بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی دارند

منبع خبر / قم / 06-06-1400

بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی دارند

قم- رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌ علمیه خواهران با اشاره به انتشار بولتن تأثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ گفت: بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقی جلیلی صفت گفت: طی بررسی آماری تحلیلی که از طریق سامانه رهنما (رصدگر هوشمند شبکه‌های اجتماعی) صورت پذیرفت، بولتنی با عنوان «تأثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی» منتشر و در دسترس علاقه مندان و فعالان فضای مجازی قرار گرفت.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: با توسعه اینترنت و فضای مجازی و ظهور پلتفرم‌های جدید از جمله شبکه‌های اجتماعی، بلاگری که با پیدایش وبلاگ به عنوان یکی از کارهای محبوب و پرطرفدار در اینترنت پا به عرصه فضای مجازی گذاشته بود، وارد فضایی شد که اکنون به یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با فضای مجازی تبدیل شده است و هر روز به دایره فعالین این حوزه افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه بلاگرها کسانی هستند که از راه تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، ادامه داد: این ارتباط پس از جذب تعداد قابل توجهی از دنبال‌کنندگان، به معرفی و فروش محصول، جذب تبلیغات و درآمدزایی منتهی می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: با توجه به نوع فعالیت در این حوزه که معمولاً به سرمایه و ادوات و دفتر کار و امکانات خاصی نیاز ندارد، اکنون افراد قابل توجهی به عنوان بلاگر در فضای مجازی و مشخصاً شبکه اینستاگرام مشغول فعالیت هستند که بخش قابل توجهی از این افراد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند؛ خانم‌هایی که از همان خانه و محل زندگیشان از طریق بلاگری و تولید محتوا کسب درآمد می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه با توسعه این امر در جامعه، اثرات و نتایج آن بر سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی مردم را مخصوصاً در فضای مجازی می‌توان به وضوح مشاهده کرد، گفت: نظر به اهمیت موضوع و نقش پررنگ و تأثیرگذار خانم‌ها در حوزه بلاگری، سامانه رهنما بولتن این شماره خود را به بررسی تأثیر خانم‌های بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی اختصاص داده است.

جلیلی صفت افزود: برای بررسی مسأله تأثیر خانم‌های بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است که مجموع تأثیرها شامل تعامل‌های صورت گرفته پیرامون پست‌های تولیدی شامل تعداد لایک، تعداد کامنت و تعداد بازنشر است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه این روزها بلاگری به جهت موضوع دایره وسیعی دارد، اما چند شاخه بلاگری به جهت دایره شمول، اصلی هستند، ادامه داد: این شاخه‌ها شامل «فشن بلاگر»، «فودبلاگر (بلاگر غذا)»، «بیوتی بلاگر» و «بلاگر طنز» می‌شوند.

وی تصریح کرد: گرایش به بلاگری در سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته است و علت گسترش این حرفه در بین افراد جامعه مخصوصاً جوانان، علاوه بر توسعه فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی، بلای عالم گیر کرونا و تغییر رفتار کاربران و مردمان جامعه در تهیه مایحتاج زندگی و تغییر شیوه خرید از حضوری به آنلاین بوده است.

جلیلی با اشاره به زمینه فعالیت بلاگرهای خانم، گفت: با بررسی حوزه فعالیت صد بلاگر خانم پرمخاطب ایرانی، زمینه فعالیت آنها در ۸ حوزه مختلف مورد توجه قرار گرفت که این حوزه‌ها عبارت از سبک زندگی با ۳۹ درصد، آشپزی ۱۶ درصد، مدلینگ ۱۲ درصد، متفرقه ۹ درصد، زیبایی ۹ درصد، سفر ۸ درصد، پوشاک ۵ درصد و ورزشی ۲ درصد هستند.

