دعاهایی که سریع اجابت می شوند | دعای سریع الاجابه
دعاهایی که سریع اجابت می شوند | دعای سریع الاجابه در اینبخش دعاهایی کـه سریع اجابت میشوند رابه شـما معرفی میکنیم. این دعاها کـه سریع الاجابه نام دارند میتوانند گره گشای خیلی از مشکلات مادی باشند البته هر دعایی مورد اجابت قرار نخواهد گرفت و بسته بـه خواسته شـما از خداوند دارد، خداوند بخشنده و مهربان اسـت اما او دانای تمام دانایان عالم نیز هست...
دعاهایی که سریع اجابت می شوند | دعای سریع الاجابه
در اینبخش دعاهایی کـه سریع اجابت میشوند رابه شـما معرفی میکنیم. این دعاها کـه سریع الاجابه نام دارند میتوانند گره گشای خیلی از مشکلات مادی باشند البته هر دعایی مورد اجابت قرار نخواهد گرفت و بسته بـه خواسته شـما از خداوند دارد، خداوند بخشنده و مهربان اسـت اما او دانای تمام دانایان عالم نیز هست و خیر صلاح را بهتر می داند. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید.
دعای فرج
کفعمی درکتاب بلدالامین دعایی از حضرت علی «ع» نقل کرده کـه اگر شخص گرفتار، ترسیده، نگران و غم دیده، آنرا بخواند، حق تعالی گشایش در کار او ایجاد نماید؛ کـه ابتدا و انتهای این دعا چنین اسـت:
«یا عماد مـن لا عماد له…» : ای پشتیبان کسیکه پشتیبان ندارد… «وافعل بی مـا انت اهله»: با مـن چنان کن کـه تـو اهل آنی. و آنگاه پس از دعا حاجت خودرا بطلبد.
دعای توسل
دعای توسل از دعاهای معروف و مورد علاقه شیعیان اسـت کـه شبهای چهارشنبه خوانده می شود. دراین دعا با توسل بـه چهارده معصوم «ع» و واسطه قرار دادن آنها بـه درگاه الهی پس از اتمام دعا، حاجت خودرا از خدا در خواست میکنیم. جملات صدر و ذیل آن چنین اسـت:
« اللهم انی اسئلک و اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة…» خدایا مـن از تـو میخواهم و روی میآورم بـه سوی تـو، بـه پیامبرت، پیامبر رحمت… «یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله»…. ای آبرومند نزد خدا، شفاعت کن برای مـا نزد خدا…
دعای اسم اعظم
سید علیخان شیرازی درکتاب کلم طیب نقل فرموده: اسم اعظم خدای تعالی آن اسـت کـه افتتاح او « الله» و اختتام او «هو» اسـت. هر کـه اسم اعظم خدای تعالی را روزی یازده بار ورد خود قرار بدهد، هر آینه هر امر مهم جزئی و کلی برای او راحت شود.
اسم اعظم پنج آیه از پنج سوره ی مبارکه ی بقره، آل عمران، نساء، طه و تغابن اسـت. با این ویژگی کـه حروف آن نقطه ندارد و تغییری در اعراب آنها صورت نمیگیرد.
دعای مقاتل بن سلیمان از امام سجاد «ع»
امام سجاد «ع» بـه مقاتل بن سلیمان، دعایی را تعلیم داده کـه مقاتل گوید هر کس این دعا را صد بار بخواند، دعایش مستجاب خواهد شد.
ابتدا و انتهای این دعا چنین اسـت: «الهی کیف ادعوک و انا…:» خدایا چطور بخوانم تـو را و حال مـن منم… «تفرج عنی فرجا عاجلا غیر اجل نفسک و رحمتک یا ارحم الراحمین» گشایش فوری بدون مدت دار، بـه مـن عطا کن بـه فضل و رحمت خودت، ای مهربان ترین مهربانان.
