هدف رتبه بندی «ارتقای صلاحیتهای حرفهای و خلاقیت معلمان» است
وزیر آموزش و پرورش در برنامه «تیتر امشب»؛ با اشاره به این که جامعهای موفق است که به درک جایگاه والای معلم برسد، اظهار کرد: هدف رتبه بندی، «ارتقای صل...
وزیر آموزش و پرورش در برنامه «تیتر امشب»؛ با اشاره به این که جامعهای موفق است که به درک جایگاه والای معلم برسد، اظهار کرد: هدف رتبه بندی، «ارتقای صلاحیتهای حرفهای و خلاقیّت معلمان» است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، با تبریک فرا رسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم، اظهار کرد: تلاش معلمان در سالی که گذشت بسیار قابل تقدیر است و مطمئن هستم که خاطرات این سال، همیشه در ذهن دانش آموزان و خانوادهها باقی خواهد ماند.
وی افزود: با شیوع کرونا معلمان مجبور به ایجاد تحول در آموزش شدند و به یکباره از ساختارهای قدیمی وارد ساختار جدید و آموزش در بستر مجازی شدند که خوشبختانه با همّت و تلاش خود از این مسیر موفق و سربلند بیرون آمدند و اجازه ندادند آموزش تعطیل شود و خانوادهها میتوانند در این مورد گواه باشند.
ضرورت درک جایگاه والای معلم به عنوان فرهنگ عمومی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت درک جامعه از جایگاه معلمان، تصریح کرد: علم آموزی، توسعه یادگیری و افزایش ظرفیت انسانها، یکی از مهم ترین رسالتهای خلقت انسان است. آگاهی و فراگیری علم و دانش، عمود زندگی انسان است و متناسب با حجم علم و دانش هر فرد، زندگی و شخصیت افراد شکل میگیرد. پیامبران، امامان و تمام انسانهای بزرگ، معلم بودند و هر تحولی در جامعه از طریق نظام یادگیری صحیح، پایدار میماند؛ بنابراین به میزانی که جامعه نسبت به نقش معلمان، آگاهی یابد به همان نسبت پیشرفت خواهد کرد.
حاجی میرزایی ادامه داد: اهمیّت هر نقشی به مأموریتی که انجام میدهد، وابسته است. معلمان مامور ارتقای آگاهی در دانش آموزان و نسل آینده کشور هستند و جامعه باید به درک این مطلب و ارج نهادن به جایگاه والای معلمان در فرهنگ عمومی برسد.
ارزیابی دانش آموزان در شرایط کرونا بسیار پیچیدهتر از ارزیابی در سالهای قبل است
وزیر آموزش و پرورش در خصوص تلاش معلمان در ارزیابی صحیح از تدریس در ایام کرونا گفت: ارزیابی در این شرایط بسیار پیچیدهتر از گذشته است. در گذشته آموزش معلمان محدود به فضای کلاس و دانش آموزانشان بودند، اما هم اکنون باید در فضای بسیار گستردهتری با جامعهای نامحدود از دانش آموزان کار کنند، بنابراین ارتباط با دانش آموزان و ارزیابی یادگیری آن ها، در این شرایط بسیار سختتر از قبل شده و زمان بیشتری از معلمان میگیرد . بسیاری از معلمان، تمام وقت درگیر آموزشهای مجازی هستند.
در تلاشیم باقیمانده مشکلات « شبکه شاد» را حل کنیم
حاجی میرزایی در خصوص مشکلات استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان، تصریح کرد: هنوز دانش آموزان در استفاده از بستر مجازی برای یادگیری، مشکلاتی دارند. میدانیم تطبیق دانش آموزان با شرایط و فضای آموزشی جدید کار بسیار سختی است. در آموزش در بستر مجازی، بخش زیادی از فراگیری برعهده دانش آموزان است و دانش آموزان نیاز به تلاش بیشتری برای یادگیری دارند.
وی با اشاره به ترافیک حضور دانش آموزان در استفاده از شبکه شاد در ساعات خاصی از روز گفت: در برخی ساعات روز، به دلیل ترافیک حضور افراد در شبکه شاد، ممکن است دانش آموزان به مشکلاتی مانند؛ تاخیر در بارگذاری یا دریافت فایل در شبکه شاد، مواجه شوند. با اطمینان می گویم از ابتدای راه اندازی شاد بسیاری از این مشکلات مرتفع شده است و هنوز هم در تلاشیم این مشکلات را کمتر کنیم.
