بهترین خودروهای شاسی بلند جمع و جور سال 2022
گجت نیوز (https://gadgetnews.net) سال 2022 پُر از خودروهای SUV جمع و جور باکیفیت است. در ادامه به بهترین خودروهای شاسی بلند سایز متوسط سال 2022 خواهیم پرداخت. در ابتدا افرادی که به دنبال خرید شاسی بلند بودند، عمدتاً شاسی بلندهای سایز متوسط را پیش روی خود داشتند. مدلهای اولیه نظیر فورد اکسپلورر، شورلت بلیزر، جیپ گرند چروکی، نیسان... نوشته...
سال 2022 پُر از خودروهای SUV جمع و جور باکیفیت است. در ادامه به بهترین خودروهای شاسی بلند سایز متوسط سال 2022 خواهیم پرداخت.
در ابتدا افرادی که به دنبال خرید شاسی بلند بودند، عمدتاً شاسی بلندهای سایز متوسط را پیش روی خود داشتند. مدلهای اولیه نظیر فورد اکسپلورر، شورلت بلیزر، جیپ گرند چروکی، نیسان پت فایندر و تویوتا 4 رانر باعث شدند اس یو ویها که پیشتر بخش بسیار محدودی از بازار را در اختیار داشتند و انتخاب آفرودرهای ماجراجو بودند، رفتهرفته به خودروهای خانوادگی روزمره تبدیل بشوند و نهایتاً انواع مختلفی از آنها با توجه به اندازه، تواناییها، عملکرد و سطح لوکس بودن شکل بگیرد.
حالا در نقطه کنونی، شاهد مجموعه متنوعی از شاسی بلندها در بازار هستیم که میتوانند هر نوع رانندهای را پوشش بدهند. در ادامه نگاهی به بهترین خودروهای شاسی بلند جمع و جور سال 2022 خواهیم داشت.
بهترین خودروهای شاسی بلند سه ردیفه سایز متوسط 2022
هیوندای پالیسید
هیوندای پالیسید و کیا تلوراید از جهات زیادی شامل پلتفرم، یکسان هستند و انتخاب بین این دو شاسی بلند خانوادگی خوشساخت بسیار دشوار است؛ در واقع شاید شیر یا خط بهترین راه برای انتخاب یکی از آنها باشد! با این حال، اگر کمی واقعگرایانهتر باشیم، خریداران میتوانند بسته به طراحی این دو خودرو در این باره تصمیم بگیرند.
هیوندای پالیسید لوکستر به نظر میآید و این در تیپهای Limited و Calligraphy به اوج خود میرسد. حتی میتوان گفت این مدلهای پالیسید، حداقل در ظاهر توانایی رقابت با شاسی بلندهای پر زرق و برق برندهای لوکس را دارند. مزیت اصلی پالیسید، کابین آن است که نهتنها زیبا به نظر میرسد، بلکه از فضای ذخیرهسازی کارآمد، سیستم اطلاعات و سرگرمی سرراست و کاربرپسند و فضای بیشتر نسبت به تقریباً تمامی رقبا برخوردار است. در ردیف سوم، کودکان بزرگتر و حتی بزرگسالان میتوانند کاملاً راحت بنشینند و همچنین میتوان وسایل بیشتری را در این ردیف جا داد.
علاوه بر اینها، فناوری کمکراننده و ایمنی هیوندای جزو بهترینها به شمار میرود. اگر هیوندای پالیسید نقطه ضعفی داشته باشد، بیشک نبود نسخه هیبرید یا نسخه قدرتمندتر است.
کیا سورنتو
ابعاد نمای بیرونی کیا سورنتو اساساً مانند یک شاسی بلند سایز متوسط دو ردیفه است. با این حال، کیا برای آن دسته از افرادی که ممکن است گاهی به ردیف سوم نیاز پیدا کنند اما نمیخواهند هزینه بیشتری برای خرید شاسی بلندی مثل کیا تلوراید پرداخت کنند، یک ردیف دیگر را در این خودرو جای داده است. این یکی از مزیتهای سورنتو نسبت به کراس اوورهای دو ردیفه نظیر هوندا پاسپورت و شورلت بلیزر به شمار میرود و میتواند کسانی را که به دنبال شاسی بلند هرچه جمع و جورتر هستند جذب کند.
