ممنوعیت واردات لوازم خانگی؛ فروپاشی انحصار شرکتهای کرهای در بازار /آیا تولید داخل میتواند کالای قاچاق را شکست دهد؟
ممنوعیت واردات محصولات شرکتهای «LG» و «Samsung» از سوی مقام معظم رهبری، اقدامی مهم و راهبردی است که میتواند منجر به شکسته شدن انحصار این برندها درساختار بازار لوازم خانگی کشور شود، حال باید دید که شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی میتوانند بازار را از وجود کالاهای قاچاق پاک کنند.
گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ این روزها و در کش و قوس گرانی کالاهای اساسی و شرایط نا بسامان معیشتی مردم، کارگاههای تولیدی زیادی در سکوت خبری و دور از چشم بسیاری از مسئولین ارشد کشور درحال دست و پا زدن با ورشکستگی هستند و این مسئله میتوان در نهایت به بیکاری کارگران این کارگاهها و بدتر شدن معیشت مردم منجر شود.
درحال حاضر بسیاری از فعالان صنفی و اقتصاددانان مطرح کشور، حضور کالا قاچاق و خارجی را یکی مهمترین دلایل این گونه ورشستگیها میدانند و در این بین کارگاه و کارخانجات کوچک تولیدکننده لوازم خانگی داخلی هم از این قاعده مستثنی نبوده اند.
تا چندی پیش برندهای کرهای «LG» و «Samsung» انحصار و امپراطوری بلامنازعی را در بازار لوازم خانگی کشور داشتند که همین امر باعث شده بود که تولیدکنندگان داخلی نتوانند از سهم قابل قبولی در بازار لوازم خانگی برخودار شوند؛ البته باید خاطر نشان کرد که علاوه بر این برندهای کرهای، شرکتهای آلمانی و ژاپنی نیز در بازار لوازم خانگی نقش آفرینی زیادی دارند، اما به اندازه این دو شرکت کرهای نقش مهمی را ایفا نمیکنند.
پس از انتشار خبر واردات لوازم خانگی «LG» و «Samsung» در ازای منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، قطار روابط اقتصادی تهران و سئول وارد ایستگاه جدیدی از مسیر تاریخی روابط دو کشور شد؛ در ابتدا این موضوع از سوی مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران رد شد، اما این مسئله تنها آرامش قبل از طوفان بود.
شامگاه چهارشنبه (۷ مهر ۱۴۰۰) مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید داخل و تقویت اقتصاد مقاومتی، طی نامهای به «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری کشورمان، واردات هر گونه لوازم خانگی کرهای به ایران را ممنوع کرده و همین امر تبدیل به فصل الخطابی روشن برای تعیین و تکلیف ورود مجدد شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی «LG» و «Samsung» به ایران شد.
اقدامی که به منزله آب پاکی بر روی دست شرکتهای مذکور و عاملین فروش محصولات این دو برند تلقی شد، چرا که از زمان خروج ناگهانی و عجلهای این دو شرکت در بهمن سال ۹۸ از بازار ایران، صحبتهایی زیادی پیرامون حضور مجدد این دو برند در بازار لوازم خانگی به گوش میخورد.
شرکتهای «LG» و «Samsung» همزمان با دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا و در زمان تشدید تحریمها، از ایران فرار کرده و بازار پر سود و انحصاری که طی چندین سال حضور در ایران برای خود به وجود آورده بودند را به یک دفعه رها کردند.
«عباس عراقچی» معاون سیاسی پیشین وزارت امورخارجه کشورمان در زمان خروج این دو شرکت و درست چند روز بعد از این مسئله در واکنش به این اقدام خاطر نشان کرده بود که اولویت نخست ایران در تعاملات اقتصادی با شرکتهایی است که در شرایط تحریمی کماکان پا برجا هستند و برندهایی که از ایران خارج شده اند دیگر نمیتوانند بازار گذشته خود را به آسانی باز یابند.
پس از خروج شرکتهای «LG» و «Samsung»، برندهای «سام» و «جی پلاس» از جمله شرکتهایی بوده اند که محصولات این دو شرکت را در داخل ایران مونتاژ میکردند. همزمان با روی کارآمدن «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا، سئول نرمشهای به ظاهر قابل توجهای را در مقابل ایران از خود به نمایش گذاشت.
در آن برهه زمانی، بسیاری از مقامات کشور، واکنشهای متعددی را در خصوص اقدامات کره جنوبی برای ارسال لوازم خانگی در مقابل منابع ارزی بلوکه شده ایران در این کشور از خود نشان دادند؛ «غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هک یکی از همین افراد بود که در گفتگو کوتاه با بازارنیوز، این مسئله را «استعماری نوین» از سوی کره جنوبی تلقی کرد که میخواهند با استفاده از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران کارگران ایرانی را به نابودی بکشانند.
حال با وجود چنین ناهمواریهایی و پس از حکم نهایی رهبر معظم انقلاب اسلامی، قطار لوزام خانگی شرکتهای کرهای در ایران به ایستگاه آخر خود رسیده است و دیگر جایی در بازار ایران نخواهند داشت، اما نباید این مسئله را از یاد ببریم که بازار لوازم خانگی کشور هنوز از حضور لوازم خانگی قاچاق رنج میبرد.
