیشرانه ارتقاءیافته تولید و به بازار عرضه میشد اما این موتور هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده و سایپا برای عمل به تعهدات خود برای تحویل کوییکهای S فروختهشده، مجبور است فعلاً از همان موتور M۱۵ معمولی استفاده کند اما در آینده نزدیک موتور M۱۵GSI آماده خواهد شد. قیمت کارخانهای کوییک S از سوی سایپا ۱۴۳ میلیون تومان اعلام شده که حدود ۱۳ میلیون تومان از کوییک معمولی بیشتر است اما هنوز قیمت تیپ G اعلام نشده است.