مهرداد پازوکی: خجالت میکشیدم به استاد تجویدی بگویم، میخواهم آثارشان را تنظیم مجدد کنم
موسیقی ما- مهرداد پازوکی در اواخرِ دههی هفتادِ شمسی، آلبوم «یاد استاد» را منتشر کرد. آن روزها در تاریخِ موسیقی ایران روزهای خاصی است. موسیقی پاپ داشت جانِ دوباره میگرفت و از آن طرف دورانِ طلایی موسیقی سنتی گذشته بود و مردمان نوایی متفاوتتر از آنچه تاکنون شنیده بودند، میخواستند. در چنین شرایطی بود که این آهنگساز و نوازنده، رجعتی دوباره...
موسیقی ما- مهرداد پازوکی در اواخرِ دههی هفتادِ شمسی، آلبوم «یاد استاد» را منتشر کرد. آن روزها در تاریخِ موسیقی ایران روزهای خاصی است. موسیقی پاپ داشت جانِ دوباره میگرفت و از آن طرف دورانِ طلایی موسیقی سنتی گذشته بود و مردمان نوایی متفاوتتر از آنچه تاکنون شنیده بودند، میخواستند.
در چنین شرایطی بود که این آهنگساز و نوازنده، رجعتی دوباره کرد به نیمهی دومم دههی سی تا سالهای ابتدایی دههی پنجاه. همان سالهایی که آثارش به «گلهایی» معروف است و یکی از باشکوهترین دورانِ تاریخِ موسیقی این سرزمین. او با «یاد استاد»، استفاده از «تصنیف» آثار شنیداری را پررنگ کرد. این راه البته برایش کار آسانی نبود. خودش میگوید: «اینجا دشمنیها زیاد است و دیگران سعی میکنند به جای آنکه خود را بالا بکشند و رشد دهند، افرادِ دیگر را پایین بیاورند و همقد خود سازند.»
فعالیتهای او در آن زمان البته به همین اثر محدود نمیشود. او مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت بود و به توصیهاش اساتیدی چون محمدرضا شجریان و علی تجویدی به شورای عالی موسیقی راه یافتند. پایهی ارکستر ملی ایران نیز توسط او پایهگذاری شد؛ ارکستری که با رهبری استاد «فرهاد فخرالدینی» در فرهنگسرای بهمن آزمونِ خود را برگزار کرد؛ همهی اینها اما بیاهمیت می شود، وقتی بعد از آنکه او به آقای تجویدی (در آن سالهای عزلت) مراجعه کرد، ایشان رو به دوستش گفت: « نگفتم این جوانان بالاخره به سراغ ما خواهند آمد»
در این سالها چون مناسبات تولید برایم خوشایند نبود، به همین خاطر به تدریس و تحقیق پرداختم
به دلیلِ کمبودِ منابع، سعی کردم مجلداتی دربارهی «صدا» منتشر کنم
هماکنون روند کار در موسیقی دچار خدشه شده است
فضای موسیقی برایم غریب بود یا باید گوشهگیر و افسرده میشدم یا کار دیگری انجام میدادم
مشکل موسیقی ما از زمانی شروع شد که همه به ورطهی «تقلید» و «تکرار» افتادند
در هیچ کجای دنیا جز کشور ما «صدا و سیما» به تولید موسیقی نمیپردازد
دوران طلایی موسیقی ما دههی 30 و 40 است
حالا آثار گرانبهای آهنگسازانی چون تجویدی، یاحقی، خرم کنار گذاشته شده و فقط «خاطره» شدهاند
بعضی از اهالی موسیقی تلاش کردند تا آثار هنرمندانِ «گلها» را تخریب کنند
برای تنظیم «یاد استاد» 6 ماه خودم را در یک اتاق حبس کردم
برای دریافت مجوز یاد استاد چند بار به ما گفتند که اشعار شما گم شده است
برخی فکر میکنند برای دیده شدن بهتر است «بلوا» کنند تا «کار»
شیطنتها باعث اعتراض معینی کرمانشاهی شد
در چنین شرایطی بود که این آهنگساز و نوازنده، رجعتی دوباره کرد به نیمهی دومم دههی سی تا سالهای ابتدایی دههی پنجاه. همان سالهایی که آثارش به «گلهایی» معروف است و یکی از باشکوهترین دورانِ تاریخِ موسیقی این سرزمین. او با «یاد استاد»، استفاده از «تصنیف» آثار شنیداری را پررنگ کرد. این راه البته برایش کار آسانی نبود. خودش میگوید: «اینجا دشمنیها زیاد است و دیگران سعی میکنند به جای آنکه خود را بالا بکشند و رشد دهند، افرادِ دیگر را پایین بیاورند و همقد خود سازند.»
فعالیتهای او در آن زمان البته به همین اثر محدود نمیشود. او مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت بود و به توصیهاش اساتیدی چون محمدرضا شجریان و علی تجویدی به شورای عالی موسیقی راه یافتند. پایهی ارکستر ملی ایران نیز توسط او پایهگذاری شد؛ ارکستری که با رهبری استاد «فرهاد فخرالدینی» در فرهنگسرای بهمن آزمونِ خود را برگزار کرد؛ همهی اینها اما بیاهمیت می شود، وقتی بعد از آنکه او به آقای تجویدی (در آن سالهای عزلت) مراجعه کرد، ایشان رو به دوستش گفت: « نگفتم این جوانان بالاخره به سراغ ما خواهند آمد»
در این سالها چون مناسبات تولید برایم خوشایند نبود، به همین خاطر به تدریس و تحقیق پرداختم
به دلیلِ کمبودِ منابع، سعی کردم مجلداتی دربارهی «صدا» منتشر کنم
هماکنون روند کار در موسیقی دچار خدشه شده است
فضای موسیقی برایم غریب بود یا باید گوشهگیر و افسرده میشدم یا کار دیگری انجام میدادم
مشکل موسیقی ما از زمانی شروع شد که همه به ورطهی «تقلید» و «تکرار» افتادند
در هیچ کجای دنیا جز کشور ما «صدا و سیما» به تولید موسیقی نمیپردازد
دوران طلایی موسیقی ما دههی 30 و 40 است
حالا آثار گرانبهای آهنگسازانی چون تجویدی، یاحقی، خرم کنار گذاشته شده و فقط «خاطره» شدهاند
بعضی از اهالی موسیقی تلاش کردند تا آثار هنرمندانِ «گلها» را تخریب کنند
برای تنظیم «یاد استاد» 6 ماه خودم را در یک اتاق حبس کردم
برای دریافت مجوز یاد استاد چند بار به ما گفتند که اشعار شما گم شده است
برخی فکر میکنند برای دیده شدن بهتر است «بلوا» کنند تا «کار»
شیطنتها باعث اعتراض معینی کرمانشاهی شد
اثری از:
کاور ویدیو:
تصویر:
تدوین:
آدرس فایل 480:
آدرس فایل 1080:
گفت و گو:
گفتوگو با خالقِ اثر «یاد استاد» که همچنان یکی از ماندگارترین آثارِ بعد از انقلاب است
آدرس ویدیو آپارات: