بررسی سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 ؛ خوش قیمت و جذاب
گجت نیوز (https://gadgetnews.net) در بازار امروز شاسی بلندهای درجه یک زیادی وجود دارد، اما سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 گزینهای قابل ملاحظه با توجه به قیمتش به شمار میرود. سوزوکی به واسطه امضای قرارداد همکاری با تویوتا، خودروهای هیبرید نظیر کرولا تورینگ اسپرتس و راو 4 را با نشان جدید به ترتیب تحت نام سواس و اکراس روانه... نوشته بررسی سوزوکی...
در بازار امروز شاسی بلندهای درجه یک زیادی وجود دارد، اما سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 گزینهای قابل ملاحظه با توجه به قیمتش به شمار میرود.
سوزوکی به واسطه امضای قرارداد همکاری با تویوتا، خودروهای هیبرید نظیر کرولا تورینگ اسپرتس و راو 4 را با نشان جدید به ترتیب تحت نام سواس و اکراس روانه بازار میکند. با این حال، سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 محصول جدید این شرکت ژاپنی به حساب میآید که سوزوکی به تنهایی آن را ساخته است. در ادامه به بررسی مدل SZ5 تک دیفرانسیل این شاسی بلند هیببرید میپردازیم.
فهرست مطالب:
بررسی شاسی بلند سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022
مشخصات فنی، عملکرد و سواری
کل مدلهای این خودرو الکتریکیسازی شدهاند و هر کدام به نوعی از نیروی الکتریکی بهره گرفتهاند. سوزوکی برای ویتارا فول هیبرید بهعنوان جایگزین نسخه اتوماتیک ویتارا مایلد هیبرید، یک پیشرانه بنزینی 1.5 لیتری و یک موتور الکتریکی 33 اسب بخاری را در نظر گرفته است که از یک باتری فشرده 0.84 کیلووات ساعتی تغذیه میکند. مجموع خروجی دو موتور، 113 اسب بخار است.
این پیشرانه با یک گیربکس نیمه اتوماتیک 6 سرعته قدرت را به چرخها منتقل میکند. استفاده از این گیربکس تصمیم عجیبی از سوی سوزوکی بوده، ولی گشتاور موتور الکتریکی حرکت خودرو به سمت جلو حین تعویض دنده را حفظ میکند و همچنین روی روانتر شدن تعویض دنده تاثیر میگذارد.
وقتی پای ارقام به میان میآید، سوزوکی ویتارا هیبرید 2022 کمی امیدوارکننده به نظر میرسد. قیمت تیپ پایه SZ-T این خودرو 23,499 پوند (معادل حدود 31 هزار دلار) است و برای مدل SZ5 تک دیفرانسیل به 25,499 پوند (معادل حدود 33 هزار دلار) میرسد. مصرف سوختِ 4.4 لیتر در هر 100 کیلومتر و انتشار 121 گرم دیاکسید کربن در کیلومتر نیز بیشک خیرهکننده نیست، اما معقول است.
البته میزان الکتریکیسازی سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 همچنان به حد و اندازه سایر خودروهای فول هیبرید نمیرسد و سیستم هیبرید این نسخه به 140 ولت محدود شده است. این درحالی است که شاسی بلندهای کامپکت هیبرید نظیر تویوتا یاریس کراس از سیستم 580 ولتی برخوردارند. این در کنار باتری کوچک باعث میشود چندان از فشار موتور بنزینی کاسته نشود. در نتیجه، این خودرو شتاب بالایی ندارد و شتابگیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت آن 12.7 ثانیه به طول میانجامد. از سرعت پایین تعویض دنده نیز نباید چشمپوشی کرد.
با افزایش دور موتور، موتور تنفس طبیعی کمی صدای ناهنجاری تولید میکند، ولی با در پیش گرفتن رویکردی آرامتر و انتخاب حالت Eco، سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 با بهرهگیری از نیروی الکتریکی تجربه بهتری را به امغان میآورد. جای تعجب دارد که پیشرانه ویتارا با سرعت زیر 80 کیلومتر بر ساعت و روی جادهای مسطح چقدر نفس کم میآورد.