البته کیا سورنتو نقاط قوت متعددی دارد. سورنتو برای سال 2021 بازطراحی شده و طراحی آن همسو با شاسی بلند موفق کیا تلوراید است ولی به هیچ وجه نمیتوان آن را یک کپیبرداری از تلوراید دانست. حتی در تیپهای SX Prestige و X-Line سورنتو تفاوتهایی جزئی در سبک طراحی به چشم میخورد.
در فضای داخلی کیا سورنتو، کیفیت مواد افزایش پیدا کرده، طراحی جذاب از آب درآمده و امکانات و فناوریها نه تنها فراوان بلکه کاربرپسند هستند. قابلیتهای ایمنی و کمکراننده پالیسید و تلوراید به سورنتو نیز راه پیدا کرده است. نهایتاً کیا برای کیا سورنتو مجموعهای متنوع از پیشرانههای کممصرف را ارائه میدهد؛ پیشرانه پایه با قدرت 191 اسب بخار که البته باید اعتراف کرد ضعیف است، پیشرانه قدرتمند توربوشارژ با بازدهی بیشتر نسبت به پیشرانههای V6 اکثر رقبا، پیشرانه هیبرید مرسوم با مصرف سوخت 6.3 لیتر در 100 کیلومتر و پیشرانه پلاگین هیبرید.
کیا تلوراید
کیا تلوراید نقاط قوت مشترکی با هیوندای پالیسید دارد؛ فضا، فناوری و امکانات، کیفیت و ارزش، همه در سطحی بالاتر از رقبای بازار. تلوراید عمدتاً بهخاطر طراحی عامهپسندتر خود، بیشتر از هیوندای پالیسید و کیا سورنتو مورد تعریف و تمجید قرار گرفته است. در اصل، طراحی این شاسی بلند است که آن را نسبت به سایر نمونههای مشابه متمایز میکند.
به وضوح میتوان شباهتهایی به رنج روور را در کیا تلوراید مشاهده کرد؛ از بدنه جعبهمانند گرفته تا جزئیات کم در طراحی نمای بیرونی. حتی در کاپوت این شاسی بلند نوشته Telluride به چشم میخورد که یادآور رنج روور است. اساساً کیا تلوراید یکی از بهترین شاسی بلندهای خانوادگی سه ردیفه است، اما اصلاً شباهتی به این نوع شاسی بلندها ندارد.
تویوتا هایلندر هیبرید
کیا تلوراید و هیوندای پالیسید شاید جزو بهترین کراس اوورهای سه ردیفه باشند، اما با مصرف سوخت 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر بهصورت ترکیبی، حداقل در کلاس خود در سطح متوسطی قرار میگیرند. این درحالی است که تویوتا هایلندر هیبرید تنها 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر بهصورت ترکیبی مصرف میکند که تفاوت فاحشی است. جدا از مزایا برای محیط زیست، مالکان هایلندر هیبرید به دلیل مصرف بهینه سوخت آن سالانه بهطور میانگین 850 دلار هزینه کمتری را متحمل خواهند شد، درحالی که این نسخه تنها 1800 دلار گرانتر از نسخه مجهز به پیشرانه V6 است.
البته تویوتا هایلندر هیبرید با قدرت 243 اسب بخاری خود جزو خودروهای کُند در این قسمت از بازار به حساب میآید، ولی باید توجه داشت برای عمده افرادی که به دنبال شاسی بلندهای خانوادگی سه ردیفه هستند، این عامل چندان کلیدی نیست. از این رو، مصرف سوخت بهینه هایلندر هیبرید سایر نواقص آن را جبران میکند.
علاوه بر مصرف بهینه سوخت، این شاسی بلند ویژگیهای مثبت دیگری نیز دارد؛ از فضای داخلی باکیفیت با توانایی رقابت با هیوندای پالیسید گرفته تا سواری و هندلینگ آرام. شاید تنها نقطه ضعف هایلندر، ردیف سوم محدود آن باشد. تویوتا میگوید مشتریان از ردیف سوم هایلندر که اندازه آن کمتر از حد متوسط بوده، راضی بودهاند و به همین دلیل تلاش برای افزایش قابل توجه اندازه آن نکرده است.
