مقایسه جک S۵ نیوفیس با ام وی ام X۵۵ ؛ کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) کراس اوورهای چینی سهم زیادی از بازار داخلی را تصاحب کردهاند. در این مطلب به مقایسه جک S۵ نیوفیس با ام وی ام X۵۵ میپردازیم. امروزه بازار کراس اوورهای چینی در ایران بسیار داغ است و افراد زیادی تمایل به خرید این خودروهای جذاب و پر از آپشن دارند. برخی از این کراس اوورهای مونتاژی... نوشته مقایسه جک S۵ نیوفیس با ام...
کراس اوورهای چینی سهم زیادی از بازار داخلی را تصاحب کردهاند. در این مطلب به مقایسه جک S۵ نیوفیس با ام وی ام X۵۵ میپردازیم.
امروزه بازار کراس اوورهای چینی در ایران بسیار داغ است و افراد زیادی تمایل به خرید این خودروهای جذاب و پر از آپشن دارند. برخی از این کراس اوورهای مونتاژی قیمتهای یکسانی دارند و انتخاب و گزینش خریداران ایرانی را دچار مشکل میکنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه دو تا از رقبای بازار این سری از خودروها یعنی ام وی ام ایکس ۵۵ و جک اس ۵ نیوفیس بپردازیم.
مقایسه جک S۵ نیوفیس با ام وی ام X۵۵
در میدان رقابت این دو خودرو هر یک برتریها و معایبی دارند که ممکن است برخی از آنها برای شما عمده و حیاتی باشد و برای دیگران نه اما نمیتوان از ویژگیهای جذاب ام وی ام ایکس ۵۵ چشم پوشید. یکی از معایب عمده این خودروی چینی نحوه قیمت گذاری عجیب آن بود و همین باعث شد تا سرنوشت آن مشابه دو خودروی هم خانواده وی یعنی چری تیگو ۷ و تیگو ۵ باشد.
آن سوی میدان کراس اوور مونتاژی دیگری قد علم کرده که موفق به ایجاد بازار نسبتاً خوبی شده و توانسته جایگاه خود را در عرصه داخلی تثبیت کند. سازندگان این خودرو قصد دارند که در سالهای آینده فیس لیفتی از این کراس اوور را وارد بازار کنند که علاوه بر ظاهر، بهینه سازیهایی در قوای محرکه و موتور آن داشته باشد.
MVM X۵۵ همان چری تیگو ۵ ایکس است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد. خط تولید این خودرو و نامگذاریهای آن کمی عجیب است و در برخی از بازارها به آن چری تیگو ۴ هم میگویند. این کراس اوور در سال ۲۰۱۹ دچار تغییرات ظاهری شد و اواخر سال ۱۳۹۸ بود که مدیران خودرو تصمیم به مونتاژ آن گرفت و موفق شد تا ام وی ام X۵۵ روانه بازار کند.
خودروی مذکور در سال ۲۰۲۰ مجددا دچار تغییراتی شد که به فیس لیفت جدیدی از آن منتج گردید. البته گفتنی است که مدیران خودرو فیس لیفت دو سال پیش این کراس اوور را همچنان به بازار داخلی ما نیاوردهاند و تولیدات کنونی از این خودرو همانی است که قبلا در شهرستان بم تولید میشد.
در مقابله با ام وی ام ایکس ۵۵، خودروی چینی دیگری به نام جک S۵ قرار دارد. سن این خودرو بیشتر از رقیب خود است و سابقه حضور آن در ایران نیز بیشتر میباشد. سال ۲۰۱۳ این کراس اوور وارد بازار شده و برای بازار ما در سال ۱۳۹۴ با نسخه گیربکس دستی و توسط کرمان موتور عرضه شده است. فروش خوب این خودرو در آن سال باعث شد تا کرمان موتور دست به مونتاژ نسخه اتوماتیک آن بزند.
جک اس ۵ تا چند سال پیش همان نمونه ۲۰۱۳ بود که در چین عرضه میشد اما پس از جا افتادن در بازار و فروش مناسب آن، گروه خودروسازی کرمان موتور تصمیم گرفت تا فیس لیفت ۲۰۱۵ آن را مونتاژ کند. البته فیس لیفت جدید صرفاً شامل تغییرات ظاهری نمیشود و برخی از آپشنها و مشخصات فنی آن تغییر کرده است.
