مقایسه جک S5 با سوزوکی گرند ویتارا
گجت نیوز (https://gadgetnews.net) جک S5 و سوزوکی گرند ویتارا به عنوان دو شاسی بلند محبوب بازار ایران محسوب میشوند، اما کدام یک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟ در ادامه مشخصات و امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. جک S5 به عنوان یک شاسی بلند چینی صفر کیلومتر و سوزوکی گرند ویتارا نیز به... نوشته مقایسه جک S5 با سوزوکی گرند...
جک S5 و سوزوکی گرند ویتارا به عنوان دو شاسی بلند محبوب بازار ایران محسوب میشوند، اما کدام یک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟ در ادامه مشخصات و امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.
جک S5 به عنوان یک شاسی بلند چینی صفر کیلومتر و سوزوکی گرند ویتارا نیز به عنوان یک شاسی بلند ژاپنی کارکرده در بازار ایران محبوبیت نسبتا زیادی دارند و معمولا مشتریان پیش از خرید یک خودروی شاسی بلند، این دو خودرو را نیز مد نظر قرار میدهند. این دو شاسی بلند چندین سال در بازار ایران حضور دارند و طی این مدت توانستند نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کنند، اما کدامیک از آنها برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟ در ادامه با مقایسه این دو خودرو با یکدیگر به این پرسش پاسخ خواهیم داد.
معرفی کوتاه سوزوکی گرند ویتارا
شرکت ژاپنی سوزوکی برای نخستین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی ویتارا را به بازارهای جهانی عرضه کرد و این شاسی بلند تا به امروز نیز در 4 نسل مختلف در بازار حضور دارد. این خودرو در نسل سوم و در سال ۲۰۰۶ میلادی به بازار ایران راه پیدا کرد. این شاسی بلند جمعوجور ژاپنی بلافاصله پس از حضور در ایران با استقبال مناسب مشتریان مواجه شد و به همین دلیل ایران خودرو مونتاژ نسخه جدیدی از آن را با موتور 2 لیتری و گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک از سال ۱۳۸۷ در دستور کار خود قرار داد.
از سال ۱۳۸۹ نیز این خودرو به پیشرانه 2.4 لیتری و چند آپشن جدید مجهز شد. البته در سال ۱۳۹۵ نیز ایران خودرو برای آن یک فیس لیفت را در نظر گرفت، اما مدتی بعد به دلیل تحریم صنعت خودرو، شرکت ایران خودرو تولید آن را متوقف کرد. لازم به ذکر است در این مقاله نسخه پیش از فیس لیفت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
معرفی کوتاه جک S5
جک S5 در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد و کرمان موتور نیز اولین بار آن را در سال ۱۳۹۴ با موتور 2 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعته دستی مونتاژ و به بازار عرضه کرد. این خودرو در سال ۱۳۹۵ نیز با گیربکس اتوماتیک و آپشنهای جدیدی نسبت به نسخه دندهای روانه بازار شد که توانست نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کند. البته کرمان موتور مدل فیس لیف این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربو را نیز در نظر گرفته است، اما ما در این مقاله قصد دارد مدل 2 لیتری با گیربکس اتوماتیک جک S5 را با نسخه 2.4 لیتری قبل از فیسلیفت سوزوکی گرند ویتارا مورد مقایسه قرار دهیم.
نقد و بررسی جک S5 و سوزوکی گرند ویتارا
بخش طراحی
سوزوکی برای گرند ویتارا استایلی جعبهای شکل را در نظر گرفت و در طراحی آن نیز خطوط پیچیده و عناصر فانتزی به چشم نمیخورد؛ اما همان خطوط سادهی آن نیز از هماهنگی مناسبی بهره میبرند و به همین دلیل با وجود قدیمی بودن همچنان میتواند برای مشتریان گزینه جذابی باشد. همچنین طراحان با سپرهای کوتاه و نصب لاستیک زاپاس پشت در صندوق بار نشان دادند که سوزوکی گرند ویتارا یک شاسی بلند واقعی بوده و نسبت به سایر شاسی بلندهای فانتزی در سطح بالاتری قرار دارد.