این مدل از ویتارا هیبرید همچنین از آپشن سیستم دو دیفرانسیل سوزوکی با نام ALLGRIP بهرهمند است. از این رو، آن دسته از افرادی که نسخه فول هیبرید ویتارا را خریداری میکنند، همچنان میتوانند با شاسی بلند خود به دل جادههای آفرود بزنند.
نقش موتور الکتریکی سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 در حالت Standard، خصوصاً در سربالایی قابل توجه است. در این بین، گیربکس نقطه ضعف پیشرانه به شمار میرود. تنها کاری که از دست موتور الکتریکی بر میآید، این است که تعویض دنده را روانتر سازد و با تولید میزان زیادی گشتاور بهصورت ناگهانی، خودرو را همچنان در حرکت نگه دارد. البته این در حالت رانندگی با سرعت پایین صادق است. هنگام شتابگیری شدید، وضعیت بدتر میشود.
در غیر این صورت، ویتارا فول هیبرید از لحاظ دینامیک استوار و ایمن است. این شاسی بلند ژاپنی با وزن 1,275 کیلوگرمی نسبتاً سبک محسوب میشود و هرچند در پشت فرمان حس یک اس یو وی منحصر به فرد را میدهد و موقعیت راننده نیز به دلیل ریشههای آفرود ویتارا در ارتفاع بالایی قرار دارد، ولی غلت زیادی را فراهم نمیکند.
فرمانپذیری سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 مثل هر مدل دیگری از ویتارا، سبک است و خودرو بسیار سریع، منسجم و استوار به نظر میرسد. سواری آن نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. راننده با تکانهای بزرگی مواجه میشود، اما در حدی نیستند که آن را به شدت شوکه کنند. در همان حال، کنترل بدنه برای راحتی بیشتر، بیشتر به نرم بودن متمایل است.
سوزوکی یک شرکت مهندسی است و عمدتاً خودروهای تنومندی را به عرضه میرساند. سوزوکی ویتارا فول هیبرید هم از این قاعده مستثنی نیست و اگرچه تا حدودی خودرویی قابل اعتماد است، اما هنوز در داخل تا یک خودروی پریمیوم فاصله زیادی دارد.
فضای داخلی و آپشنهای سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022
سوزوکی داشبورد را ساده اما در عین حال کاربردی طراحی کرده، ولی میتوانست حداقل کمی فراتر برود و دقیقاً همان داشبورد ویتارای نسل چهارمی در سال 2015 را ارائه ندهد. از این رو، جا برای بهبود جلوهها و پاسخهای تاچاسکرین 7 اینچی مختص به سیستم اطلاعات و سرگرمی وجود دارد.
تمامی مدلهای سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 از چراغهای جلوی LED، ورود و استارت بدون کلید، دوربین عقب، تاچاسکرین مذکور با مسیریاب داخلی، اپل کارپلی و اندروید اوتو (که بهتر از رابط کاربری اصلی تاچاسکرین هستند)، چرخهای آلیاژی 17 اینچی، کنترل آب و هوا و قابلیتهای ایمنی متعدد بهره میبرند. سوزوکی در تیپ SZ5 همچنین سقف پاناروما، روکش جیر متفاوت و سنسورهای پارک جلو و عقب را ارائه میکند.
علاوه بر اینها، باید اشاره کرد که به لطف طراحی مربعی ویتارا فول هیبرید 2022، فضای پای قابل قبول و فضای سر زیادی، حتی با وجود سقف پاناروما مهیا شده است. ورود و خروج از فضای داخلی نیز بسیار راحت است. با وجود این، صندوق عقب 289 لیتری، حتی برای یک شاسی بلند کامپکت هم کوچک بر شمرده میشود.
جمعبندی
سوزوکی ویتارا فول هیبرید 2022 بهترین و پربازدهترین سیستم هیبرید را در اختیار ندارد، ولی مهندسی این شاسی بلند واقعاً برجسته است؛ البته با صرف نظر از گیربکس قدیمی سوالبرانگیزی که حتی با وجود کمک موتور الکتریکی، سرعت پایینی دارد. با این حال، ویتارا فول هیبرید گزینهای مطلوب برای صرفهجویی در هزینههای جاری به حساب میآید و ارزش مناسبی دارد، درحالی که همچنین جادار است و ترکیبی از راحتی و دخالت راننده در کنترل خودرو را به دنبال میآورد.