مقایسه جک S۵ نیوفیس با ام وی ام X۲۲ از لحاظ طراحی ظاهری
همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، ام وی ام به علت جدیدتر بودن و سن کمتری که دارد، توانسته ظاهر بهتری داشته باشد. طراحی این خودرو پیچیده نیست و ظاهر آن از المانهای سادهای بهره میگیرد. تنها چیزی که ظاهر این کراس اوور را جذاب میکند جزئیاتی است که در بدنه و در نظر گرفته شده و مجموعاً هارمونی و نظم جالبی را رقم زده است.
در آن سوی میدان محصول کرمان موتور را داریم که حتی در نسخه فیس لیفت آن نیز شاهد طراحی قدیمی و کلاسیکی هستیم. نمیتوان از این طراحی به راحتی عبور کرد گر چه که جک اس ۵ دارای چهرهای اسپرت و زیبا است اما در مقایسه با ام وی ام قافیه را میبازد.
به درون کابین این دو خودرو که برویم باز هم برتری محسوس MVM X۵۵ مدیران خودرو را میبینیم که از همان شروع با غربیلک فرمان، نمایشگرهای خودرو و ساختار تماماً دیجیتال نوآوری و مدرن بودن را به رخ میکشد. گفتنی است که همیشه مدرن بودن دلیلی بر خوب بودن نیست و گزارشهای زیادی دیده شده که کاربران از داشبورد ام وی ام به علت قرینه نبودن ناراضی بودهاند.
مقایسه ام وی ام X۵۵ با جک S۵ نیوفیس از لحاظ امکانات رفاهی
هر دو کراس اوور چینی خوشبختانه دارای امکانات قابل قبول و آپشنهای متنوعی هستند. از جمله امکاناتی که میتوان برای MVM X۵۵ در نظر گرفت موارد ذیل است:
کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، کنترل کشش و پایداری، رانندگی دو حالته، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتولایت، دیلایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی حساس به سرعت با روکش چرم و دکمههای کنترل، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و هندزفری، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، نویگیشن، دوربینهای عقب، جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، درگاه usb ، میرورلینک، نمایشگر ۷ اینچی صفحه کیلومتر با نمایش خطوط پارک، چهار عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و جانبی جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات ۴ حالته برقی، صندلی سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه به علاوه کنسول تاشو، روکش صندلی چرمی، آینه جانبی با تنظیمات برقی و گرمکن، سانروف.
همچنین امکانات جک S۵ فیس جدید شامل سانروف، آینههای جانبی برقی همراه با گرمکن، آینههای جانبی تا شونده برقی، روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو، چراغهای مه شکن جلو و عقب، چراغهای عقب LED، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، چراغ راهنما روی آینه، دارای دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر)، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تظیم برقی صندلی راننده، مموری صندلی راننده، مجهز به گرمکن صندلیهای جلو، قفل ایمنی کودک، مجهز به سیستم ISOFIX.
گفتنی است که موارد بالا لیست آپشنهای کامل این دو خودرو بود اما همچنان در مقایسه ایمنی و تجهیزات ایمنی این دو کراس اوور باید دقت به خرج داد. آپشنهای ایمنی هر دو خودرو شباهت نزدیکی به امکانات رفاهی آنها دارد.
تجهیزات ایمنی ام وی ام ایکس ۵۵: سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربند ایمنی پیشکِشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع ۴ عدد)، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی الکترونیکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS).
تجهیزات ایمنی جک اس ۵: سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربند ایمنی پیشکِشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع ۴ عدد)، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی هیدرولیک (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC).
مقایسه جک S۵ با ام وی ام X۵۵ از لحاظ مشخصات فنی
یکی از مهمترین قسمتهای خودرو که برای تمامی خریداران از اهمیت بسزایی برخوردار است، مشخصات فنی خودرو و تجربه رانندگی است که به آنها میدهد. در همین راستا MVM X۵۵ مجهز به یک پیشرانه ۱,۵ لیتری توربوشارژ است و میتواند حداکثر ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی موتور توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخها منتقل میشود و مصرف سوخت ۶.۹ لیتری را رقم میزند. این خودرو میتواند در عرض ۹.۷ ثانیه از سکون مطلق به ۱۰۰ کیلومتر برسد.