دعایی تحت عنوان سریع الاجابه
از امام موسی بن جعفر «ع» با این شروع کـه: «اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک و ….» در شروع این دعا می خوانید: «اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک و هو التوحید»: خدایا مـن تـو را اطاعت کردم در انچه بیشتر دوست داری و آن یگانه دانستن تواست.
ودر انتهای آن می خوانید: «و ارزقنی مـن حیث احتسب و مـن حیث لا احتسبه، انک ترزق مـن تشاء بغیر حساب»، روزیام ده، ازآن جا کـه گمان میبرم و ازآن جا کـه گمان نمیبرم؛ زیرا تـو روزی دهی هر کـه را بخواهی بیحساب؛ پس از اتمام دعا حاجت خودرا بطلب.
یا الله
دعایی از امام صادق «ع» کـه هر شخصی ده بار یا الله بگوید، بـه او گفته می شود، لبیک، حاجت تـو چیست؟ دعایی از امام جعفر صادق «ع» کـه هر کس یا رب یا الله بگوید بـه گونه ای کـه تا نفس او قطع شود، گفته می شود لبیک حاجت تـو چیست؟
همه ی ی این دعاها را مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان، فصل پنجم آورده اسـت. البته لازم بـه تذکر اسـت کـه برای حاجت های خاص، دعاهای خاصی وارد شده اسـت کـه برای کسب اطلاع از آنها میتوانید بـه کتاب مفاتیح الجنان مراجعه کنید.
قوانینی برای اجابت هر چه زودتر دعا
گاهی مـا شرّ خودرا از خداوند می طلبیم و آگاه نیستیم کـه این، شرّ برای مـا محسوب می شود در حالیکـه خداوند همیشه خیر انسان را میخواهد. اگر مـا دعایی بر خلاف مصلحت خود بکنیم گرچه جواب داده نمی شود ولی همان طور کـه در روایات مـا آمده ثواب آن برای آخرت مـا ذخیره خواهد شد و عوض آن در آخرت بـه انسان داده می شود بـه نحوی کـه انسان آرزو میکرد ای کاش هرگز دعاهایش در دنیا مستجاب نمی شد.
نشناختن جهت و راه دعا «فرمول دعا»
رسیدن بـه هـر هدفی، راهی دارد، برای استجابت دعا نیز باید راه هـایـی را پـیمود. امام صادق«علیهالسلام» میفرماید: باید پیش از دعا حـمـد و سـتـایش خدا کنی، نعمتهایی را که بـه تـو بخشیده بـه یاد آوری.
سـپـس شـکـر و سپاس گویی، آن گاه سلام بر پیغمبر و آل او فـرسـتی، سپس از گناهانت یاد کرده اقرار نمایی و از آسیب آن بـه خدا پناه بری؛ این اسـت جهت و راه دعا.
وفا نکردن به عهد نسبت به خداوند «یکی بده صدتا بگیر»
شـایـد انسان خودرا مانند ماشینی فرض کند که سازنده یا مالک آن بـاید همواره نیازهای آنرا برآورد؛ مثل آب، روغن، سوخت و… . و تـصـور کـنـد چون آفریده خداوند اسـت، خداوند باید همواره وی را کـمـک کـند، بدون این که عهدی بر گردن او باشد. ولی چنین نیست، بـلـکه خداوند عهدهایی بر گردن بندهاش دارد که باید عملی شوند تا خداوند نیز پیمانش را وفا کند.
امام صادق«علیهالسلام» در پاسخ عدهای کـه از عـلت عدم استجابت دعا پرسیده بودند، فرمود: بدلیل این کـه شـما بـه عهدهای خود در پیشگاه خداوند وفا نمیکنید، در حالی که خدای تعالی میفرماید: بـه عهد مـن وفا کنید تا مـن بـه عهد شـما وفـا کنم. بـه خدا سوگند اگر بـه عهد خدا وفا کنید، خدای متعال نیز بـه عهد شـما وفا میکند.
