انویدیا برای ترسیم تصویری بهتر از آینده گیمینگ پس از خرید کمپانی Arm، اجرای فناوری RTX Ray Tracing را بر روی یک پردازنده MediaTek به نمایش گذاشت و DLSS هم در راه است. جزئیات هیجان انگیز را در ادامه این نوشتار بخوانید.
ظاهراً انویدیا با نمایش این دمو میخواهد این پیام را به دنیا منتقل کند که با خرید Arm گیمینگ از دنیای پردازنده های x۸۶ فراتر میرود و این کمپانی رقابت جدی را در دنیای گیمینگ آغاز میکند.
به گفته یکی از مدیران ارشد MediaTek، فناوری RTX انویدیا بزرگترین تحول PC گیمینگ طی دو دهه اخیر است. آنطور که این مدیر مدیاتک میگوید، این کمپانی و انویدیا در حال فراهم کردن بسترهای ظهور PC های پرقدرت بر پایه پردازندههای Arm هستند.
مدیاتک یک چیپست بر پایه Arm به نام Kompanio ۱۲۰۰ توسعه داده است که رقیب چیپست های چون M۱ اپل خواهد بود و مخصوص استفاده در PC است. انویدیا و مدیاتک از این چیپست در کنار یک کارت گرافیک GeForce RTX ۳۰۶۰ برای نمایش فرصتهای جدید استفاده کردند.
انویدیا اعلام کرده این کمپانی مشغول آماده کردن دموهایی از فناوریهای RTX و DLSS برای پردازندههای Arm است. اولین دمو Wolfenstein Young Blood نام دارد و RTX Ray Tracing و DLSS را بر روی پردازندههای Arm و تحت لینوکس به تصویر میکشد. دموی دوم The Bistro نام دارد و تصویری از فرانسه را با فناوریهای RTX به نمایش میگذارد.
لازم به ذکر است برای اجرای هیچ یک از دو دموی مزبور از پردازنده گرافیکی داخلی چیپست مدیاتک استفاده نمیشود و تمامی پردازشهای گرافیکی بر عهده GeForce RTX ۳۰۶۰ خواهد بود.
به وضوح انویدیا میخواهد این پیام را به دنیا منتقل کند که کامپیوترهای گیمینگ آینده میتوانند پردازندههای x۸۶ را کنار بگذارند و به پردازندههای کم مصرفتر، ارزانتر و سادهتر Arm روی بیاورند. این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که پردازشهای بازیهای ویدئویی به طور روز افزون در حال انتقال به پردازنده گرافیکی است و از بار پردازنده مرکزی کاسته میشود.
انویدیا فناوریهای پیشرفته و انحصاری خود چون RTX و DLSS را به کیت توسعه لینوکس میآورد که با استقبال توسعه دهندگان و بازی سازان روبرو شده است.
انویدیا هنوز موفق به خرید Arm نشده است و این قرار داد با تردید جدی رگلاتوریها روبرو شده است.