در آن سوی میدان خودروی کرمان موتور را داریم که مجهز به پیشرانه ۱,۵ لیتری توربوشارژ است و میتواند حداکثر ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلویی چرخها منتقل میشود.
لازم به ذکر است که جک S۵ در نسخه اولیه خود دارای یک موتور ۲ لیتری بود و در نسخه جدید به ۱,۵ لیتری تنزل پیدا کرد. البته این تغییر به نفع این کراس اوور چینی شده چرا که هماهنگی بهتری در گیربکس ایجاد میکند و گشتاور بالاتری را به ارمغان خواهد آورد. این خودرو مصرف سوخت بیشتری از رقیب خود دارد (۸.۶ لیتر) و شتاب آن اندکی کمتر از ام وی ام ایکس ۵۵ است.
اما بیایید نگاهی به کابین این خودرو و تجربه و سواری این دو خودرو بپردازیم. فضای زیادی را در این دو کراس اوور چینی شاهد نیستیم اما قابل قبول و رضایت بخش است و در سفر سرنشینان را دچار مشکل نمیکند. یکی از مزایای جک اس ۵ در این قسمت فضای بازتر برای سرنشینان عقب است و مزیت ام وی ام نیز نسبت به رقیب خود، تعبیه دریچه مستقل تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب است.
مزیت دیگر جک S۵ این است که برای مسافرتهای خانوادگی خودروی مناسب تری ارزیابی میشود چرا که صندوق عقب بزرگ تری دارد. (ظرفیت صندوق جک ۵۰۵ لیتری است در حالی که گنجایش ظرفیت ام وی ام ۳۴۰ لیتری است)
شاید بتوان گفت از بین این دو کراس اوور، MVM X۵۵ خودرویی مناسب جوان ترهاست چرا که چابکی و شتاب بیشتری نسبت به رقیب خود دارد. البته همچنان باید منتظر ورود جک S۵ نیوفیس به بازار باشیم و نتایج حاصل از آن را به دقت مورد بررسی قرار دهیم اما با نگاهی به مشخصات فعلی این خودرو باید گفت که در زمینه شتاب گیری و چالاکی از ام وی ام چیزی کم نخواهد داشت.
تجربه سوار شدن و راندن هر دو خودرو به یک اندازه لذت بخش است و باید توجه داشته باشید که با خودروهای بسیار نرمی رو به رو نخواهید شد. همواره نرمی هر خودرویی باید فدای راحتی و آسایش سرنشینان شود. از طرفی به علت دیفرانسیل جلو بودن این دو نباید حرفی از تواناییهای خارج از جاده یا آفرودی آنها بزنیم و بیشتر باید آنها را در حد معابر روستایی و خاکی قابل قبول بدانیم.
سخن پایانی
ابتدای این مقاله گفتیم که قیمت ام وی ام ایکس ۵۵ طوری انجام شده که آن را به سمت و سوی دیگری برده و نتوانسته آن طور که باید، در بازار داخلی ما بدرخشد. از طرفی سابقه طولانی حضور جک اس ۵ در ایران و مطرح شدن آن به عنوان یک خودروی مناسب و جذاب بازار خوبی را برای آن به ارمغان آورده است. با توجه به این گفتهها خودرویی که موفق شده سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند، جک S۵ بوده است.
یکی از اتفاقات خوبی که برای این دو خودرو افتاده این است که هر دو از شرکتهای خوشنامی هستند که در زمینه خدمات پس از فروش هم نام نیکی از خود به جای گذاشتهاند. هم مدیران خودرو و هم کرمان موتور نمایندگیهای متعددی در اقصی نقاط کشور دارند و نسبت به رقبای خود وضعیت بهتری دارند.
گفتنی است که به علت محبوبیت بیشتر جک S۵ در بازار ایران بازار قطعات یدکی آن اندکی بهتر از رقیبش است ولی جای نگرانی در مورد ام وی ام X۵۵ وجود ندارد. در پایان باید گفت که اگر مدرن بودن و توانمندیهای قابل قبول در اولویت است باید به سراغ ام وی ام ایکس ۵۵ بروید اما اگر قصد دارید خودرویی بخرید که قبلا حساب خود را در بازار پس داده، جک اس ۵ گزینه بهتری برایتان خواهد بود.