ایمان و یقین ناکافی «به خدا اعتماد کن»
کسی که دست بـه دعا برمی دارد اگر ایمان قلبی بـه اجابت دعای خود نـداشـتـه بـاشد، نتیجه نمیگیرد و مانند آن اسـت که تشنهای در بـیـابـان بـی آب و عـلـف بـه دنبال دریا بگردد. نبی اکرم«صلیاللهعلیهوآله» میفـرماید:
«اُدعُوا اللهَ وَ اَنتُمُ مُوقِنُونَ بِالِاجَابَه»؛ خدا را بخوانید و یـقـیـن بـه اجـابت داشته باشید. امام صادق«علیهالسلام» نیز میفرماید: «إِذَا دَعَـوت فـَظَنَ أنَ حَاجَتَکَ بِالبَابِ»؛ در وقت دعا یقین کن که حاجت تـو بر در خانه آمده اسـت.
شرک در دعا «از دست کسی کاری ساخته نیست»
شـرک بـسـیـار ظـریف اسـت ودر هر امری از امور دینی و عبادی میتـوانـد دخـیـل بـاشـد. در دعا نیز این موضوع یکی از عوامل عدم اسـتـجـابـت دعا اسـت. هرگز نمی توان خارج از محدوده توحید قرار گـرفت و انتظار استجابت دعا را داشت. خدای متعال میفرماید: «هُوَ الْحَیُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ » «او خـدای زنـده ابـدی اسـت و جز او هیچ خدایی نیست.
پس تنها وی را بـخـوانـیـد و بـه اخلاص بندگی کنید که ستایش و سپاس مخصوص خدای یکتا و آفریدگار عالمیان اسـت.» «غافر/ 65» باید دانست که فقط و فقط خداست که ریز و درشت نیازهای آدمی را برآورده میکند اما بـه دست بندگانش و انسان نباید اشتباه کند و این وسیله را همه ی کار بپندارد. وقتی دعا میکنی چشمت را از همه ی ببند و مدام بـه این فکر کن که از دست کسی کاری ساخته نیست.
همراه نبودن یاد خدا و صلوات در دعا «استفاده از پارتی»
در دعـا تـوجه بـه خدا و رسولش اهمیت بسیار دارد. کسی که دعا میکـنـد نـبـاید از یاد خدا و رسولش غافل شود، که اگر غافل گردد، مـانـنـد آن اسـت که غذای بی چاشنی بخورد.
مزه و لطف دعا دراین اسـت کـه بـا یـاد خـدا و رسـول هـمـراه گردد. امام کاظم«علیهالسلام» میفـرمـایـد: هر کس پیش از ستایش خداوند و سلام و صلوات بر پیامبر دعا کند مانند کسی اسـت که بدون زه تیراندازی کند.
نیت آلوده «با خدا رو راست باش»
در دعـا بـایـد نـیـت، پاک و اخلاص، کامل باشد. امام صادق«علیهالسلام» میفـرماید: بـه راستی بنده وقتی که با نیت پاک و قلب با اخلاص خدای را بـخـوانـد اگـر بـه عهد خدای عزوجل وفا کرد، دعایش مستجاب میشـود و اگـر خدا را بدون نیت پاک و اخلاص بخواند، دعای او اجابت نمیشود.
تضرع و زاری و اصرار نکردن «عنصر سماجت»
مـداومـت در دعا و تضرع کردن بـه درگاه الهی، رمز موفقیت در دعا اسـت. کـسی که بدون تضرع و اصرار انتظار فرج و گشایش مشکلات خودرا دارد، توفیق چندانی نخواهد یافت. خدای بزرگ میفرماید: « ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدین» «خدای خـود را بـه تضرع و زاری و با صدای آهسته بخوانید.»«اعراف/ 55 »
رسول اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» میفـرماید: بـه راستی خداوند افرادی را که اصرار در دعا دارند دوست میدارد. رفقا حالا وقتشه کمی فکر کنیم و بـه خدا اعتماد داشته باشیم او حکیم و قادر بر تمامی امور ماست. دعا هرگز بـه معنای تعطیلی قوای انسانی و فعالیت او نیست یعنی دعا هرگز جانشین عمل نمی شود بلکه مکمل عمل اسـت.