سوزوکی گرند ویتارا از کابینی ساده بهره میبرد. البته طراحان با استفاده از تزئینات نقرهایرنگ سعی داشتند تا سادگی آن را کاهش دهند، اما قطعاتی چون دریچههای تهویه مطبوع، لیور دنده و غربیلک فرمان از قدیمی بودن این خودرو حکایت دارند.
در طرف دیگر جک S5 نسبت به گرند ویتارا کاملا متفاوت بوده و طراحان برای آن خطوط منحنی و زوایای نرم متعددی را در نظر گرفتند تا آن را به یک شاسی بلند شهری مدرن تبدیل کنند.
جک S5 در بخش طراحی داخلی نیز بسیار اسپرت و جوانپسند به نظر میرسد و میتواند در این بخش نسبت به سوزوکی گرند ویتارا نمره قبولی را دریافت کند. در واقع جک اس 5 در بخش طراحی ظاهری بیرونی و داخلی در قالب یک شاسی بلند شهری میتواند گزینه بهتری باشد. در طرف مقابل گرند ویتارا با طراحی بیرونی و داخلی خود برای علاقهمندان به آفرود گزینه بهتری خواهد بود.
بخش فنی
سوزوکی گرند ویتارا از یک موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد که میتواند قدرتی برابر با ۱۶۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۷ نیوتنمتر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعت دستی یا 4 سرعته اتوماتیک به همراه سیستم دو دیفرانسیل 4WD وظیفه انتقال قدرت به چرخها را بر عهده دارد. این خودرو در نسخه اتوماتیک ظرف مدت ۱۲.۵ ثانیه و در نسخه دندهای ظرف مدت ۱۱.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. همچنین سوزوکی گرند ویتارا به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در نسخه اتوماتیک حدود 9 لیتر و در نسخه دندهای 7.9 لیتر بنزین مصرف میکند.
کرمان موتور برای جک S5 یک پیشرانه 2 لیتری توربو را در نظر گرفته که میتواند قدرتی برابر ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتنمتر را به تولید برساند. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT) نیز قدرت تولیدی را به چرخهای جلو منتقل میکند. این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتری به شکل ترکیبی مصرف سوخت 8 لیتری را به همراه دارد و ظرف مدت ۱۱.۷ ثانیه نیز از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
جک S5 و سوزوکی گرند ویتارا از لحاظ فضای کابین در سطح یکسانی قرار دارند و برای سرنشینان خود فضای نسبتا مناسبی را فراهم می کنند. البته صندوق بار جک S5 دارای 505 لیتر فضا بوده و در طرف مقابل سوزوکی ویتارا فقط 398 لیتر فضای صندوق بار را ارائه میدهد. کیفیت سواری این دو خودرو نیز در سطح نسبتا یکسانی قرار دارد و سرنشینان در کابین این دو خودرو از سواری چندان راحتی برخوردار نیستند. البته سوزوکی ویتارا به دلیل این که از ساختار شاسی مستقل بهره میبرد، در برخی از مسیرها نسبت به جک S5 کمی خشکتر خواهد بود.
