به گزارش «اخبار خودرو»،چندروزی است خبر داغ آزاد شدن دوباره واردات خودرو نقل محافل خودرویی و حتی غیرخودرویی شده است. در آخرین اخبار منتشرشده ظاهرا سقفی برای تعداد خودروهای وارداتی تعیین نشده؛ اما صحبت از دو سقف بسیار کوتاه برای قیمت و همچنین حجمموتور بهمیان آمده که با این وجود، بسته ماندن واردات خودرو بهتر از باز شدن آن بهنظر میرسد! چراکه در هیچ بازار بزرگ و سطح یک جهانی همچون بازار اروپا یا آمریکا، خودرو صفرکیلومتری با این مشخصات پیدا نمیشود. همچنین تنوع و تعداد خودروهای کارکردهای هم که از این دو فیلتر سفت و سخت عبور میکنند، بسیار کم و محدود است. مطرح شدن این حرف و حدیثها سبب شد بیشتر در بازار خودرویی کشورهای مختلف درسراسر جهان جستوجو کنیم تا شاید خودرویی با این محدودیتها برای واردات پیدا کنیم. در این جستوجو خودروهای چینی مد نظر نبوده؛ چراکه بههرحال همین الان هم این خودروها در بازار کشورمان بهفروش میرسند. هدف ما از این تحقیقات، یافتن خودروهای صفرکیلومتر از برندهای مطرح جهانی بوده و درنهایت پاسخ خود را در بازار هند یافتیم. این پنج مدل خودرو که تصویرشان را مشاهده میکنید شاید در نگاه نخست متعلق بهبرندهای معروف باشند که این خبر خوشحالکنندهای است؛ اما درحقیقت باید گفت فقط و فقط لوگو آن شرکتهای بزرگ را یدک میکشند و بههیچعنوان شهرت جهانی ندارند! در اصل این خودروها با حداقل هزینه ساخته شدهاند تا در بازار برخی کشورهای کمتوان همچون هند که قشر ضعیف قابل توجهی دارد، مردم با پول موتورسیکلت بتوانند خودرو خریداری کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه نوشتار بیشتر با این شش گزینه روی میز آشنا شویم.
ماروتیسوزوکی آلتو
درنگاه نخست لوگوی سوزوکی روی این خودرو حس خوبی بهمخاطب میدهد. نوعی حس اطمینان بهمحصول یک برند ژاپنی صاحبنام و معروف که خیال هرکسی را از بابت کیفیت ساخت و دوام راحت میکند. اما صبر کنید! این یک سوزوکی نیست؛ در اصل خودرو مورد نظر ماروتیسوزوکی است. شرکت هندی ماروتیسوزوکی درسال ۱۹۸۱ با همکاری دولت هند و شرکت سوزوکی ژاپن در هند تاسیس شد تا خودروهای اقتصادی را روانه بازار این کشور کند. درحال حاضر ماروتیسوزوکی آلتو در دو نسخه ۸۰۰ و ۸۰۰ تور بهبازار عرضه میشود که نسخه اول با دو نوع قوای محرکه بنزینی و CNG قابل سفارش بوده و دارای قیمت ۱۳۴ تا ۱۹۸ میلیونتومان است. آلتو ۸۰۰ یک هاچبک کوچک اقتصادی بوده و از گیربکس پنجسرعته دستی و موتور سهسیلندر ۷۹۶ سیسی بهره میبرد که در مدل بنزینی و CNG بهترتیب ۴۷ و ۴۰ اسببخار قدرت و ۶۹ و ۶۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. نسخه آلتو ۸۰۰ تور هم با مشخصاتی مشابه آلتو ۸۰۰ بنزینی دارای برچسب قیمت ۱۵۴ تا ۱۵۷ میلیونتومانی است. خودرو مورد نظر ما در این نوشتار، نسل دوم از ماروتیسوزوکی آلتو بوده که از سال ۲۰۱۲ تاکنون تولید میشود. البته آلتو مورد نظر که در تصویر مشاهده میکنید آخرین بار در سال ۲۰۲۱ دستخوش فیسلیفت قرار گرفته است.
داتسون ردیگو
شاید این روزها کسی داتسون را نشناسد؛ اما قدیمیترها میدانند این نام ریشه در برند نیسان دارد. نیسان در سال ۲۰۱۳ بعد از ۲۷ سال برند داتسون را دوباره احیا کرد تا بهعنوان تولیدکننده خودروهای اقتصادی در برخی کشورها همچون هند فعالیت کند. خودرو مورد نظر داتسون ردیگو نام داشته و از سال ۲۰۱۶ تنها درکشور هند تولید میشود. ردیگو تنها با دو نوع پیشرانه بنزینسوز قابل سفارش بوده که مدل اول مجهز بهموتور سهسیلندر ۷۹۹ سیسی با ۵۳ اسببخار قدرت و ۷۲ نیوتونمتر گشتاور بههمراه گیربکس پنجسرعته دستی است و مدل دوم دارای موتور بزرگتر بوده و میتوانید آن را با دو نوع گیربکس پنجسرعته دستی و اتوماتیک سفارش دهید. این مدل از موتور سهسیلندر ۹۹۹ سیسی بهره میبرد که توانایی تولید ۶۷ اسببخار قدرت و ۹۱ نیوتونمتر گشتاور را دارد. نسخه قویتر و ۹۹۹ سیسی ردیگو تنها یک سیسی با سقف کوتاه محدودیت احتمالی حجم موتور اختلاف دارد. قیمت داتسون ردیگو از ۱۵۱ میلیونتومان شروع شده و بسته بهمشخصات فنی مختلف آن تا ۱۹۵ میلیونتومان ادامه دارد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید بهتر است عجله کنید؛ چراکه نیسان در سال جاری میلادی ورشکستی دوباره برند داتسون را اعلام و تولیداتش را متوقف کرد.