برگزاری کلاسهای سال تحصیلی آینده به صورت حضوری یا غیرحضوری
حاجی میرزایی با اشاره بر تأکید وزارت آموزش و پرورش بر حضوری بودن کلاسهای آموزشی سال تحصیلی آینده، گفت: چند هفته قبل در اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان که به صورت مجازی و با عنوان «ارزشیابی آموزش مجازی»، تشکیل شده بود، شرکت کردم. نکته مهم این اجلاس این بود که «معلم» و «مدرسه» جایگزین ندارد و بنابر این نتیجه جهانی، تلاش خواهیم کرد با رعایت پروتکلهای بهداشتی در صورت امکان و در صورت صدور مجوزهای لازم از ستاد ملی کرونا، مدارس را در سال تحصیلی آینده به صورت «حضوری» برگزار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که بلوغ اجتماعی و شکل گیری روابط اجتماعی صحیح، از طریق مدرسه صورت میگیرد، بیان کرد: تمام نگرانیهای والدین را در مورد بازگشایی مدارس و حضور فرزندانشان در مدرسه درک میکنم و به خانوادهها اطمینان میدهم هیچ تصمیمی را بدون مشورت با ستاد ملی کرونا نخواهیم گرفت و برای برگزاری مدارس به صورت حضوری با توجه به شرایط اقدام خواهیم کرد.
کتاب های درسی در سال آینده به QR CODE مجهز شده اند
وی ادامه داد: اگر ناچار به برگزاری کلاسها به صورت غیرحضوری در سال آینده شویم قطعا با توجه به اینکه تمام شهرستانها در کشور شروع به تولید محتوای الکترونیکی کردهاند و آموزش و پرورش نیز به تنهایی تمام محتویهای درسی را تولید و در شاد بارگذاری کرده است، مهرماه 1400 را قویتر از مهرماه 1399 آغاز خواهیم کرد.
حاجی میرزایی گفت: برای استفاده آسانتر و صحیحتر از خدمات فناوری، تمام کتابهای درسی دانش آموزان در چاپ جدید، به QR CODE مجهز شده است که به دانش آموزان اجازه تشخیص منابع علمی مورد تایید آموزش و پرورش را خواهد داد.
نحوه ارزیابی پایان سال تحصیلی 1400-1399
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری ارزشیابی پایان سال تحصیلی گفت: طبق روال هرسال معلمان، مسئول ارزیابی پایانی دانش آموزانشان هستند و نحوه ارزیابی و ثبت نمرات بر عهده معلمان است.
وی تصریح کرد: امتحانات پایانی در تمام پایهها به جز دو پایه نهم و دوازدهم با نظارت و تصمیمگیری مدیران و معلمان با توجه به شرایط میتواند، به صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار شود و تنها آزمون دانش آموزان در دو پایه نهم و دوازدهم به دلیل اهمیت این دو پایه و نقش آنها در آینده دانش آموزان و جلوگیری از تضییع حقوق دانش آموزان به صورت حضوری خواهد بود.
حاجی میرزایی افزود: در حال حاضر تصمیم بر این است که امتحانات پایان سال تحصیلی در دو پایه نهم و دوازدهم بعد از عید فطر شروع و تا 24 خرداد پایان یابد. قطعا اگر تصمیم ستاد ملی کرونا بر عدم حضور دانش آموزان باشد آزمونها را به تعویق میاندازیم.
نظام رتبه بندی معلمان انگیزه ای برای خلاقیت معلمان است
وزیر آموزش و پرورش یکی از مطالب برحق معلمان را اجرای نظام رتبه بندی دانست و بیان کرد: لایحه رتبه بندی در دولت به تصویب رسید و قبل از شروع سال 1400تقدیم مجلس شد و در مجلس هم نمایندگان موافق اجرای آن هستند و امیدواریم سریعتر به تصویب مجلس برسد تا بتوانیم از ابتدای فرودین 1400 آن را اجرا کنیم.