جدول مقایسه مشخصات فنی
مدل خودرو | سوزوکی گرند ویتارا 2400 دندهای | سوزوکی گرند ویتارا 2400 اتوماتیک | جک s5 اتوماتیک |
موتور | 4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها | 4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها | 4 سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها |
حجم موتور | 2393 سیسی | 2393 سیسی | 1997 سیسی |
حداکثر قدرت | 169 اسب بخار در 6000 دور | 169 اسب بخار در 6000 دور | 174 اسب بخار در 5200 دور |
حداکثر گشتاور | 227 نیوتنمتر در 3800 دور | 227 نیوتنمتر در 3800 دور | 265 نیوتنمتر در 2000 – 4000 دور |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 4 سرعته اتوماتیک مجهز به حالت L (دنده سنگین) و حالت اسپرت (دکمه A/T Power) | 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT) با قابلیت تیپ ترونیک و مجهز به حالت اسپرت |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.9 لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر | 9 لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر | 8 لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا صد | 11.7 ثانیه | 12.5 ثانیه | 11.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر بر ساعت | 175 کیلومتر بر ساعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
امکانات رفاهی
ایران خودرو سوزوکی گرند ویتارا 2.4 لیتری پیش از فیس لیفت را در دو تیپ کلاس 5 نیمهفول و کلاس 8 فولآپشن مونتاژ و به بازار عرضه کرد. از امکانات نه چندان مناسب نسخه کلاس 5 نیمه فول این خودرو میتوان به کامپیوتر سفری، شیشهها و آینههای جانبی، تهویه مطبوع اتوماتیک برقی، مهشکن جلو و عقب، سنسور پارک عقب، سیستم پخش CD با 6 بلندگو و دکمههای روی غربیلک فرمان اشاره کرد؛ اما نسخههای کلاس 8 فول آپشن این خودرو از امکانات بیشتری چون دوربین دید عقب، کیلس استارتر، ماساژور صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا با دو مانیتور برای سرنشینان عقب بهره میبرد.
جک S5 همانند سایر خودروهای چینی با امکانات متعددی به بازار ایران راه پیدا کرد، البته نسبت به سوزوکی گرند ویتارا کلاس 8 از ماساژور صندلی راننده، مانیتور سرنشینان عقب و کروز کنترل بهره نمیبرد، اما با برخورداری از امکاناتی چون سنسور پارک جلو، روکش چرمی صندلیها، آینههای جانبی تاشو برقی، تنظیم برقی صندلی راننده با حافظه، ترمز پارک برقی، سانروف، سنسور باران، سنسور نور و تهویه مطبوع دو کاناله توانسته نگاه مشتریان متعددی را به خود جلب کند.
تجهیزات ایمنی
سوزوکی گرند ویتارا کلاس 5 در بخش ایمنی به 2 کیسه هوا، ترمز کمکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و ترمز ABS مجهز شده و حداقل امکانات ایمنی را طبق استاندارد ایران ارائه میدهد. البته کلاس 8 این خودرو از کیسه هواهای ایمنی جانبی و پردهای نیز بهره میبرد تا سطح ایمنی آن به میزان چشمگیری ارتقا پیدا کند.
در طرف مقابل جک S5 نسبت به کلاس 8 سوزوکی گرند ویتارا فاقد کیسه هوای پردهای بوده، اما نسبت به رقیب خود به کنترل سرعت در شیب، کنترل شروع حرکت در سربالایی و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) مجهز شده است.
جدول مقایسه تجهیزات ایمنی
تجهیزات | سوزوکی گرند ویتارا کلاس 5 | سوزوکی گرند ویتارا کلاس 8 | جک S5 اتوماتیک |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو | کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو | کمربندهای ایمنی پیشکشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC) |
کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد) | راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) | راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو (در مجموع 4 عدد) |
سیستم ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) | ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) | ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) |
شرایط بازار
سوزوکی گرند ویتارا و جک S5 مدت زیادی در بازار حضور دارند و به همین دلیل جزو خودروهای شناخته شده بازار ایران محسوب میشوند که توانستند طی این مدت نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کنند. همچنین با وجود شبکه گسترده نمایندگیهای ایران خودرو و کرمان موتور مالکان این خودروها از لحاظ خدمات پس از فروش دغدغهای نخواهند داشت و میتوانند به آسانی قطعات مورد نیاز خودرو را تامین کنند.
گفتنی است بسیاری از نمایندگیهای ایران خودرو به ویژه در شهرهای کوچک به دلیل این که از زیرساختهای لازم بهره نمیبرند، قادر به ارائه خدمات سوزوکی گرند ویتارا نیستند. همچنین در بخش قیمت قطعات یدکی نیز جک S5 در سطح بهتری قرار دارد و لوازم یدکی این شاسی بلند چینی نسبت به لوازم سوزوکی گرند ویتارا ارزانتر است.