وی «مد و فشن»، «شیک پوشی» و «زندگی لاکچری» را از ابرهشتگ های زنان بلاگر برشمرد و ادامه داد: «انگیزه کسب درآمد و ثروت بیشتر»، «نارضایتی از زندگی واقعی و احساس آزادی در فضای مجازی»، «مشکلات زناشویی»، «افسردگی در زندگی واقعی»، «وابستگی به فضای مجازی»، «کسب شهرت و معروف شدن در فضای مجازی» و «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی» را از دلایل ورود خانم‌ها به فضای بلاگری است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در این بولتن تحلیل رفتاری بلاگرهای زن در اینستاگرام نیز مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: «به تصویر کشیدن زندگی لاکچری»، «ترویج فرهنگ مصرف گرایی»، «ایجاد حرص و ولع در کاربران مخصوصاً جوانان و نوجوانان در رسیدن به پول و زندگی لاکچری» و «به نمایش گذاشتن نقاط رنگی، جذابیت‌ها و خوشی های زندگی، بدون حتی یک نقطه تاریک و حتی خاکستری» برخی از این رفتارها است.

وی تصریح کرد: «عدم پایبندی به چارچوب‌ها و هنجارهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پوشش»، «توسعه بلاگری به سوی شغل‌های تخصصی مثل پزشکی، روانپزشکی و …»، «عدم توجه به مقوله‌های سیاسی و حتی مباحث اعتقادی و مذهبی» و «فراهم کردن زمینه تقلید و الگوبرداری مخاطبان از طریق ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمی با آنها، با نمایش جزئیات سبک زندگی خود» از دیگر رفتارهای بلاگرهای زن در اینستاگرام می‌باشد.

جلیلی گفت: شیوه تغذیه، نوع پوشاک و پیروی از مد (خودآرایی)، نوع صحبت کردن و ادبیات گفتاری، دکوراسیون، معماری و اثاثیه، نوع مسکن، نوع وسیله نقلیه شخصی، شیوه‌های گذران اوقات فراغت، سبک مسافرت، اطفار (ژست‌های جدید و رفتارهای حاکی از نجیب‌زادگی یا دست و دل بازی و…) و سبک تعاملات اجتماعی از مصادیق تأثیرگذاری بلاگرها در زندگی افراد است.

وی انگیزه‌های گرایش مادران به بلاگری را «مشکلات اقتصادی»، «مشکلات خانوادگی»، «مشکلات فرهنگی اجتماعی»، «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی»، «تلاش برای کسب موفقیت‌های اقتصادی»، «سرگرم شدن و لذّت بردن فرزند از فضای مجازی» و «تلاش برای طرح فرزند در فضای مجازی» دانست.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه برخی از مادران بلاگر در فضای مجازی از کودکان خود جهت کسب درآمد سوءاستفاده می‌کنند، ادامه داد: ژانری تحت عنوان مادران اینستاگرامی وجود دارد که هویت خود را در اینستاگرام با کودکشان تعریف می‌کنند، کودکی که به مرور تبدیل به منبع کسب درآمد مادر می‌شود.

وی افزود: در این فرآیند، بچه‌ها دیگر نه یک کودک، بلکه تبدیل به یک بازیگر یا مدل تبلیغاتی شده‌اند تا با لباس‌ها و ژست‌های مختلف عکس بگیرند و برای جذب تبلیغات بیشتر و درآمدزایی مؤثر واقع شوند.

محمدتقی جلیلی صفت تصریح کرد: در این زمینه برخی از مادران جوان به دنبال معروف شدن و رسیدن به شهرت در فضای مجازی هستند و برخی دیگر می‌خواهند یک صفحه پرطرفدار داشته باشند و از این راه کسب درآمد کنند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران در پایان با اشاره به اینکه بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی مخصوصاً در میان خانم‌ها دارند، گفت: به دلیل جذابیت‌ها و درآمد بالای بلاگری، در سال‌های اخیر استقبال زیادی به این موضوع مخصوصاً در میان خانم‌ها و زوج‌های جوان مشاهده می‌شود.


