یواز پاتریوت اتوماتیک توسط شرکت سروش دیزل مبنا وارد ایران شد. در ادامه با مشخصات و امکانات نسخه اتوماتیک این شاسی بلند روسی بازار ایران آشنا میشویم.
شرکت سروش دیزل مبنا نمونههای اولیه یواز پاتریوت اتوماتیک را وارد کشور کرده و قصد دارد بهزودی نخستین مدلهای اتوماتیک این شاسی بلند روسی را به بازار عرضه کند. گفتنی است شرکت سروش دیزل مبنا از سال ۱۳۹۸ یواز پاتریوت و پیکاپ را با گیربکس ۵ سرعت دستی مونتاژ و به برخی از ارگانهای دولتی عرضه کرد، اما از اواسط سال ۱۳۹۹ تا به امروز این دو خودرو روسی را برای مصارف شخصی نیز به فروش میرساند.
مدیران ارشد شرکت سروش دیزل مبنا اعلام کردند با توجه به این که یواز پاتریوت و پیکاپ به عنوان تنها خودروهای غیر چینی بازار ایران در گروه محصولات دو دیفرانسیل آفرودی محسوب میشوند، مشتریان از آنها به خوبی استقبال کردند و به همین دلیل مونتاژ نسخه اتوماتیک شاسی بلند پاتریوت برای جلب مشتریان بیشتر در دستور کار قرار گرفته است. این خودروساز بخش خصوصی قصد دارد شاسی بلند دو دیفرانسیل یواز پاتریوت اتوماتیک را با گیربکس AT مونتاژ و به بازار عرضه کند. خبرها حاکی از آن است که مدلهای اولیه این خودرو وارد بازار ایران شده و بهزودی فرایند مونتاژ آن آغاز خواهد شد. البته احتمال دارد یواز پیکاپ نیز در آینده نزدیک از گیربکس اتوماتیک برخوردار شود.
مشخصات یواز پاتریوت اتوماتیک
شرکت سروش دیزل مبنا برای نسخه اتوماتیک یواز پاتریوت از همان موتور نسخه دندهای استفاده خواهد کرد. شاسی بلند یواز پاتریوت در بازار ایران با موتور ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ عرضه میشود که میتواند قدرتی برابر با ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتنمتر را به تولید برساند. هماکنون پاتریوت و پیکاپ با گیربکس ۵ سرعت دستی هیوندای به فروش میرسند، اما از این پس علاوه بر عرضه این دو خودروها با گیربکس ۵ سرعت دستی قرار است مدل مجهز به گیربکس ۶ سرعت AT نیز به بازار عرضه شود.
گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک AT یواز پاتریوت توسط شرکت پانچ ساخته شده است. البته این گیربکس جزو سری ۶L50 پانچ پاورگلید استراس بورگ بوده که طی همکاری جنرال موتورز برای خودروهای کادیلاک، شورولت، هولدن و برماک طراحی شده است. همچنین این گیربکس قبلا با تغییرات ساختاری توسط ZF برای خودروهای بی ام و نیز به کار گرفته شده است.
گیربکس ۶L50 میتواند بیش از ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور را تحمل کند و از مبدل گشتاور بسیار دقیق و قدرتمندی بهره میبرد. ضمن این که این گیربکس به قابلیت تحمل جرم سربار حدود ۵ تن و ۶۰۰ کیلوگرم نیز مجهز است. شرکت یواز روسیه اعلام کرد یواز پاتریوت اتوماتیک در سرعت ۹۰ کیلومتر برساعت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به نسخه مجهز به گیربکس ۵ سرعت دستی حدود ۲ لیتر مصرف سوخت کمتری را به همراه خواهد داشت. از سایر ویژگیهای این گیربکس اتوماتیک میتوان به تطبیق هوشمند با دما و ارتفاع، مدیریت گشتاور تطبیقی، تطبیق با جرم سربار حداکثری و عملکرد متغییر با توجه به شرایط رانندگی اشاره کرد.
یواز پاتریوت اتوماتیک و دندهای از امکانات متعددی نظیر ژیروسکوپ دیجیتال، گرمکن فرمان، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، دریچه تهویه و گرمایش ردیف عقب با تنظیم فن مستقل، کول باکس، رینگ آلومینیومی، یخ زدای شیشه جلو، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخها، ۸ بلندگو، سامانه اضطراری و ارتباطی SOS، رهیاب ماهوارهای، بلوتوث، نمایشگر لمسی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه، تهویه اتوماتیک، سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو، دوربین عقب، کامپیوتر سفر، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، شبیه ساز مصنوعی قفل دیفرانسیل، سامانه مدیریت تعادل، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمزهای ABS، EBD، BA، دو ایربگ، شیشههای جلو و عقب برقی بهره میبرد.
تصاویر منتشر شده از نسخههای اولیه یواز پاتریوت اتوماتیک نشان میدهد این شاسی بلند به شکل استاندارد از قفل برقی دیفرانسیل عقب نیز بهره میبرد. گفتی است در حال حاضر برای مشتریان پاتریوت دستی و پیکاپ امکان سفارش قابلیت قفل دیفرانسیل برقی محور عقب با پرداخت هزینه ۳۵ میلیون تومانی فراهم شده است. در خصوص زمان عرضه یواز پاتریوت اتوماتیک و اختلاف قیمتی آن با نسخه دستی هنوز اطلاعاتی توسط سروش دیزل مبنا منتشر نشده است، اما پیشبینی میشود قیمت نسخه اتوماتیک این شاسی بلند روسی به بیش از ۱ میلیارد تومان نیز برسد که البته تا زمان اعلام قیمت رسمی باید منتظر ماند.