ماروتی سوزوکی اسپرسو
در ادامه معرفی ماروتی سوزوکی باید گفت این خودروساز درحال حاضر یکی از بزرگترین عرضهکنندگان خودروهای اقتصادی بسیار ارزان در هند بوده و سوزوکی ژاپن با در اختیار داشتن بیش از ۵۶ درصد سهامش، بزرگترین سهامدار ماروتی سوزوکی بهحساب میآید. از آنجا که ماروتی سوزوکی یکی از بزرگترین عرضهکنندگان خودرو اقصادی در کشور هند بهشمار میرود، بنابراین بعید نیست که بیش از نیمی از گزینههای ما در این نوشتار هم متعلق بهآن باشد. اسپرسو دومین گزینه این شرکت برای ما بوده که قیمت آن از ۱۵۷ میلیونتومان آغاز میشود. سقف قیمتی این هاچبک کوچک اقتصادی که مربوط بهفولآپشنترین نسخه آن بوده از سقف کوتاه هفتهزار دلاری کشور ما بالاتر بوده و در اصل ما تنها میتوانیم نسخههای ارزانتر آن را خریداری کنیم. اسپرسو از یک موتور بنزینسوز سهسیلندر ۹۹۸ سیسی بهره میبرد که در بهترین حالت ۶۷ اسببخار قدرت و ۹۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. گیربکسهای قابل سفارش برای آن پنجسرعته دستی و اتوماتیک است. البته اسپرسو نسخه CNG نیز دارد که از همان موتور بهره میبرد. با این تفاوت که قدرت و گشتاورش بهترتیب تا ۵۸ اسببخار و ۷۸ نیوتونمتر کاهش یافته و تنها با گیربکس پنجسرعته دستی قابل سفارش است. اسپرسو از سال ۲۰۱۹ تنها در کشور هند تولید میشود.
این شما و این تنها خودرو اروپایی فهرست ما! معرفی میکنم رنو کویید؛ خودرویی که خود فرانسویها آن را نمیشناسند. چون اصلا در بازار خودرو فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی عرضه نمیشود. کویید در ارزانترین حالت ممکن و در کشورهایی همچون هند و برزیل ساخته شده تا در بازارهایی با مشتریان کمتوان از نظر مالی برای برند رنو سودآوری کند. دراصل کویید تنها لوگوی رنو را با خود حمل میکند و هیچ شباهتی بهمحصولات اصلی مدل ۲۰۲۲ این خودروساز فرانسوی ندارد. قیمت پایه رنو کویید از ۱۷۷ میلیونتومان آغاز میشود؛ اما طبق سقف هفتهزار دلاری قادر بهخرید نسخههای بالاتر و بهتر آن نخواهیم بود. کویید از نظر فنی با دو نوع پیشرانه بنزینسوز قابل سفارش بوده که مدل اول مجهز بهموتور سهسیلندر ۷۹۹ سیسی با ۵۳ اسببخار قدرت و ۷۲ نیوتونمتر گشتاور بههمراه گیربکس پنجسرعته دستی است. مدل دوم دارای موتور بزرگتر از نوع سهسیلندر ۹۹۹ سیسی بوده که توانایی تولید ۶۷ اسببخار قدرت و ۹۱ نیوتونمتر گشتاور را دارد و میتوانید آن را با دو نوع گیربکس پنجسرعته دستی و اتوماتیک سفارش دهید. بهظاهر شبیه بهکراساوور این رنو در عکس توجه نکنید؛ چراکه کویید همچون دیگر خودروهای موجود در این فهرست در رده هاچبکهای سایز کوچک اقتصادی قرار میگیرد که طول آن کمی بیشتر از سهمتر است.
ماروتی سوزوکی سلریو
درنهایت میرسیم بهجدیدترین و همچنین گرانقیمتترین خودرو این فهرست. گزینه آخر ما هم خودرویی نیست جز یک ماروتی سوزوکی دیگر. این ماروتی سوزوکی که در تصویر مشاهده میکنید سلریو نام داشته و همچون دیگر خودروهای این نوشتار یک هاچبک کوچک پنج درِ اقتصادی است. این نسل سوم از سلریو بوده و از سال ۲۰۲۱ بهتولید رسیده است. بهعبارت دیگر این مدرنترین خودرویی است که میتوان زیر هفت هزار دلار خریداری کرد. البته زیاد خوشحال نباشید؛ چراکه تنها میتوانید مدلهای پایه از این هاچبک ارزانقیمت و اقتصادی را خریداری کنید. قیمت ماروتی سوزوکی سلریو در ارزانترین حالت از ۲۰۷ میلیونتومان آغاز میشود. سلریو از یک موتور بنزینسوز سهسیلندر ۹۹۸ سیسی بهره میبرد که توانایی تولید ۶۵ اسببخار قدرت و ۸۹ نیوتونمتر گشتاور را دارد. گیربکسهای قابل سفارش برای آن پنجسرعته دستی و اتوماتیک است. البته سلریو نسخه CNG نیز دارد که از همان موتور بهره میبرد. با این تفاوت که قدرت و گشتاور آن بهترتیب تا ۵۵ اسببخار و ۸۲ نیوتونمتر کاهش یافته و تنها با گیربکس پنجسرعته دستی قابل سفارش است. درنهایت این سوال پیش میآید که با در نظر گرفتن هزینههای جانبی واردات خودرو همچون تعرفه گمرکی و ... آیا قیمت خودروهای مورد نظر همین مقدار باقی میماند؟