وی با اشاره به این که هدف از اجرای رتبه بندی ایجاد انگیزه برای خلاقیت معلمان است، گفت: نظام رتبه بندی صلاحیت واقعی معلمان را در عمل اندازه گیری میکند و به نوعی قدر شناسی از معلمانی است که به طور دائم مهارت جدیدی کسب میکنند و دانش خود را ارتقا میدهند. هدف از آن افزایش صلاحیت معلمان و ایجاد انگیزه در معلمان برای حفظ پویایی آنهاست.
نیاز به جداسازی نظام پرداخت حقوقی کارمندان از معلمان
حاجی میرزایی با تاکید بر این که معلم کارمند نیست، پس نباید پرداخت حقوق یکسانی با کارمندان داشته باشد، گفت: اصلیترین سرمایه خانوادهها و جامعه در دستان معلمان است و بر همین اساس باید معلمان از یک شرایط خاص و پرداختیهای خاص، جدا از شرایط سایر کارمندان برخوردار باشند. این مساله در سندتحول بنیادین نیز مورد تاکید قرار گرفته است و در این مورد تلاش خواهم کرد.
دریافت مجوزهای لازم برای استخدام معلمان حق التدریس
وزیر آموزش و پرورش در خصوص دریافت مجوز استخدام در آموزش و پرورش گفت: با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت توانستیم به آرامش نسبی در استخدام برسیم. در مهر ۹۸، بیش از 100 هزار معلم حق التدریس، خرید خدمات آموزشی و معلمان پیش دبستانی داشتیم که تعهد استخدام آنها را داشتیم، اما هنوز استخدام نشده بودند و در سالی که گذشت توانستیم با حمایت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، 102 هزار ردیف استخدام بگیریم. در ابتدا 57 هزار نفر از این نیروها مربوط به سال 92 و قبل از آن را به دانشگاه فرهنگیان معرفی کردیم که پس از گذراندن یک دوره یکساله میتوانند در آموزش و پرورش استخدام شوند. 30 هزار نفر باقیمانده هم به زودی به دانشگاه فرهنگیان، معرفی خواهند شد.
وی گفت: آموزش و پرورش، پس از سال 92 ، هیچ نیرویی را با عنوان حق التدریس و تعهد استخدام، به کار نگرفته بلکه معلمان از طریق شرکتهای خصوصی وارد این حوزه شدند و هیچ تعهدی برای استخدام به آنها داده نشده است. این افراد میتوانند در صورت علاقهمندی به شغل معلمی در آزمونهای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از طریق کنکور سراسری، شرکت کنند و مزیتی که آموزش و پرورش برای آنها در نظر گرفته این است که سالهای خدمت آنها در آموزش و پرورش به سابقه آنها برای حضور در آزمونها اضافه میشود.
جذب معلم، تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی امکان پذیر است
وزیر آموزش و پرورش گفت: عزیزترین دارایی خانوادهها و آینده جامعه به معلمان سپرده میشود. معلمی شغل بسیار رفیعی است و باید حداکثر دقت برای انتخاب این افراد به عمل آید. در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای تصویب شده که بر اساس آن، معلمان تنها از طریق دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی، انتخاب خواهند شد و این افراد به محض ورود به دانشگاه، از مزایایی مانند؛ استخدام از ابتدای ورود به دانشگاه، دریافت حقوق ماهیانه و معافیت از دوران سربازی و ... برخوردار خواهند شد. البته تمام دانشجو معلمان بعد از پایان دوره تحصیلشان باید آزمون صلاحیتهای معلمی را نیز بگذرانند و تنها افرادی که موفق به کسب نمره در این آزمون بشوند، میتوانند معلم باشند.
حاجی میرزایی با اشاره به استخدام بومی نیروها گفت: با توجه به کمبود نیرو در یک منطقه و اعلام نیاز متفاوت در مناطق و استانهای کشور در استخدام و به کار گیری نیروی انسانی، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر نیرو تنها میتواند در استانی که استخدام شده است، کار کند و اگر نیروی تقاضای جابجایی داشته باشد استخدامش لغو خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: لازم میدانم از تلاش معلمان در این سال تحصیلی و حمایت خانوادهها به عنوان دستیاران معلمان قدردانی کنم.