مجموعه طنز نمایشی با برداشتی از «چرند و پرند» پخش می‌شود


مجموعه طنز نمایشی با برداشتی از «چرند و پرند» پخش می‌شود

مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» با برداشتی آزاد از «چرند و پرند» زنده یاد علی اکبر دهخدا هر هفته شنبه تا چهارشنبه، از... ادامه مطلب نوشته مجموعه طنز نمایشی با برداشتی از «چرند و پرند» پخش می‌شود اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» با برداشتی آزاد از «چرند و پرند» زنده یاد علی اکبر دهخدا هر هفته شنبه تا چهارشنبه، از آنتن رادیو نمایش پخش می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس، امیر زنده دلان کارگردان مجموعه رادیویی«چرند و پرند» درباره شکل گیری ایده این برنامه رادیویی گفت: مدتها منتظر فرصتی بودم که بتوانم برای چندمین بار برنامه طنز فاخری را با بچه های خوب رادیو نمایش که همه از کار بلد ها و درجه یک های این عرصه هستند کار کنم، بعد از صورتک در سال ۹۰ که آثار فاخر طنز ایران و جهان را کار کردیم و همینطور مربای کاکتوس که یک طنز انتقادی – اجتماعی رفتارهای شهروندی در رادیو نمایش بود.

نگاه متفاوت و جوان گرایانه

وی افزود: امسال با حمایت ها و تعاملی که جناب آقای دکتر سوهانی مدیریت رادیو نمایش و به واسطه نگاه متفاوت و جوان گرایانه ای که به هنرمندان دارند، طرح اولیه چرند و پرند با این نیت که بتوانیم شخصیت های کتاب چرند و پرند دهخدا را در نمایش رادیویی زنده کنیم و در عین حال برداشتی آزاد و به روز از آن داشته باشیم، شکل گرفت و با همکاری جناب آقای فرزام محبی مدیر گروه برنامه های مستند و ترکیبی رادیو نمایش در جلسات متعدد روی شخصیت ها کار شد.بنا شد که شخصیت های این مجموعه نمایشی -که تلفیقی از شخصیت های سنتی و قدیمی با خبرها و اتفاقات روز هستند- در یک نشریه طنز صبحگاهی به اسم چرند و پرند شروع به کار کنند.

زنده دلان تأکید کرد: هر اثر هنری با مخاطبش زنده است و نمایش رادیویی و به خصوص طنز رادیویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که همیشه مخاطب رسانه چه در رادیو و چه در تلویزیون به دنبال شنیدن حرف دل خودش است و از طرفی خیلی ها ظرفیت و تاب پذیرفتن نقد را ندارند، طنز به عنوان یکی از بهترین ابزار می‌تواند در انتقال انتقاد و خواسته و نیاز و حرف دل مردم موثر واقع شود.

این کارگردان رادیویی خاطرنشان کرد: در مجموعه طنز نمایشی چرند و پرند ما سعی می‌کنیم خبرهای داغ روز را با نگاهی نقادانه و طنازانه مد نظر قرار بدهیم، یعنی از هزل و هجو که البته درجایگاه خودشان کارساز هستند فاصله بگیریم و با طنز فاخر بتوانیم آن چیزی را که مناسب حال شنونده امروز رادیو و به خصوص رادیونمایش است را تقدیمشان کنیم.

خرید کتاب چرند و پرند از دیجی کالا با تخفیف ویژه

#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

زنده دلان همچنین درباره نحوه کارگردانی و انتخاب بازیگران برای مجموعه رادیویی «چرند و پرند» گفت: کارگردانی در رادیو بیشتر از هرچیزی انتخاب درست صداها در کنار هم است و وقتی یک کارگردان بازیگرانش را انتخاب می‌کند مثل یک رهبر ارکستریست که سازهایش را در کنار هم می‌چیند و اگر این کار به درستی انجام شود کارگردان ۸۰ درصد مسیر را به خوبی طی کرده است.

و اگر او بعد از انتخاب درست بازیگران، حواس و تمرکزش به ریتم و ضرباهنگ باشد و خودش را جای شنونده و مخاطب قرار بدهد به نظرم به هدف زده است.

درجه یک های رادیو نمایش

وی در ادامه افزود: همیشه آرزو داشتم که با درجه یک های رادیو نمایش که از توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستند کار کنم و خدا رو شکر این اتفاق در چرند و پرند افتاد و مطمئنم که همین یک شاخصه باعث می‌شود هم مخاطب و هم گروه برنامه ساز و مدیران با حمایت هایی که خواهند کرد کارهای درخشان و ماندگار طنز از این مجموعه بیرون بیاید.

زنده دلان عنوان کرد: به نظر من رادیو تصویری ترین رسانه دنیاست و اینکه می‌گویند تنها صداست که می‌ماند نه به خاطر عنصر صدا بلکه به خاطر وقوع تخیل و تصوری است که همراه صدا باعث می‌شود یک تصویر ناب و شخصی از هر پدیده ای در ذهن مخاطب ایجاد شود و سپس آن ماندگاری اتفاق بیفتد.پس صدا باعث می‌شود عنصر تخیل پویا شود و بنابراین تصویری که از تخیل نشأت می گیرد، ناب ترین تصویر برای مخاطب و در نتیجه، ماندگارترین خواهد بود.

مشت نمونه خروار

زنده دلان در پایان تأکید کرد: «چرند و پرند» مشت نمونه خرواریست از یک جامعه و تمامی اقشار آن و برای همه، حرف برای گفتن دارد و همین جا از کسانی که انتقاد پذیر نیستند دعوت می کنم این برنامه را گوش ندهند چرا که شاید در طول شبانه روز هشتاد تا نود درصد برنامه ها رویکردشان اینگونه باشد که همه چیز گل و بلبل است اما ما در «چرند و پرند» می خواهیم بگوییم در لایه های زیرین جامعه اتفاق هایی می افتد که در ظاهر دردناکند ولی ما می توانیم به جای انتقال درد، با ابزار طنز، هشدارهایی را به مخاطب مسئول و غیر مسئولمان بدهیم و در عین اینکه آنها را وادارمی کنیم که با دید ظریف و ذره بینی طنز به قضایا نگاه کنند، در پذیرش ناملایمات هم کمی صبورتر باشند و با نگاه ظریفتری به مشکلات بتوانیم راه حل های بهتری برای آن ها پیدا کنیم. پس شخصیت های این مجموعه همه اعضای یک جامعه و قطعاً خاکستری هستند، به عبارتی آنها نه سیاه هستند و نه سفید.

مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» تولید گروه برنامه های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش به تهیه کنندگی انسیه سمیع پور، کارگردانی امیر زنده دلان، نویسندگی سوگند ایرانمنش، امیر زنده دلان، ریحانه یزدان دوست، فائزه مصطفی لو، معصومه نورزاد، آهنگسازی سیاوش قمصری، صدابرداری حیدر صفدری و علی حاجی نوروزی و با بازی علیرضا جاویدنیا، سیما خوش چشم، رامین پورایمان، مینو جبارزاده، نازنین مهیمنی، نورالدین جوادیان، میرطاهر مظلومی، شیرین سپهراد، امیر زنده دلان، محمد آقامحمدی، معصومه نورزاد و علی نوبخت، هر هفته شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۰۰ تا ۸:۰۰ صبح از رادیو نمایش بر روی موج اف ام، ردیف ۵/۱۰۷ مگاهرتز پخش می‌شود.



کپشن در مورد چتر ؛ جملات کوتاه عاشقانه و غمگین برای چتر