پس بنابر این نباید انتظار داشته باشیم کـه بدون انجام عملی تنها با دعا و نیایش بـه همه ی خواسته های خود برسیم. دعا از مصادیق روشن «ذکر الله» اسـت یاد خدا باعث آرامش روح و روان مى باشد. «أَلا بِذِکرِ اللهَ تَطمَئِنُ القُلُوبِ» انسانى که با دعا سر و کار دارد هرگز یأس و ناامیدى بر او غالب نمى شود و با دعا و نیایش مشکلات مادى و معنوى خودرا از او مى خواهد و اجابت را باور دارد.
پناهگاه واقعى بشر ذات خلاق عالم اسـت، چرا که هر کسى از طریق دل، راهى بـه خدا دارد، حتى شقىترین و معاندترین افراد و شاهد زنده آن توجه و تضرع و زارى انها در بن بست هاست، وقتى از علل و اسباب مادى ناامید مى شوند بى اختیار بـه او پناه مى برند.چـه بسا خطاکارانی کـه در اوج نا امیدی و نا توانی با تقاضای از خداوند بـه مقصود خود میرسند، پس این تفکر کـه خدا در صدد انتقام از مـا باشه اشتباه اسـت.
البته این جا یک سوال خیلی مهم هم هست که باید بـه آن فکر کرد کـه: آیا دعای مستجاب اونه که مـا بـه چشم ببنیم؟ آیا امکان نداره خدا دعای مـا رو طوری مستجاب کنه که مـا اصلا نفهمیم؟ شاید زمان آن رسیده باشد کـه بدانیم با چـه فنونی میتوانیم بـه استجابت دعاهای خود خاطرجمعی داشته باشیم. باید دانست که فقط و فقط خداست که ریز و درشت نیازهای آدمی را برآورده میکند.
اسم اعظم خداوند در قرآن و روایات
اسم اعظم خداوند از جمله اسماء الهی اسـت کـه با دانستن آن تمامی حاجت انسان برآورده میشود. در قرآن اشاره مستقیمی بـه اسم اعظم خداوند نشده اسـت، اما ذکرهایی وجوددارد کـه ممکن اسـت در بر دارنده اسم اعظم خداوند باشند.
اسم اعظم خداوند در قرآن و احادیث
زهر اعظم خداوند یکی از اسما الحسنی اسـت، اما چیزی تحت عنوان اسم اعظم در قرآن بکار نرفته اسـت. اما در احادیث و ادعیه نقل شده از اهل بیت آیات و ذکرهای متعددی وجوددارد کـه آنها را مشتمل بر اسم اعظم خداوند دانستهاند. از جمله این اذکار عبارتند از:
= بسم الله الرحمن الرحیم
= الله لا إله إلّا هو الحی القیوم
= و إلهکم إلهٌ واحدٌ
= اللّه لا إله إلاّ هو لیجمعنّکم إلی یوم القیمة
= اللّه لا إله إلاّ هو له الأسماء الحسنی
= اللّه لا إله إلاّ هو ربّ العرش العظیم
= اللّه لا إله إلاّ هو و علی اللّه فلیتوکّل المؤمنون
= ذلکم اللّه ربّکم خلق کلّ شیء
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿١﴾ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضِ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٢﴾ هُوَ الأوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿٣﴾ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الأرْضِ وَ مَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَ مَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ مَا یَعْرُجُ فِیهَا وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ﴿٤﴾ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ ﴿٥﴾ یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَ یُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿٦﴾ «۶ آیه اول سوره حدید»
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿١﴾ هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِنْ دِیَارِهِمْ لأوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدِیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الأبْصَارِ ﴿٢﴾ وَ لَوْلا أَنْ کَتَبَ اللَّهُ عَلَیْهِمُ الْجَلاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِی الدُّنْیَا وَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابُ النَّارِ ﴿٣﴾ «سه آیه اول سوره حشر»
یا هو یا مـن لا هو إلاّ هو
اللّه اللّه اللّه اللّه الذی لا إله إلاّ هو
یا إلهنا و إله کلّ شیء إلهاً واحداً لا إله إلاّ أنت
کفعمی در کتاب مصباح ذکرها و دعاهایی از جمله دعای جوشن کبیر، دعای مشلول، دعای مجیر، دعای صحیفه و ذکرهای «یا هو یا هو یا مـن لا یعلم مـا هو إلّا هو»، «یا نور یا قدوس یا حی یا قیوم یا حیاً لایموت یا حیاً حین لا حی یا حی لا إله إلاّ أنت أسئلک بلا إله إلاّ أنت» و «لا إله إلاّ أنت سبحانک إنّی کنت مـن الظّالمین» را شامل اسم اعظم خداوند می داند.
