از مرسدس ۴۵۰ SEL ۶,۹ تا مرسدس S۵۰۰، پیشرفت در سواری لوکس آلمانی

مرسدس ۴۵۰ SEL ۶,۹ که با کد اتاق W۱۱۶ شناخته میشود، نخستین سدان لوکس در سبد محصولات مرسدس بنز بود که خانواده کلاس S را بنیان نهاد. حرف S در این کلاس از کلمه آلمانی Sonderklasse گرفته شده است، که معنای کلاس خاص و ویژه را میدهد. مرسدس بنز...
مرسدس ۴۵۰ SEL ۶,۹ که با کد اتاق W۱۱۶ شناخته میشود، نخستین سدان لوکس در سبد محصولات مرسدس بنز بود که خانواده کلاس S را بنیان نهاد. حرف S در این کلاس از کلمه آلمانی Sonderklasse گرفته شده است، که معنای کلاس خاص و ویژه را میدهد.
مرسدس بنز SEL ۴۵۰ در اوایل دهه هفتاد میلادی به فروش میرسید و مدیران بنز تصمیم داشتند تا نسخه ۶,۹ لیتری را به همراه نسخه استاندارد در سال ۱۹۷۲ به بازار عرضه کند، با این حال بحران نفتی دهه هفتاد و افزایش شدید قیمت سوخت این تصمیم مرسدس را چند سال به تاخیر انداخت.
مرسدس ۴۵۰ SEL ۶,۹ در سال ۱۹۷۶ با قیمت ۷۰ هزار مارک آلمان یعنی تقریبا پنج برابر یک فولکس واگن گلف به بازار عرضه شد. پیشرانه V۸ این خودرو دقیقا ۶۸۳۴ سی سی حجم دارد و بزرگترین موتوری بود که پس از جنگ جهانی دوم در یک خودرو اروپایی پدیدار میشد. شتاب صفر تا صد مرسدس ۴۵۰ SEL ۶,۹ حدود ۷.۵ ثانیه بود و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت میرسید که حتی با معیارهای امروزی نیز سریع و قدرتمند به نظر میرسد. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مرسدس ۴۵۰ SEL ۶.۹ توسط سیتروئن تهیه شده بود، از این رو راننده میتوانست با هر سرعتی به پیچها هجوم ببرد.

اکنون و پس از گذشت چند دهه، جدیدترین نسل مرسدس بنز کلاس S با کد اتاق W۲۲۳ به بازار عرضه شده است. این خودرو آخرین نسلی از مرسدسهای ویژه خواهد بود که به پیشرانه احتراق داخلی مجهز هستند، چرا که از نسل بعد و با ظهور مرسدس EQS، پیشرانه الکتریکی را در این خودرو شاهد خواهیم بود.
مرسدس بنزهای W۱۱۶ و W۲۲۳ به دلیل پنجاه سال فاصله، به هیچ عنوان شبیه به یکدیگر نیستند. با این حال برخی مسائل در خصوص مرسدس کلاس S از پنج دهه پیش تاکنون ثابت باقی مانده است. با خرید هرکدام از نسلهای مرسدس کلاس S، در ازای پول خود سطح فوقالعادهای از رفاه و راحتی را دریافت خواهید کرد. علاوه برآن قدرت واقعی همیشه در ذات مرسدس کلاس S نهفته شده است و هیچکدام از نسلهای این خودرو در زمینه قدرت ضعیف به نظر نمیرسند.