با وجود این، نمیتوان از این نکته چشمپوشی کرد که اکثر خودروهای شاسی بلند سایز متوسط سه ردیفه بزرگتر از تویوتا هایلندر هستند. کیا سورنتو یک استثناء محسوب میشود که کوچکتر از هایلندر است ولی ردیف سوم آن تفاوتی با هایلندر ندارد. افزون بر این، سورنتو تنها شاسی بلند سه ردیفه غیر لوکس دیگری است که با پیشرانه هیبرید عرضه میشود.
بهترین خودروهای شاسی بلند دو ردیفه سایز متوسط 2022
فورد برانکو
فورد برانکو میتوانست در این لیست قرار نگیرد از آنجا که تهیه آن دشوار است و عملاً در دسترس عموم مردم قرار ندارد. با این حال، با محدودیتهای کنونی در زنجیره تامین، حتی کیا تلوراید هم کمیاب است.
آفرودر نمادین فورد بالاخره پس از مدتها انتظار بازگشته و همانطور که وقتی پس از مشاهده طراحی رتروی جذاب آن برای اولین بار انتظار داشتیم، یک شاسی بلند خاص از آب در آمده است. فورد برانکو در دو بدنه چهار درب و دو درب ارائه میشود و همچنین دارای تیپهای متعددی است که نه فقط تجهیزات و امکانات بیشتر، بلکه سبک، تواناییها و کاربریهای متفاوتی را به دنبال میآورند.
برای عده بسیاری این سوال به وجود میآید که آیا فورد برانکو بهتر از جیپ رانگلر است یا خیر. برای استفاده روزمره، پاسخ بله است، ولی برای ماجراجویی در دل مسیرهای خارج از شهر، جیپ رانگلر بیشک بهتر ظاهر خواهد شد. البته هر دو جزو بهترین خودروهای شاسی بلند سال 2022 در نظر گرفته میشوند.
جیپ گرند چروکی
نسل چهارم جیپ گرند چروکی پس از ده سال، بالاخره به پایان راه خود رسید و نسل پنجم که تکاملی آشکار نسبت به نسل قبلی در زمینه طراحی و طرح کلی است، روانه بازار شد.
پیشرفتهای کلیدی جیپ گرند چروکی شامل فضای داخلی جدید با فناوریهای خوشساخت میشوند. فضای داخلی تیپهای بالارده این شاسی بلند با تریم چرمی، میتواند به راحتی با شاسی بلندهای لوکس رقابت کند. هرچند تمامی مدلهای گرند چروکی در زمینه عملکرد آفرود تواناتر از سایر کراس اوورها هستند (درحالی که بر پایه معماری یونیبادی ساخته شدهاند)، مدل Trailhawk به لطف ارتفاع بیشتر خود نسبت به سطح زمین، قطع اتصال آنتی رول بار الکترونیکی، چرخهای All-Terrain و حالتهای رانندگی اضافی Selec-Terrain، حتی چند قدم جلوتر میرود.
تنها بخش ناامیدکننده یا شاید بهتر است بگوییم بخشی که ارتقای قابل توجهی پیدا نکرده، پیشرانه جیپ گرند چروکی است. جیپ همچنان به پیشرانههای V6 و V8 قدیمی بسنده کرده و صرفاً تغییراتی جزئی را روی آنها اعمال کرده است. یکی از آنها در زمینه قدرت و دیگری در زمینه مصرف سوخت کم میآورد. به همین دلیل است که جیپ گرند چروکی L نمیتواند از سایر شاسی بلندهای سه ردیفه موجود در این لیست پیشی بگیرد. اگرچه رقبای سایز متوسط دو ردیفه کمتری وجود دارند و نسخه دو ردیفه گرند چروکی، حداقل در حال حاضر، چیزی را ارائه میکند که نسخه L از آن بهرهمند نیست: پیشرانه پلاگین هیبرید.