به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقی جلیلی صفت گفت: طی بررسی آماری تحلیلی که از طریق سامانه رهنما (رصدگر هوشمند شبکه‌های اجتماعی) صورت پذیرفت، بولتنی با عنوان «تأثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی» منتشر و در دسترس علاقه مندان و فعالان فضای مجازی قرار گرفت.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: با توسعه اینترنت و فضای مجازی و ظهور پلتفرم‌های جدید از جمله شبکه‌های اجتماعی، بلاگری که با پیدایش وبلاگ به عنوان یکی از کارهای محبوب و پرطرفدار در اینترنت پا به عرصه فضای مجازی گذاشته بود، وارد فضایی شد که اکنون به یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با فضای مجازی تبدیل شده است و هر روز به دایره فعالین این حوزه افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه بلاگرها کسانی هستند که از راه تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، ادامه داد: این ارتباط پس از جذب تعداد قابل توجهی از دنبال‌کنندگان، به معرفی و فروش محصول، جذب تبلیغات و درآمدزایی منتهی می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: با توجه به نوع فعالیت در این حوزه که معمولاً به سرمایه و ادوات و دفتر کار و امکانات خاصی نیاز ندارد، اکنون افراد قابل توجهی به عنوان بلاگر در فضای مجازی و مشخصاً شبکه اینستاگرام مشغول فعالیت هستند که بخش قابل توجهی از این افراد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند؛ خانم‌هایی که از همان خانه و محل زندگیشان از طریق بلاگری و تولید محتوا کسب درآمد می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه با توسعه این امر در جامعه، اثرات و نتایج آن بر سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی مردم را مخصوصاً در فضای مجازی می‌توان به وضوح مشاهده کرد، گفت: نظر به اهمیت موضوع و نقش پررنگ و تأثیرگذار خانم‌ها در حوزه بلاگری، سامانه رهنما بولتن این شماره خود را به بررسی تأثیر خانم‌های بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی اختصاص داده است.

جلیلی صفت افزود: برای بررسی مسأله تأثیر خانم‌های بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است که مجموع تأثیرها شامل تعامل‌های صورت گرفته پیرامون پست‌های تولیدی شامل تعداد لایک، تعداد کامنت و تعداد بازنشر است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه این روزها بلاگری به جهت موضوع دایره وسیعی دارد، اما چند شاخه بلاگری به جهت دایره شمول، اصلی هستند، ادامه داد: این شاخه‌ها شامل «فشن بلاگر»، «فودبلاگر (بلاگر غذا)»، «بیوتی بلاگر» و «بلاگر طنز» می‌شوند.

وی تصریح کرد: گرایش به بلاگری در سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته است و علت گسترش این حرفه در بین افراد جامعه مخصوصاً جوانان، علاوه بر توسعه فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی، بلای عالم گیر کرونا و تغییر رفتار کاربران و مردمان جامعه در تهیه مایحتاج زندگی و تغییر شیوه خرید از حضوری به آنلاین بوده است.

جلیلی با اشاره به زمینه فعالیت بلاگرهای خانم، گفت: با بررسی حوزه فعالیت صد بلاگر خانم پرمخاطب ایرانی، زمینه فعالیت آنها در ۸ حوزه مختلف مورد توجه قرار گرفت که این حوزه‌ها عبارت از سبک زندگی با ۳۹ درصد، آشپزی ۱۶ درصد، مدلینگ ۱۲ درصد، متفرقه ۹ درصد، زیبایی ۹ درصد، سفر ۸ درصد، پوشاک ۵ درصد و ورزشی ۲ درصد هستند.

