خابی، پدیده  این روزهای فضای مجازی


خابی، پدیده  این روزهای فضای مجازی

اگر اهل گشت وگذار در فضای مجازی و تماشای ویدئو‌های روز دنیا باشید، بی شک «خابی» (Khaby Lame) را دیده اید؛ جوان 21 ساله و سیاه پوستی که روبه روی دوربین قرار می‌گیرد و با ویدئو‌های گوناگون شوخی می‌کند. خابانه لامه، با نام مستعار خابی، این روز‌ها تبدیل به ستاره‌ای شده است که تعداد مخاطبانش در نرم افزار تیک تاک به بیش از 60 میلیون نفر می‌رسد.

مریم شیعه زاده | شهرآرانیوز - اگر اهل گشت وگذار در فضای مجازی و تماشای ویدئو‌های روز دنیا باشید، بی شک «خابی» را دیده اید؛ جوان ۲۱ ساله و سیاه پوستی که روبه روی دوربین قرار می‌گیرد و با ویدئو‌های گوناگون شوخی می‌کند. خابانه لامه، با نام مستعار خابی، این روز‌ها تبدیل به ستاره‌ای شده است که تعداد مخاطبانش در نرم افزار تیک تاک به بیش از ۶۰ میلیون نفر می‌رسد و در مدت کوتاه فعالیتش در اینستاگرام حالا چیزی نزدیک به ۱۸ میلیون نفر او را دنبال می‌کنند. ویدئو‌های خابی کوتاه است، محتوای طنز دارد و به ساده‌ترین شکل ممکن تهیه می‌شود. درون مایه همه آن‌ها شوخی با ایده‌ها و فعالیت‌های عجیب و غریب دیگران است. این ایده‌ها و فعالیت‌ها می‌تواند درباره یک ابداع بی فایده باشد یا بزرگ نمایی یک حرکت ساده ورزشی. هرچه هست خابی تلاش می‌کند تا مشت سازنده ویدئو را برایتان باز کند و ایده اولیه اش را دست مایه طنز‌های خود قرار دهد.

رسانه‌های خارجی در یک هفته اخیر از خابی به عنوان «طوفان تیک تاک» نام برده اند و شاید انتخاب چنین لقبی برای او، دو دلیل داشته باشد؛ دلیل اول آنکه سرعت رشد مخاطبان او طی چندهفته شگفت انگیز بوده و دومین دلیل اینکه تعداد مخاطبان او، از صفحه رسمی نرم افزار تیک تاک نیز پیشی گرفته است. ویدئو‌های خابی بین ده‌ها تا صد‌ها میلیون بازدید دارد و این رقم با لایک‌هایی که دریافت می‌کند کاملا مطابقت دارد. اگرچه خابی بزرگ شده و ساکن شهری در ایتالیاست و از او به عنوان بزرگ‌ترین تیک تاکر و اینفلوئنسر ایتالیا نام برده‌ می‌شود، اما بدنیست بدانید که او اصالتا اهل سنگال است و «کپشن» هایش را به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی می‌نویسد.


حالا برویم سراغ سؤال اصلی ماجرا؛ اینکه چرا و چطور خابی توانست به محبوب‌ترین اینفلوئنسر ایتالیایی تبدیل شود؟ در ۲ نرم افزار عکس و ویدئو محورِ تیک تاک و اینستاگرام، افراد بسیاری به واسطه سبک زندگی، فعالیت هنری و ورزشی، ساخت کلیپ‌های طنز، ایجاد صفحه آموزشی و... به شهرت رسیده اند و تبدیل به اینفلوئنسر‌های تمام وقت شده اند. آن‌ها به صورت مداوم جزئیات زندگی یا حرفه‌ای ای را که به آن مشغول هستند به اشتراک می‌گذارند و برای انجام این کار زمان زیادی صرف می‌کنند.

آن‌ها هزینه زیادی در قبال چیدمان صحنه‌هایی که می‌بینید، می‌پردازند و لباس‌ها و «اکسسوری»‌های متفاوتی به کار می‌گیرند. وانمود می‌کنند آدم‌های متفاوتی هستند و به چیز‌های متفاوتی فکر می‌کنند. «کپشن» هایشان بیشتر محتوایی شبیه به روان شناسی زرد دارد و انگار هیچ وقت مثل مردم عادی با مشکلات دست و پنجه نرم نمی‌کنند. مردم هم اینفلوئنسر‌ها را دنبال می‌کنند، در حالی که به خوبی می‌دانند همه چیز از پیش طراحی شده است و فاصله آنچه که در تلفن همراهشان می‌بینند، با آنچه که در واقعیت وجود دارد بسیار زیاد است.

این فضا مملو از شعارزدگی، بزرگ نمایی، تجمل گرایی و... است و حالا فردی را تصور کنید که نه تنها شبیه به هیچ کدام از اینفلوئنسر‌های سابق نیست، بلکه فعالیت آن‌ها را نیز به سخره می‌گیرد. خابی با هرچیزی که احمقانه و بی محتوا به نظر برسد شوخی می‌کند و همه این اتفاقات در خانه اش رخ می‌دهد؛ خانه‌ای که بسیار ساده است و هیچ چیدمانی در قاب تصویرش به چشم نمی‌خورد. خابی در انتهای هریک از ویدئوها، دست هایش را جلو می‌آورد و به نشانه «بفرما! دیدی...؟» آن‌ها را به سمت دوربین نشانه می‌رود. این حرکت امضای اختصاصی خابی است و مردم غالبا او را به همین امضا می‌شناسند. او ازجمله اینفلوئنسر‌هایی بود که به جنگ اخیر میان رژیم صهیونیستی و فلسطین واکنش نشان داد و خواستار پایان جنگ شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل مادر فوت شده