جیپ رانگلر
جیپ رانگلر را نمیتوان رقیبی برای سایر خودروهای شاسی بلند موجود در این لیست دانست و بدون شک گزینه مطلوبی بهعنوان یک شاسی بلند خانوادگی نیست. بهتر است سریعاً از همین ابتدا به نقاط ضعف متعدد رانگلر اشاره کنیم؛ هندلینگ، راحتی، سر و صدای فضای داخلی، رتبه ایمنی، مصرف سوخت، فضای بار و پنجرههای ناقص با زیپ. صرف نظر از اینها، جیپ رانگلر یک آفرودر توانا است.
رانگلر با بدنه چهار درب و دو درب، پنج پیشرانه (شامل نسخه پلاگین هیبرید و روبیکان 392 با قدرت 470 اسب بخار)، سقف هاردتاپ و سافتتاپ، تیپها و پکیجهای ویژه مختلف عرضه میشود و مطابق با هر نوع رانندهای، یک جیپ رانگلر وجود دارد. در نهایت جیپ رانگلر یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند 2022 بر شمرده میشود چون علیرغم تمام ایرادات مذکور، جدیدترین نسل آن بهبود زیادی نسبت به نسل گذشته به خود دیده است.
سوبارو اوتبک
سوبارو اوتبک از لحاظ فنی یک اس یو وی نیست، اما بهجز جیپ رانگلر با معماری بدنه روی فریم، سایر موارد موجود در این لیست نیز اس یو وی محسوب نمیشوند. همه کراس اوورهایی با معماری یونیبادی هستند، درست مثل اوتبک. همچنین علیرغم اینکه این خودرو شبیه یک واگن به نظر میرسد، حداقل فاصله آن با سطح زمین، ظرفیت بار، فضای صندلی عقب و مصرف سوخت آن بهتر از اکثر کراس اوورهای سایز متوسط است.
سوبارو اوتبک خودرویی بسیار کاربردی است، خصوصاً برای افرادی که دوست دارند راهی مسیرهای بکر و دورافتاده شوند. قابلیتهای آفرود سوبارو اوتبک Wilderness مدل 2022 که تصویر آن در بالا مشاهده میکنید، شما را شگفتزده میکند.
به علاوه این، فراوانی امکانات ایمنی و قابلیتهای سیستم اطلاعات و سرگرمی، سیستم تمام چرخ متحرک بهصورت استاندارد، دوام بالا و فضای داخلی بهبودیافته با جدیدترین بازطراحی سوبارو، باعث میشوند سوبارو اوتبک به راحتی بین بهترین خودروهای شاسی بلند سال 2022 جای بگیرد.
بهترین شاسی بلندهای الکتریکی سایز متوسط 2022
فورد موستانگ Mach-E
فورد موستانگ Mach-E یکی از بحثبرانگیزترین خودروهای جدید و یکی از بهترین خودروهای برقی بازار است. فورد با ارائه این خودرو بهعنوان یک کراس اوور الکتریکی با المانهای طراحی موستانگ کوپه و کروکی بنزینی و شخصیت عملکرد محور آن، موستانگ کاملاً جدیدی را به بازار معرفی کرده و موستانگ را تبدیل به یک زیربرند کرده است.
همین نقطه قوت Mach-E بر شمرده میشود. این شاسی بلند به دلیل ذات موستانگ درون خود، ظاهر جذاب و سواری بهتری نسبت به رقبا ارائه میکند. با در نظر گرفتن خودروهای الکتریکی ارزانتر با سواری یکنواخت، Mach-E یک محصول متفاوت است. علاوه بر این، بدنه کراس اوور مانند آن فضای کارآمدی برای سرنشینان عقب و همچنین جهت حمل بار فراهم میکند، تاچاسکرین بزرگ Sync 4A با سادگی خود واقعاً چشمگیر است و مجموعه گستردهای از پیشرانهها و باتریها مطابق با انواع سلایق و نیازها در دسترس قرار دارد.
اگرچه در حال حاضر خودروهای الکتریکی کراس اور مانند بیشتری در بازار پیدا میشوند، اولین خودروی الکتریکی فورد ساختهشده از پایه، جایگاه ثابت خود را بین بهترین شاسی بلندهای الکتریکی دارد.