در حال حاضر عدهای معتقدند که با خروج کامل دو شرکت کرهای روزهای خوشی در انتظار صنعت لوازم لوازم خانگی کشور خواهد بود و این درحالی است که محمولههای قاچاق به راحتی و در مقادیر قابل توجهای وارد کشور میشود.
لوازم خانگی خارجی قاچاق و فاقد ضمانت هستند
«حسن حسینی شاهرودی» دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مسائل حضور کالاهای خارجی و قاچاق در بازار ایران و ظرفیت شرکتهای داخلی برای تامین نیاز بازار کشور اظهار کرد: تا قبل از خروج برندهای خارجی از بازار کشور، حدود ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار این شرکتها بوده و در این میان سهم کالاهای ایرانی بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد نبوده است.
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: در آن مقطع زمانی و علیرغم ظرفیت بالای واحدهای تولیدی، امکان رقابت با برندهای خارجی وجود نداشت چرا که این کالاها از لحاظ تکنولوژی، کیفیت و کمیت از وضعیت بهتری نسبت به اقلام مشابه ایرانی خود برخوردار بودند، اما اکنون به دلیل تحریمهای بین المللی، صنعت لوازم خانگی ایران توانست از این فرصت بدست آمده حداکثر استفاده را داشته باشد چرا که در این مدت صنعت گران توانستند کیفیت کار خود را ارتقاء ببخشند.
وی افزود: درحال حاضر شرکتهای داخلی با افزایش ظرفیت تولید خود، موفق شدند بحرانی که در سال ۹۷ در بازار لوازم خانگی اتفاق افتاده بود را حل کنند و اکنون شاهد آن هستیم که ظرفیت تولید نسبت به سالهای ۹۷ و ۹۸ افزایش دو برابری داشته است؛ در نتیجه چنین اقدام شگفت انگیزی، در بین سالهای ۹۸ تا ۹۹ و در یک برهه زمانی یک ساله، میزان تولید لوازم خانگی بزرگ و اقلام حساس ۷۸ درصد افزایش داشته است که در نوع خود یک دستاورد مهم برای ما محسوب میشود.
این فعال بخش خصوصی با تشریح وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی کشور، به موقعیت شرکتهای داخلی اشاره و پیرامون این مسئله تاکید کرد: با وجود تمامی چالشها اکنون ۷۰ درصد کل بازار لوازم خانگی کشور در اختیار برندهای ایرانی است و تنها ۳۰ درصد باقی مانده متعلق به کالاهایی خارجی است که از این میان، تمام این محصولات قاچاق و فاقد ضمانت هستند. اکنون با توجه به چنین شرایط مطلوبی، تمام نگرانی صنعتگران،اعطای مجوز واردات لوازم خانگی در آینده است چرا که صنعت لوازم خانگی ایران به تازگی رشد کرده و با ورود مجدد لوازم خانگی خارجی فقط صنعتگران داخلی متحمل ضرر میشوند؛ از سوی دیگر مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در خصوص ممنوعیت واردات تا پایان سال ۱۴۰۰ اعتبار دارد.
حسینی شاهرودی در پایان تاکید کرد: نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری کشورمان و دستور وی به وزاری صمت و اقتصاد در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کرهای، از یک سو و مواضع خوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به ویژه ریاست محترم قوه مقننه از سوی دیگر، فضای بسیار خوبی را برای افزایش تولید و رونق اشتغال در صنعت لوازم خانگی کشور به ارمغان آورده است.
«کارخانههای کوچک» قربانی مافیای لوازم خانگی قاچاق
با توجه با نکات مذکور از سوی دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، درحال حاضر ۳۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار کالای قاچاق خارجی است که پیشبینی میشود که با ممنوعیت ورود برندهای کرهای، ظرفیت تولید و فروش لوازم خانگی ایرانی افزایش چشمگیری داشته باشد.
در حال حاضر عمده لوازم خانگی قاچاق از طریق مرزهای جنوبی و به شکل «ته لنجی» و یا از طریق مرزهای غربی و در قالب «کوله بری» وارد بازار لوازم خانگی کشور میشود؛ این گونه محصولات به دلیل این که از مبادی غیر قانونی وارد کشور میشوند شامل هیچ گونه عوارض و یا گمرکی نمیشوند و در نتیجه با قیمت بسیار ارزانی به دست مصرف کننده میرسد.
به تبع مصرفکنندگان به دلیل کاهش قدرت خرید، تمایل بیشتری برای خرید این گونه کالاهای ارزان قیمت دارند و حتی توجهی به گرانتی و اصالت محصول خریداری شده ندارند؛ در چنین شرایطی مواردی بوده است که پس از خرابی محصولات لوازم خانگی، هیچ شرکتی ضامنت گرانتی آن کالا را بر عهده نگرفته است.
گفتنی است که «عباس هاشمی» دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی هم در گفتگو با بازارنیوز خاطر نشان کرده است که حضور کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی، تقاضا برای محصولات داخلی را به شدت کاهش داده و در این بین بسیاری از کارخانههای کوچک به دلیل حضور کالای قاچاق مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی شده اند.
پایان پیام//