به گزارش خبرگزاری مهر، آرسن آواکیان در بازدید از بندر چابهار و نشستی با مدیران اقتصادی این بندر اظهار داشت: علاقمند به انتقال کالای ارمنستان از مبدا هندوستان و از طریق بندر چابهار هستیم چون دورنمای همکاریهای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی دو کشور بسیار روشن و رو به جلو خواهد بود.
وی بیان کرد: خوشحال هستیم که در جریان بازدید و نشست سفیر ارمنستان در ایران در بندر شهید بهشتی چابهار راهکارهای توسعه همکاریهای بازرگانی و تجاری از طریق بندر چابهار بررسی تا در آینده حضور بیشتری داشته باشیم.
سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با بیان اینکه ارمنستان به دنبال سرمایه گذاری در حمل و نقل ترانزیتی و انجام خدمات لجستیکی در چابهار است، افزود: استفاده از امکانات بندر چابهار از چند جنبه برای ما قابل اهمیت است و ما مایل هستیم که کالاهای ما از هندوستان به چابهار و از چابهار به ارمنستان بیاید.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین ایران و ارمنستان، گفت: دورنمای همکاریهای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی دو کشور روشن و رو به جلو خواهد بود.
ناصر روانبخش بیان کرد: به دلیل عدم دسترسی ارمنستان به دریا با وجود مرز مشترک زمینی بین ارمنستان و ایران، بنادر جمهوری اسلامی ایران در جنوب بویژه بندر چابهار ظرفیت مناسبی برای انجام تبادلات تجاری ارمنستان با سایر کشورها از طریق چابهار خواهد بود.
وی با بیان پروژه اتصال اقیانوس هند به دریای سیاه که این روزها مطرح هست، اضافه کرد: قرار گرفتن ارمنستان در این مسیر ترانزیتی بین ایران و گرجستان به عنوان نقطه اتصال دهنده و پل ترانزیتی چابهار به بنادر شرق دریای سیاه بویژه بندر «پوتی» در گرجستان خواهد بود که کمک زیادی به انتقال سریع و ارزان محموله ترانزیتی از این مسیر در مقایسه با مسیر دریایی کانال سوئز خواهد کرد.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساختهای بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.
وی با اشاره به زیر ساختهای بندری ایجاد شده برای پذیرش بدون محدودیت انواع کشتی و قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالا و فعالیتهای شرکتهای کشتیرانی بویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار خاطرنشان کرد: امکان جابجایی دریایی کالا به مقاصد بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس و بنادر هند وجود دارد و در این زمینه لازم است تسهیلات و هماهنگی برای تردد ناوگان حمل زمینی ترانزیتی از طریق مرزهای زمینی دو کشور برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی نیز فراهم شود.
روانبخش تصریح کرد: مسؤولان بندر چابهار تلاش خواهند کرد که هزینه و زمان انتقال کالا برای تمام گروههای کالایی را کاهش دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آرسن آواکیان در بازدید از بندر چابهار و نشستی با مدیران اقتصادی این بندر اظهار داشت: علاقمند به انتقال کالای ارمنستان از مبدا هندوستان و از طریق بندر چابهار هستیم چون دورنمای همکاریهای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی دو کشور بسیار روشن و رو به جلو خواهد بود.
وی بیان کرد: خوشحال هستیم که در جریان بازدید و نشست سفیر ارمنستان در ایران در بندر شهید بهشتی چابهار راهکارهای توسعه همکاریهای بازرگانی و تجاری از طریق بندر چابهار بررسی تا در آینده حضور بیشتری داشته باشیم.
سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با بیان اینکه ارمنستان به دنبال سرمایه گذاری در حمل و نقل ترانزیتی و انجام خدمات لجستیکی در چابهار است، افزود: استفاده از امکانات بندر چابهار از چند جنبه برای ما قابل اهمیت است و ما مایل هستیم که کالاهای ما از هندوستان به چابهار و از چابهار به ارمنستان بیاید.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین ایران و ارمنستان، گفت: دورنمای همکاریهای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی دو کشور روشن و رو به جلو خواهد بود.
ناصر روانبخش بیان کرد: به دلیل عدم دسترسی ارمنستان به دریا با وجود مرز مشترک زمینی بین ارمنستان و ایران، بنادر جمهوری اسلامی ایران در جنوب بویژه بندر چابهار ظرفیت مناسبی برای انجام تبادلات تجاری ارمنستان با سایر کشورها از طریق چابهار خواهد بود.
وی با بیان پروژه اتصال اقیانوس هند به دریای سیاه که این روزها مطرح هست، اضافه کرد: قرار گرفتن ارمنستان در این مسیر ترانزیتی بین ایران و گرجستان به عنوان نقطه اتصال دهنده و پل ترانزیتی چابهار به بنادر شرق دریای سیاه بویژه بندر «پوتی» در گرجستان خواهد بود که کمک زیادی به انتقال سریع و ارزان محموله ترانزیتی از این مسیر در مقایسه با مسیر دریایی کانال سوئز خواهد کرد.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساختهای بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.
وی با اشاره به زیر ساختهای بندری ایجاد شده برای پذیرش بدون محدودیت انواع کشتی و قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالا و فعالیتهای شرکتهای کشتیرانی بویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار خاطرنشان کرد: امکان جابجایی دریایی کالا به مقاصد بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس و بنادر هند وجود دارد و در این زمینه لازم است تسهیلات و هماهنگی برای تردد ناوگان حمل زمینی ترانزیتی از طریق مرزهای زمینی دو کشور برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی نیز فراهم شود.
روانبخش تصریح کرد: مسؤولان بندر چابهار تلاش خواهند کرد که هزینه و زمان انتقال کالا برای تمام گروههای کالایی را کاهش دهند.