باجگیری باکو از ارمنستان و روسیه با مانع تراشی برای تجار ایرانی/مواد غذایی با کشتی به روسیه منتقل نمیشود
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: تاکنون سرمایهگذاریهای خوبی میان ایران و روسیه انجام شده است، اما درحاضر کشتی مناسب برای انتقال مواد فساد پذیر از سوی ایران در این مسیر وجود ندارد.
گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «کامبیز میرکریمی» نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با بازارنیوز به کارشکنیهای آذربایجان و دیگر کشورهای حاضر در منطقه قفقاز برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای حوزه قفقاز و روسیه اشاره و در تشریح این مسئله اظهار کرد: درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران از محیط جغرافیای متمایز و ویژهای برخوردار است و به همین خاطر کشوری مانند آذربایجان نمیتوانند سدی برای مبادلات تجاری ایران فراهم بسازند چرا که به واسطه همین مزیت ارتباطی کشورهای آذربایجان و ترکیه به شدت به مسیرهای ترانزیتی ایران نیازمند هستند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تشریح کرد: درحال حاضر کارشکنیهای این کشورها را به عنوان یک خطر جدی نمیبینم، اما با این وجود ایران با توجه به موقعیت ترانزیتی فوقالعاده خود باید پیشبینیهایی را پیرامون این مسئله داشته باشد؛ طبق آخرین اقدامات صورت گرفته تاکنون سرمایهگذاریهای و ساخت و سازهای قبال توجهی برای توسعه زیرساختهای تجاری دو کشور ایران و روسیه انجام شده است.
وی یادآور شد: روئسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه دوسال و همزمان با برگزاری نشستی مشترک در باکو فعال سازی کوریدر شمال و جنوب را اعلام کردند؛ این کوریدر میتواند آثار اقتصادی مثبتی را برای کشورهای حوزه قفقاز به ارمغان بیاورد؛ هم اینک آذربایجان موظف است به عنوان یکی از اصلیترین کشورهای مهم در مسیر کوریدر شمال به جنوب به نقش آفرینی بپردازد و تاکنون سرمایهگذاری و زیرساختهای بسیار مطلوبی را برای این مسئله احداث کرده است.
میرکریمی پیرامون کارشکنیهای آذربایجان در فرایند صادرات ایران به روسیه تاکید کرد: به نظر میرسد که اقدامات آذربایجان فقط درجهت امتیازگیری بیشتر به ویژه از سوی ارمنستان صورت گرفته و هدف نهایی این اقدامات صرفا ایران نخواهد بود؛ درحال حاضر آذربایجان به سیاستهای ترکیه نزدیک شده است و از سوی دیگر هم کشور ارمنستان از اعضای اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب میشود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد: فارغ از تحولات و جهتگری کشورهای حوزه قفقاز، کشورهای آذربایجان، ترکیه و یا حتی گرجستان احتیاج قابل توجهی به مسیرهای ترانزیتی ایران دارند و اکنون این ترکیه است که میخواهد نقش ایران در کوریدر شمال و جنوب را کم رنگ کند.
کشتیها برای انتقال دهنده مواد فساد پذیر مناسب نیستند
میر کریمی در ادامه به مسیرهایی دریایی پیشروی ایران برای تداوم صادرات محولات ایرانی به روسیه اشاره و پیرامون این مسئله اظهار کرد: مسیرهای دریایی حاضر در دریای خزر فعال است و طرفین ایران و روسیه به دنبال تقویت و ارتقاء زیرساختهای مسیرهای دریایی میان دو کشورهستند؛ اکنون تفاهم نامهای میان ایران و روسیه به امضا رسیده است که طی آن قرار است کشتیهای رو رو (کشتیهای کامیونبر) بیشتری در این مسیر دریایی فعال شوند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تشریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده از سوی مقامات دو کشور باید یادآور شد که فرایند سرمایهگذاری به این سرعت پیشنخواهد رفت، اما با این وجود زمانی مسیر دریایی بندر انزلی-آستاراخان جای خود را به مسیرهای زمینی میدهد که کشتیهای مناسبی برای انتقال مواد مصرفی فساد پذیر ایرانی در این مسیر دریایی شروع به فعالیت کنند.
این فعال اقتصادی به وضعیت کشتیهای حاضر در خط دریایی بین ایران و روسیه اشاره و در تشریح آن گفت: درحال حاضر کشتیهای موجود در مسیر دریایی بندر انزلی – آستارخان، عمدتا کشتیهایی هستند که فقط قابلیت انتقال بار فلهای مانند نهادهدامی، چوب و آهن را دارند و برای انتقال کالاهای فساد پذیر مناسب نیستند چرا که انتقال این دست از محصولات نیازمند کشتیهای دارای یخچال و فرایند منظم رفتوآمد کشتیها است.
این فعال اقتصادی با بیان این که به زودی بندر انزلی هم به خط آهن سراسر میشود تصریح کرد: درحال حاضر برای توسعه مسیرهای دریایی زیرساختهای خوبی در نظر گرفته شده و این پروژهها درحال گسترش و توسعه است؛ تنها مشکل موجود برای انتقال محصولات از فقط شامل نوع کشتی حمل بار است.
وی در پایان پیرامون جاده پیشنهای ارمنستان متذکر شد: با تمهیدات مقامات دولت ارمنستان، تغییر جهتی مسیری که بخشی از خاک آذربایجان میگذرد در حال پیگیری و ساخت است، اما به دلیل اختلافات دو کشور آذربایجان و ارمنستان، این جاده هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است و باید برای دیگر یادآور شد که اقدامات تنش برانگیز آذربایجان فقط برای امتیاز گیری بیشتر از ارمنستان و تا حدودی روسیه در حال انجام است.
پایان پیام//