ویژگی های اسم اعظم خداوند
شیخ علی اکبر عماد معتقد اسـت: «اسم اعظم خداوند تبارک و تعالى، آنهائى اسـت کـه در اولش، لفظ جلاله «الله» ودر آخرش لفظ «هو» باشد و هم چنین بدون نقطه باشد ودر قرآن شریف، در پنج مورد چنین آمده اسـت.» نقل شده اسـت کـه هر کس پنج آیهای کـه اسم اعظم خداوند «الله لا اله الا هو» در آن آمده اسـت را ورد زبانش کند و روزی ۱۱ بار بخواند بـه نیت خودش خواهد رسید:
۱. اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ لا تَاءْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لانوْمٌ لَهُ مـا فى السَّمواتِ وَ مـا فى الاَرْضِ مَنْ ذَاالَّذى یَشْفَعُ عِنْدَهُ اِلاّ بِاِذْنِهِ یَعْلَمُ مـا بَیْنَ اَیْدیهِمْ وَ مـا خَلْفَهُمْ وَ لایُحیطُونَ بِشَئىٍ مِنْ عِلْمِهِ اِلاّ بِماشاءَ وَسِعَ کُرْسیُّهُ السَّمواتِ وَ الاَرْضَ وَ لایَؤُدُهُ حِفْظِهُمـا وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظیمِ. «آیه ۲۵۵ سوره بقره»
۲. اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمـا بَیْنَ یَدَیْهِ وَ اَنْزَلَ التَّوریةَ وَ الاِنْجیلَ مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنّاسِ وَ اَنْزَلَ الْفُرْقانَ. «آِات ۲ تا ۴ سوره آل عمران»
۳. اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ اِلى یَوْمِ الْقیامَةِ لارَیْبَ فیهِ وَ مَنْ اَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدیثاً. «آیه ۸۷ سوره نساء»
۴. اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ لَهُ الاَسْماءُ الْحُسنى. «آیه ۸ سوره طه»
۵. اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ وَ عَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ. «آیه ۱۳ سوره تغابن»
حقیقت اسم اعظم خداوند
دو نظریه درباره اسم اعظم وجوددارد؛ بعضی از مفسران اسم اعظم خداوند را یک کلمه یا لفظ می دانند کـه اگر بنده در حال استغراق در معرفت الهی و انقطاع فکر و عقل از غیر او بر زبان بیاورد همان اسم اعظم اسـت.
یا اینکـه ممکن اسـت اسم اعظم در لفظهایی بیان بشود کـه «الله»، «هو»، «اَلحَیُّ القَیّوم»، «ذوالجَلالِ وَ الإکرام»، «بِزهرِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ» و حروف مقطعه از جمله مصداقهای آن میباشند. بعضی دیگر از مفسران اسم اعظم خداوند را فراتر از یک لفظ و ذکر می دانند.