ارائه خدمات گفتاردرمانی از طریق 386 نیروهای گفتاردرمانگر
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی، به مناسبت «روز ملی گفتار درمانی» در نشست روز گفتاردرمانی از ارائه خدمات گفتاردرمانی به دانش آموزان استثنایی از طری...
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی، به مناسبت «روز ملی گفتار درمانی» در نشست روز گفتاردرمانی از ارائه خدمات گفتاردرمانی به دانش آموزان استثنایی از طریق ۳۸۶ نیروی گفتار درمانگر و بارگذاری ۲۰۰ محتوای مربوط با گفتاردرمانی در شبکه شاد، خبر داد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی افزود: گفتاردرمانی از رشته های توانبخشی است که از سال 1352 در ایران بنیانگذاری شده است و گروه دانش آموزان جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اتیسم بیشترین خدمات گفتاردرمانی را دریافت می کنند.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی 719 نیروی توانبخشی دارد که از این تعداد، 386 نیرو، گفتار درمانگر هستند و به 57 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه، خدمات ارائه می دهند. این در حالی است که براساس استاندارد های جهانی، برای هر 25 دانش آموز به یک گفتاردرمانگر، نیاز است که آموزش و پرورش استثنایی به دلیل کمبود نیروی انسانی برای هر 149 دانش آموز یک گفتاردرمانگر دارد و به حدود 2 هزار نیروی گفتاردرمانگر دیگر نیاز است. یکی از دلایل کمبود نیروهای توانبخشی، نبودن آنها جزء طبقه بندی مشاغل است که امکان استخدام آنها را بر اساس ماده 28، با مشکل مواجه کرده است که در این زمینه اقداماتی برای رفع مشکل انجام شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهارکرد: در سال گذشته 4 میلیارد برای ارائه خدمات و 3 میلیارد برای خرید تجهیزات توانبخشی به ویژه در رشتههای گفتاردرمانی و کاردرمانی اختصاص یافت. همچنین در سال گذشته، پیش بینی آموزش و پرورش استثنایی، 60 درصد ارائه خدمات توانبخشی بود که خوشبختانه به 81 درصد رسید و تعداد 27 هزار دانش آموز خدمات توانبخشی را دریافت کردند و برای امسال 90 درصد ارائه خدمات توانبخشی پیش بینی شده است .
با توجه به شیوع بیماری کرونا و استمرار روند آموزش از طریق شبکه شاد؛ تاکنون 5 هزار فایل آموزشی، برای دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است. همچنین تعداد 1178 محتوا در حوزه گفتاردرمانی تهیه شده که تاکنون 200 محتوا بارگذاری شده است.