به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه جایزه فیروزه، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره جایزه فیروزه گفت: «مجازی شدن این دوره از جشنواره و مشارکت استانها در برگزاری مسابقات منطقهای فرصتی متفاوت را پیش روی برنامهریزان و تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی قرار داد.»
وی با اشاره به جلسات مجازی شورای سیاستگذاری این جشنواره گفت: «با آغاز دوران قرنطینه و ضرورت تداوم فعالیت جشنواره، طراحی درگاهی برای برگزاری جشنواره ضروری بود. طی چند ماه تلاش مداوم، وبسایت فیروزه توانست زمستان امسال پذیرای ۲۲۷۷ اثر در ۱۶ استان باشد. در بخش ملی نیز هزار و ۵۱۲ اثر ثبت شد درحال داوری نهایی است. در این میان باید اشاره داشت که داوران در استانها و در سطح ملی بررسی آثار را بهصورت مجازی انجام دادند و آئین اختتامیه این جشنواره نیز به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکلهای ستاد ملی کرونا برگزار خواهد شد. این تغییرات فرصتهایی قابل بحث را در اختیار جشنواره و تولیدکنندگان قرار داد. ایجاد بستری مناسب برای حضور هنرمندان و کارآفرینان کل کشور و اضافه شدن بخش جدید جشنواره با تمرکز بر خانوادهها را میتوان بخشی از این فرصتها تلقی کرد. امسال در بخش پویانمایی، برنامههای کاربردی آموزشی، بازی- یادگیری، بازی ویدئویی آثاری به دبیرخانه رسیده است. باید گفت این تولیدات نیاز امروز مخاطبان کودک و نوجوان است و در مبحث کالاهای فرهنگی و انتقال تفکر ملی باید تمرکز بیشتری بر اینگونه تولیدات داشت و این هدفی است که جایزه فیروزه از ابتدا تاکنون دنبال کرده است. لذا به نظر میرسد که تولیدات فرهنگی یکسال اخیر میتواند مورد ارزیابی پژوهشگران قرار گیرد.»
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره فیروزه گفت: «در دور نخست بررسی شاهد بودیم که این تولیدات شاخصهی تناسب فرهنگی و ارتباط و پیوست فرهنگی را رعایت کردهاند و به مرحلهی داوری رسیدهاند. این تغییر بیانگر آگاهی بخشی متخصصان و کارشناسان طی سالهای اخیر است. همراهان جایزه فیروزه و متخصصان این حوزه طی چندسال اخیر با اطلاعرسانی دقیق توانستهاند استانداردها و تعاریف درستی از کالای فرهنگی داشته باشند که جای تقدیر دارد. تنوع آثار در این دوره نیز قابل بحث است. فرصت مطالعه و خلق اثر هنری – کاربردی امتیازی است که هنرمندان طی این یک سال کسب کردهاند. باید بار دیگر تاکید کنم که مجازی شدن جشنواره فرصت حضور هنرمندان بیشتری را فراهم کرد، هنرمندانی که دورههای پیش فرصت این حضور را نداشتند.»
این مقام مسئول در انتها اعلام کرد: «برگزیدگان این دوره از جشنواره هفته آخر اسفند معرفی خواهند شد. امید است با معرفی این هنرمندان و تولیدکنندگان به شرکتهای خلاق فرهنگی بتوانیم گام بلندی در حمایت از محصولات بومی و فرهنگی برداریم.
افزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی اسلامی، تقویت منابع تغذیه فرهنگ ایرانی اسلامی، زمینهسازی برای نوآوری و تبادل اندیشهها و آموختههای هنرمندان تنها بخشی از اهداف جایزه فیروزه از ابتدا تاکنون بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه جایزه فیروزه، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره جایزه فیروزه گفت: «مجازی شدن این دوره از جشنواره و مشارکت استانها در برگزاری مسابقات منطقهای فرصتی متفاوت را پیش روی برنامهریزان و تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی قرار داد.»
وی با اشاره به جلسات مجازی شورای سیاستگذاری این جشنواره گفت: «با آغاز دوران قرنطینه و ضرورت تداوم فعالیت جشنواره، طراحی درگاهی برای برگزاری جشنواره ضروری بود. طی چند ماه تلاش مداوم، وبسایت فیروزه توانست زمستان امسال پذیرای ۲۲۷۷ اثر در ۱۶ استان باشد. در بخش ملی نیز هزار و ۵۱۲ اثر ثبت شد درحال داوری نهایی است. در این میان باید اشاره داشت که داوران در استانها و در سطح ملی بررسی آثار را بهصورت مجازی انجام دادند و آئین اختتامیه این جشنواره نیز به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکلهای ستاد ملی کرونا برگزار خواهد شد. این تغییرات فرصتهایی قابل بحث را در اختیار جشنواره و تولیدکنندگان قرار داد. ایجاد بستری مناسب برای حضور هنرمندان و کارآفرینان کل کشور و اضافه شدن بخش جدید جشنواره با تمرکز بر خانوادهها را میتوان بخشی از این فرصتها تلقی کرد. امسال در بخش پویانمایی، برنامههای کاربردی آموزشی، بازی- یادگیری، بازی ویدئویی آثاری به دبیرخانه رسیده است. باید گفت این تولیدات نیاز امروز مخاطبان کودک و نوجوان است و در مبحث کالاهای فرهنگی و انتقال تفکر ملی باید تمرکز بیشتری بر اینگونه تولیدات داشت و این هدفی است که جایزه فیروزه از ابتدا تاکنون دنبال کرده است. لذا به نظر میرسد که تولیدات فرهنگی یکسال اخیر میتواند مورد ارزیابی پژوهشگران قرار گیرد.»
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره فیروزه گفت: «در دور نخست بررسی شاهد بودیم که این تولیدات شاخصهی تناسب فرهنگی و ارتباط و پیوست فرهنگی را رعایت کردهاند و به مرحلهی داوری رسیدهاند. این تغییر بیانگر آگاهی بخشی متخصصان و کارشناسان طی سالهای اخیر است. همراهان جایزه فیروزه و متخصصان این حوزه طی چندسال اخیر با اطلاعرسانی دقیق توانستهاند استانداردها و تعاریف درستی از کالای فرهنگی داشته باشند که جای تقدیر دارد. تنوع آثار در این دوره نیز قابل بحث است. فرصت مطالعه و خلق اثر هنری – کاربردی امتیازی است که هنرمندان طی این یک سال کسب کردهاند. باید بار دیگر تاکید کنم که مجازی شدن جشنواره فرصت حضور هنرمندان بیشتری را فراهم کرد، هنرمندانی که دورههای پیش فرصت این حضور را نداشتند.»
این مقام مسئول در انتها اعلام کرد: «برگزیدگان این دوره از جشنواره هفته آخر اسفند معرفی خواهند شد. امید است با معرفی این هنرمندان و تولیدکنندگان به شرکتهای خلاق فرهنگی بتوانیم گام بلندی در حمایت از محصولات بومی و فرهنگی برداریم.
افزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی اسلامی، تقویت منابع تغذیه فرهنگ ایرانی اسلامی، زمینهسازی برای نوآوری و تبادل اندیشهها و آموختههای هنرمندان تنها بخشی از اهداف جایزه فیروزه از ابتدا تاکنون بوده است.