بررسی اصول گزارشنویسی در نهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»
نهمین نشست مجازی کتابداران «
نهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»، چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ با موضوع «گزارشنویسی» برگزار شد و کتابداران و ترویجگران کتاب دربارهی اهمیت و اصول گزارشنویسی در کتابخانههای «با من بخوان» گفتوگو و تبادل نظر کردند. مهمان این نشست هورزاد عطاری از کمیتهی کتابخانههای «با من بخوان» بود.
گزارش این نشست یک ساعت و نیمه را در ادامه بخوانید.
عطاری صحبتهای خود را اینگونه آغاز کرد: «گزارشنویسی یک مهارت است که با تمرین میتوان آن را تقویت کرد. منظور از گزارشنویسی هر شکل از ثبت و مکتوب کردن فعالیتهایمان است. این فعالیتها میتواند نوشتن کارهای روزانه، برنامهریزی برای سفر، دستورپخت غذا، نوشتن فهرست خرید، خاطرهنویسی و... باشد. گزارشها ابزار ارتباطی هستند و تجربهها را منتقل میکنند. کاربردهای گزارشنویسی در سازمانها و نهادها تولید محتوا و مستندسازی است. در واقع گزارشها، حافظهی تاریخی یک سازمان هستند. ثبت این اطلاعات و تجربهها میتواند یک سازمان یا نهاد را در رسیدن به هدفش یاری رساند و در بهبود برنامهریزیهای آینده موثر باشد.»
عطاری دربارهی اصول گزارشنویسی گفت: «هر گزارش یک پرسش کلیدی دارد. پرسش کلیدی باید درست تعریف شده باشد و گزارش باید در پاسخ به آن پرسش نوشته شود. برای نوشتن گزارش دقیق باید خوب گوش دهیم، با دقت ببینیم و نکات را ثبت کنیم. گزارش باید بر اساس واقعیت نوشته شود و از اغراق و برداشتهای ناموثق شخصی نویسنده دور باشد.»
ادامهی نهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»، به اهمیت و شیوهی گزارشنویسی در کتابخانههای «با من بخوان» اختصاص داشت. عطاری در این باره توضیح داد: «ثبت گزارش کار روزانهی کتابخانه فوایدی دارد از جمله اینکه متوجه تغییرات کودک در روانخوانی، ارتباط کودک با دیگر کودکان و بهبود مشکلات فردی کودکان و... میشوید. در این گزارشها باید دلیل انتخاب کتاب، واکنش بچهها به بلندخوانی و... ثبت شود.»
عطاری سپس به معرفی و شرح فرمت گزارشهای روزانه و ماهانه در کتابخانههای «با من بخوان» پرداخت، بخشبندیها و پرسشهای مندرج در فرم گزارشنویسی ماهانه را توضیح داد و بر اهمیت پر کردن این فرمها در انتهای هر ماه از سوی کتابداران تاکید کرد. این فرمها علاوه بر ثبت میزان گردش کتاب، گروه سنی کودکان مراجعهکننده، شرح فعالیتهای انجام شده، و... در ماه گذشته، به کتابداران در برنامهریزی، ایجاد نظم ذهنی، و انتخاب کتاب برای ماه آینده نیز کمک میکنند. (این فرمها در کانال تلگرام فرمها و مستندات کتابخانههای «با من بخوان» قابل دسترسی است.)
موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد عکاسی از نشستها و فعالیتها در کتابخانهها بود. عطاری دربارهی اهمیت عکسها گفت: «گاهی یک عکس بهتر از چندین جمله میتواند احساسها و اطلاعات را منتقل میکند.» او برای گرفتن عکسهایی بهتر به کتابداران پیشنهاد کرد نور کتابخانه را تنظیم کنند. صفورا زواران حسینی از کارشناسان کتابخانههای «با من بخوان» هم نکاتی را دربارهی عکاسی در کتابخانهها مطرح کرد. او گفت: «کارهای روتین کتابخانه مانند مرتب کردن قفسهها، تمیزکردن کتابخانه و... هم میتواند سوژهی عکاسی از کتابخانه باشد.»
الهه سیاوشیان دیگر مهمان این نشست بود. او پیشنهادهایی کاربردی برای نوشتن گزارشهای دقیقتر و کاملتر به کتابداران ارائه کرد. توجه به لحن اخبار تلویزیون، خواندن اخبار سایت خوانک و کتابک، نوشتن عبارتهای کوتاه و سپس جملهنویسی و گزارشنویسی از جمله این توصیهها بود. سیاوشیان معتقد بود: «ثبت دقیق گزارشها میتواند تغییرات ذهنی کودکان را نشان دهد و ما را در انتخاب بهتر مسیر یاری کند.»
در این نشست هم چنین کتابداران کتابخانههای «با من بخوان» در منطقهی گوریهی استان خوزستان، موسسهی ندای ماندگار تهران، و استان کرمانشاه از تجربههای خود در زمینهی گزارشنویسی فعالیتهای کتابخانهها گفتند.
نهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»، از مجموعه نشستهای ماهانه کتابداران کتابخانههای «با من بخوان» است. در این نشستهای مجازی، کتابداران «با من بخوان» از سراسر کشور تجربههای خود را به اشتراک میگذارند. این نشستهای مجازی از آذرماه ۱۳۹۹ آغاز شده است و در ماههای آینده نیز ادامه دارد. موضوع نشست پیشین، که در مرداد ماه برگزار شد «کودکان دارای نیازهای ویژه در کتابخانهها» بود.
گزارش نخستین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»
گزارش دومین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»
گزارش سومین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»
گزارش چهارمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»
گزارش پنجمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»
گزارش ششمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»
گزارش هفتمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»