قیمت پژو پارس چگونه 13 برابر شد؟


قیمت پژو پارس چگونه 13 برابر شد؟

رکنا: قیمت پژو پارس بنزینی ساده مدل 1400 در بازار اکنون به حدود 260 میلیون تومان رسیده و قیمت مصوب این خودرو نیز در صورت برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو که فردا – یکشنبه – برگزار می شود حدود 142 میلیون تومان است اما چگونه این خودرو که از سال 90 تاکنون حدود 13 برابر گران شده است؟

پژو پارس از محصولات ایران خودرو است. پژو پارس خودروای است که تغییر چهره یافتهٔ پژو ۴۰۵ است. طراحی پژو پارس شبیه به پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ است.

این خودرو در زمان خودش به عنوان یک انقلاب در فیس‌لیفت‌های ایرانی شناخته می‌شود. خودرو پژو پارس با درابتدا با نام «پژو پرشیا» به بازار عرضه شد؛ چندی بعد ایران خودرو که قصد صادرات پژو پارس به بازار عربستان را داشت، به دلیل عدم وجود حرف «پ» در زبان عربی و همچنین حساسیت اعراب به اسم «پرشیا» نام خودرو را به «پژو سفیر» تغییر داد. اما پس از اینکه این خودرو نتوانست مجوز صادرات به بازار عربستان را پاس کند، نامش به «پژو پارس» تغییر یافت. پژو پارس در مدل‌های زیر عرضه شده‌است:

قیمت پژو پارس چگونه 13 برابر شد؟

بررسی نمودارهای قیمت نشان می دهد روند گرانی قیمت خودروها در ایران تحت تاثیر تحریم اتفاق افتاده است. مرور جزئیات افت و خیز قیمت خودروهای داخلی در دهه 90، به وضوح نشان می‌دهد مسائلی مانند تحریم، سیاست‌های دستوری و تولید، نقش بسیار مهمی در رفتار منحنی قیمت در بازار داشته است. از سال پایه (1390) شروع می‌کنیم، سالی که رکورد تولید خودرو در کشور شکست و تا اواخر آن خبری از تحریم نبود.در این سال، کف قیمت در بازار خودرو حدود 9 میلیون تومان بود و تمام خودروهای پرتیراژ داخلی قیمتی پایین‌تر از 22 میلیون تومان داشتند.

فروش پژو پارس 21 میلیون و 500 هزار تومانی یک دهه پیش

محاسبات نشان می‌دهد میانگین قیمت 9 خودروی منتخب داخلی در سال 90 حدود 16 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.در بین خودروهای منتخب، بیشترین قیمت در سال 90 به پژو پارس اختصاص دارد، خودرویی که در آن سال با متوسط قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسید.

در سال 91 اما با توجه به آنکه خودروسازی درگیر تحریم شد، میانگین قیمت خودرو در بازار رشدی سنگین را تجربه کرد. محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت 9 خودرو منتخب در سال تحت بررسی، تا نزدیکی‌های 30 میلیون تومان هم صعود کرد.در این سال، خودروسازی کشور درگیر تحریم‌هایی سخت شد و شریک اصلی خود –پژو- را از دست داد.همچنین تولید خودرو در این سال به نصف سال 90 رسید و به تبع آن، عرضه به‌شدت افت کرد تا منحنی قیمت خیزی بلند را به خود ببیند.

رئیس جمهوری که با «پراید کیلویی چند» به جنگ قیمت خودرو رفت

کف قیمت خودرو در سال 91 به حول و حوش 18 میلیون تومان رسید و در بین محصولات پر تیراژ، قیمت، قله 36 میلیون تومان را فتح کرد.محاسبات نشان می‌دهد میانگین قیمت در بازار خودرو طی سال 91 حدود 29 میلیون و 700 هزار تومان بوده که در مقایسه با سال 90 رشد 80 درصدی داشته است.در زمستان همین سال، دولت به خودروسازان مجوز داد تا قیمت محصولات خود را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند، اتفاقی که به رشد شدید قیمت کارخانه‌ای خودروها منجر شد.در نهایت نیز پس از یک دوره بسیار کوتاه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، دولت حرف خود را پس گرفت و رئیس‌جمهوری وقت با بیان جمله معروف «پراید کیلویی چند» ضمن لغو مجوز مربوطه، شورای رقابت را به عنوان مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی بالای سر خودروسازان گذاشت.

قیمت پژو پارس چگونه 13 برابر شد؟

اما به سال 92 برویم، سالی که هرچند میانگین قیمت خودرو باز هم بالا رفت، اما نرخ رشد آن به ‌شدت افت کرد. در سال 92 خودروسازی کشور همچنان در تحریم قرار داشت و تیراژ در این صنعت به یک سوم سال 90 رسید.با این حال با امضای توافق هسته‌ای میان ایران و دیگر کشورها، شرایط به سمت بهبودی رفت.در سال 92 کف قیمت خودرو در بازار به حدود 19 میلیون و 500 هزار تومان رسید و خودروهای پرتیراژ نیز تا مرز 38 میلیون تومان پیش رفتند.در این سال، میانگین قیمت خودرو به حدود 31 میلیون و 500 هزار تومان رسید، رقمی که نشان از افزایش 6/ 4 درصدی نسبت به متوسط قیمت در سال 91 دارد.