وی «مد و فشن»، «شیک پوشی» و «زندگی لاکچری» را از ابرهشتگ های زنان بلاگر برشمرد و ادامه داد: «انگیزه کسب درآمد و ثروت بیشتر»، «نارضایتی از زندگی واقعی و احساس آزادی در فضای مجازی»، «مشکلات زناشویی»، «افسردگی در زندگی واقعی»، «وابستگی به فضای مجازی»، «کسب شهرت و معروف شدن در فضای مجازی» و «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی» را از دلایل ورود خانم‌ها به فضای بلاگری است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در این بولتن تحلیل رفتاری بلاگرهای زن در اینستاگرام نیز مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: «به تصویر کشیدن زندگی لاکچری»، «ترویج فرهنگ مصرف گرایی»، «ایجاد حرص و ولع در کاربران مخصوصاً جوانان و نوجوانان در رسیدن به پول و زندگی لاکچری» و «به نمایش گذاشتن نقاط رنگی، جذابیت‌ها و خوشی های زندگی، بدون حتی یک نقطه تاریک و حتی خاکستری» برخی از این رفتارها است.

وی تصریح کرد: «عدم پایبندی به چارچوب‌ها و هنجارهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پوشش»، «توسعه بلاگری به سوی شغل‌های تخصصی مثل پزشکی، روانپزشکی و …»، «عدم توجه به مقوله‌های سیاسی و حتی مباحث اعتقادی و مذهبی» و «فراهم کردن زمینه تقلید و الگوبرداری مخاطبان از طریق ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمی با آنها، با نمایش جزئیات سبک زندگی خود» از دیگر رفتارهای بلاگرهای زن در اینستاگرام می‌باشد.

جلیلی گفت: شیوه تغذیه، نوع پوشاک و پیروی از مد (خودآرایی)، نوع صحبت کردن و ادبیات گفتاری، دکوراسیون، معماری و اثاثیه، نوع مسکن، نوع وسیله نقلیه شخصی، شیوه‌های گذران اوقات فراغت، سبک مسافرت، اطفار (ژست‌های جدید و رفتارهای حاکی از نجیب‌زادگی یا دست و دل بازی و…) و سبک تعاملات اجتماعی از مصادیق تأثیرگذاری بلاگرها در زندگی افراد است.

وی انگیزه‌های گرایش مادران به بلاگری را «مشکلات اقتصادی»، «مشکلات خانوادگی»، «مشکلات فرهنگی اجتماعی»، «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی»، «تلاش برای کسب موفقیت‌های اقتصادی»، «سرگرم شدن و لذّت بردن فرزند از فضای مجازی» و «تلاش برای طرح فرزند در فضای مجازی» دانست.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه برخی از مادران بلاگر در فضای مجازی از کودکان خود جهت کسب درآمد سوءاستفاده می‌کنند، ادامه داد: ژانری تحت عنوان مادران اینستاگرامی وجود دارد که هویت خود را در اینستاگرام با کودکشان تعریف می‌کنند، کودکی که به مرور تبدیل به منبع کسب درآمد مادر می‌شود.

وی افزود: در این فرآیند، بچه‌ها دیگر نه یک کودک، بلکه تبدیل به یک بازیگر یا مدل تبلیغاتی شده‌اند تا با لباس‌ها و ژست‌های مختلف عکس بگیرند و برای جذب تبلیغات بیشتر و درآمدزایی مؤثر واقع شوند.

محمدتقی جلیلی صفت تصریح کرد: در این زمینه برخی از مادران جوان به دنبال معروف شدن و رسیدن به شهرت در فضای مجازی هستند و برخی دیگر می‌خواهند یک صفحه پرطرفدار داشته باشند و از این راه کسب درآمد کنند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران در پایان با اشاره به اینکه بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی مخصوصاً در میان خانم‌ها دارند، گفت: به دلیل جذابیت‌ها و درآمد بالای بلاگری، در سال‌های اخیر استقبال زیادی به این موضوع مخصوصاً در میان خانم‌ها و زوج‌های جوان مشاهده می‌شود.

کد خبر 5291147


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هم‌افزایی ترکیبات پپتایدی با بیماتوپروست: راه‌حل نوین برای تقویت مژه‌ها