هیوندای آیونیک 5
هیوندای Ioniq 5 خودرویی کاملاً متفاوت است که انگار از آینده میآید. هرچند در ابتدا شبیه به یک هاچبک کامپکت به نظر میرسد، در واقع طول آن به اندازه هیوندای توسان 2022 و فاصله محوری آن طویلتر از هیوندای پالیسید است. البته ارتفاع زیادی نسبت زمین ندارد.
فضای داخلی هیوندای آیونیک 5 به طرز تعجبآوری مطبوع، جادار و تطبیقپذیر است. همچنین باید به سیستم اطلاعات و سرگرمی و امکانات ایمنی کاربرپسند با طراحی درست اشاره کرد. افزون بر اینها، فضای داخلی طراحی مرتب و مینیمالی دارد که همچنان کنترلهای فیزیکی در آن حفظ شده است.
آیونیک 5 از باتری پک 77.4 کیلووات ساعتی بهرهمند است، اگرچه در نهایت باتری پک پایه 58 کیلووات ساعتی برای آن در دسترس قرار خواهد گرفت. این خودرو نیز مثل بقیه خودروهای برقی، قدرت پیشرانه را به چرخهای عقب منتقل میکند یا به لطف یک موتور اضافی در محور جلو، نیرو را به هر چهار چرخ میرساند. نتیجه، عملکرد و شعاع حرکتی متفاوت مدلها است، هرچند اختلاف در عملکرد بیشتر به چشم میآید؛ شتابگیری 0 تا 100 نسخههای دیفرانسیل عقب و تمام چرخ متحرک، به ترتیب 7.3 ثانیه و 5.1 ثانیه است.
نکته مهم دیگر این است که هیوندای Ioniq 5 از معماری الکتریکی 800 ولتی بهره میبرد که امکان شارژ باتری آن از 0 تا 80 درصد طی تنها 18 ثانیه از طریق شارژر 350 کیلوواتی را فراهم کرده است. سرعت شارژ آن با شارژرهای ضعیفتر هم بالا خواهد بود.
کیا EV6
کیا EV6 گرچه بر اساس پلتفرم مشترکی با هیوندای آیونیک 5 ساخته شده و از معماری الکتریکی 800 ولت آن بهره میگیرد، یک محصول متفاوت است. البته نمیتوان با نگاهی به نمای بیرونی و داخلی آن متوجه ارتباط اساسی آنها با یکدیگر شد.
EV6 اندازه و شکلی شبیه به فورد موستانگ Mach-E دارد، ولی بدنه آن به شکل غیرمعمولی طراحی شده است و در اولین برخورد با آن، این سوال به وجود میآید که دقیقاً چه نوع خودرویی است؟ میتوان گفت که این خودرو بین اس یو وی، واگن و هاچبک قرار میگیرد؛ یک کراساوور به معنای واقعی!
کیا EV6 مثل موستانگ Mach-E بیشتر به سمت یک خودروی اسپرت متمایل است؛ خصوصاً EV6 GT که قابلیت تولید قدرت 576 اسب بخار و شتابگیری 3.5 ثانیهای از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را دارد. این درحالی است که هیوندای برای آیونیک 5 مدلی با عملکرد بالا عرضه نمیکند.
کراس اوور برقی کیا با دو پاتری پک 58 کیلووات ساعتی و 77.4 کیلووات ساعتی راهی بازار میشود. نسخه دارای باتری پک 58 کیلووات ساعتی، شعاع حرکتی 373 کیلومتری و عملکرد متوسط را به دنبال میآورد. نسخه دارای باتری 77.4 کیلووات ساعتی، شعاع حرکتی را به 498 کیلومتر با سیستم دیفرانسیل عقب و 440 کیلومتر با سیستم تمام چرخ متحرک میرساند.
نکات مثبت کیا EV6 را میتوان در طراحی، فناوری خوشساخت، سواری راحت و گیرا و کابین زیبا و باکیفیت خلاصه کرد. این کراس اوور با تمام ویژگیهای جالب توجه خود، یکی از مدعیان جدی بین خودروهای برقی موجود در بازار است.
بهترین سایز متوسط