برجام بازار خودرو را آرام کرد

با توجه به حصول توافق هسته‌ای، بازار خودرو در سال 93 روزهای نسبتا آرامی را سپری کرد، به نحوی که میانگین قیمت خودرو در بازار تنها 7 درصد بالا رفت.در این سال، کف قیمت خودرو در بازار به حدود 21 میلیون تومان رسید و خودروهای پر تیراژ قله 41 میلیون تومانی را فتح کردند.در این سال که تولید خودرو پس از دو سال افت، رو به رشد رفت، متوسط قیمت خودرو در بازار به نزدیکی‌های 33 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

کف قیمت خودرو در سال 95 به نزدیکی‌های 22 میلیون تومان رسید و پرتیراژها هم کمی افزایش قیمت را تجربه کردند. طبق محاسبات «دنیای اقتصاد»، میانگین قیمت در سال 95 به حدود 34 میلیون تومان رسیده است که در مقایسه با 94 تنها 4 درصد رشد را نشان می‌دهد. سرعت کند رشد قیمت خودرو در بازار، طی سال 96 نیز برقرار بود، به نحوی که متوسط قیمت تنها 6 درصد بالا رفت.در این سال که برخی قراردادهای خودرویی به مرحله اجرا رسیدند، خودروسازان بهترین عملکرد را در بخش تولید پس از سال 90، داشتند و توانستند تیراژ خود را از مرز یک میلیون و 500 هزار دستگاه عبور دهند.این موضوع در کنار ثبات نسبی اقتصادی، نقش مهمی در کنترل قیمت خودرو در بازار داشت و اجازه نداد منحنی قیمت صعود چشمگیری داشته باشد. کف قیمت خودرو در بازار طی سال 96 چیزی حدود 22 میلیون و 500 هزار تومان بود و پرتیراژها نیز همچنان زیر 50میلیون تومان باقی ماندند.در این سال، میانگین قیمت خودرو در بازار به 35 میلیون و 800 هزار تومان نزدیک شد تا در مقایسه با سال 95 فقط6 درصد افزایش را به خود ببیند.

تحریم های ترامپ بازار و قیمت خودرو را شخم زد

محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت خودرو در بازار طی سال 97 تحت تاثیر تحریم های ترامپ با توجه به رشد 120 درصدی، از 78 میلیون تومان هم عبور کرده است. هرچند افت تولید و عرضه در این توفان قیمتی نقش داشت، اما بدون تردید آنچه این توفان را به جان بازار خودرو انداخت، انتظارات تورمی و رشد قیمت ارز بود.

روند رشد قیمت در بازار خودرو طی سال 98 نیز ادامه یافت، با این حال از سرعت آن کاسته شد، به نحوی که میانگین قیمت 32 درصد در مقایسه با 97 بالا رفت.کف قیمت خودرو در این سال به 62 میلیون تومان رسید و تقریبا همه خودروهای پرتیراژ (منهای پراید) از مرز 100 میلیون تومان رد شدند.در این سال همچنین میانگین قیمت به نزدیکی‌های 104 میلیون تومان رسید.

در نهایت اما طی سال 99 نیز با ادامه روند افزایش انتظارات تورمی و قیمت ارز، شوک شدید دیگری به بازار خودرو وارد شد، تا جایی که متوسط قیمت 100 درصد رشد کرد.این در حالی بود که تولید اوضاع بهتری را به خود می‌دید، اما زور انتظارات تورمی و قیمت ارز بسیار بیشتر بود.در این شرایط اما سیاست‌گذار همچنان به قیمت‌گذاری دستوری ادامه داد و سبب شد فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها بیشتر و بیشتر شود.طی سال 99، کف قیمت خودرو در بازار به 126 میلیون تومان رسید و برخی پرتیراژها از 200 میلیون تومان هم عبور کردند. در این سال متوسط قیمت خودرو به 207 میلیون تومان رسید. در سال 99 رشد قیمت می‌توانست خیلی بیش از اینها باشد، اما شکست ترامپ که ضد برجام بود و پیروزی بایدن که قصد بازگشت به برجام را داشت، انتظارات تورمی را در ایران پایین آورد و قیمت ارز را کاهشی کرد تا بازار خودرو هم سر به زیر شود. حالا باید منتظر ماند و دید در سال 1400 و با روی کار آمدن دولت جدید، چه سرنوشتی در انتظار بازار خودرو است و آیا سیاستگذار از سیاست‌های دستوری فاصله می‌گیرد یا این سیکل معیوب و پر خسارت همچنان ادامه خواهد یافت. البته برجام و بود و نبود تحریم نیز نقش بسیار مهمی در آینده بازار خودرو خواهد داشت، چه آنکه به واسطه افت و خیز انتظارات تورمی و قیمت ارز، منحنی قیمت خودرو هم بالا و پایین خواهد شد.

کاماپرس

این مطلب از گروه وب گردی است و فقط جنبه سرگرمی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دیدن پورن توسط بچه ها، چگونه برخورد کنیم؟