به گزارش «اخبار خودرو»،وقتی که مرسدسبنز EQS در روزهای آتی ماه میلادی جاری سر از نمایندگیهای فروش درآورد، بهنخستین خودرو تمامالکتریکی بدل خواهد شد که این برند لوکس آلمانی بازار ایالاتمتحده را برایش هدف قرار داده است. اما شکی نیست که این آخرین خودرو برقی مرسدس برای آمریکای شمالی نخواهد بود و طبق برنامههای اعلامشده میدانیم که محصولات برقی بسیاری مانند کراساوور EQB و نسخه الکتریکی شاسیبلند کلاس G نیز بهبازار خواهند آمد. با زمانی که مرسدسبنز تمرکز خود را روی تولید خودروهای دیزلی گذاشت، فاصله چندانی نداریم؛ اما با بروز رسوایی بزرگ دیزلی فولکسواگن که بهبدنام شدن روزافزون خودروهای گازوئیلسوز منجر شد و همچنین تصویب قوانین سختگیرانه درخصوص میزان آلایندگی خودروها، این خودروساز آلمانی تمرکز اصلی خود را روی خودروهای برقی گذاشت. قرار است تا سال ۲۰۲۵ خودروهای پلاگین-هیبریدی و تمامالکتریکی ۵۰ درصد فروش کلی این شرکت را درسراسر جهان تشکیل دهند. در ماه ژوئیه اولا کالهنیوس، مدیرعامل مرسدسبنز اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ درجاهایی که بازار اجازه دهد، تمام محصولات این شرکت الکتریکی خواهند بود. در اینجا بخش اول گفتوگوی مدیرعامل سوئدیتبار مرسدس را با نشریه آمریکایی «دیترویت بیورو» مطالعه میکنید که در روزهای اخیر منتشر شده است.
از دید شما نگرش صنعتخودرو در قبال الکتریکیسازی چهتغییری کرده است؟ بهنظر میرسد تغییرات با شتاب سریعتری در حال رخ دادن هستند.
اگر بهتاریخ نگاه کنید، زمانی که یک فناوری جایگزین فناوری دیگری میشود، برای مدتزمان طولانی اینطور بهنظر میرسد که هیچچیزی اتفاق نمیافتد. اما ناگهان همهچیز یکباره رخ میدهد و کل بازار زیر و رو میشود. خیلی سریع پیش میرود. اگر این لحظه را از دست بدهید، میتواند اتفاق بسیار بدی برای کسب و کارتان بیفتد و از چرخه توسعه در صنعتخودرو باز بمانید. از نخستین لحظهای که یک خودکار برای طراحی یک سازه جدید روی کاغذی قرار میگیرد تا تحقق آن طرح، معمولا چهار تا پنج سال زمان صرف میشود. درنتیجه ما درحال حاضر بیشتر به تکاپو افتادهایم.
اما چرا چنین سرمایهگذاری هنگفتی باید صورت بگیرد؟
من همواره اندکی سوگیری دارم؛ اما فکر میکنم مرسدس EQS خودرویی خارقالعاده است و میتوانم تصور کنم که تا ۱۰ سال آینده خودروهای برقی چهشکلی خواهند بود. فکر میکنم از لحاظ فناوری، با افزایش تراکم باتریها، خوشبینیهایی وجود دارد. هزینهها درحال افت هستند و ما درحال رساندن خود بهنقطهای هستیم که فناوری جدید [برقی] نسبت بهفناوریهای موجود برتری داشته باشد.
آیا این تغییر بهخاطر قوانین جدید صورت میگیرد؟
تا حدی بله. میتوان گفت قوانین تاثیر داشتهاند؛ اما هدف مشترک ما در مقام انسان برای حل مشکل دیاکسیدکربن را نیز نباید فراموش کرد. این مشکل بهخودی خود حل نمیشود و تغییرات اقلیمی یک مساله واقعی بوده و معاهده پاریس اتفاق درستی است. این کار بسیار دشوار و شاقی برای بشریت است که بتواند یک تغییر رویه کلی و اساسی بهسوی انرژی جدید داشته باشد. شرکتی همچون مرسدسبنز در بازار خودروهای لوکس میتواند پیشقراول این اتفاق باشد.
موانع اساسی در راه پذیرش خودروهای برقی از سوی مشتریان کدامند و آیا نبود یک زیرساخت شارژ قابل اطمینان در بروز این مساله موثر بوده است؟
چیزی که میتواند بهسرعت این تغییر بیفزاید یا از آن بکاهد، مساله زیرساخت است و قرار نیست مردم با خودروهای برقی کمتر از خودروهای معمولی برانند. واقعیت این است که ما فکر میکنیم مردم در ۱۰ سال آینده بسیار بیشتر از دوران حاضر سوار خودرو خواهند شد و درنتیجه درحال حاضر صنعت و دولت باید دوشادوش هم کار و زیرساختهای لازم را فراهم کنند. این اتفاق هرچهسریعتر بیفتد، تغییر سریعتر رخ میدهد. دربازارهایی که بهزیرساخت توجه نمیشود، این موضوع میتواند بهمانعی بر سر راه روی آوردن مشتریان بهخودروهای برقی بدل شود.
اینطور بهنظر میرسد که سرمایهگذاران مرسدسبنز در تغییر بهسمت خودروهای الکتریکی مصمم هستند.
درتمام گفتوگوهایی که ما با سرمایهگذاران و حتی موسسههای نرخگذاری سهام مانند شرکتهای «استاندارد» و «پور و مودی» داریم بهاین نکته اشاره میشود که بازارهای مالی تصمیم قطعی خود را درخصوص آینده بازار خودروسازی گرفتهاند. درادامه پیدا کردن سرمایه برای سرمایهگذاری روی فناوری درونسوز دشوار و دشوارتر خواهد شد و درحال حاضر همه روی فناوری جدید شرط بستهاند و بهنوعی بازار سرمایه سردمدار این تغییر شده است.