چرا نباید تارا بخریم؟ (آنالیز خرید تارا)


چرا نباید تارا بخریم؟ (آنالیز خرید تارا)

تارا در کلاس ابعادی C با طراحی بسیار زیبا و ارتقا یافته نسبت به سایر محصولات طراحی داخلی، توانسته استانداردهای ایمنی را به دست آورده و به یک خودروی مدرن تولید داخل تبدیل شود. همان طور که پیشتر نیز اعلام شده بود، خودروی تارا با دو مدل گیربکس دستی و...

تارا در کلاس ابعادی C با طراحی بسیار زیبا و ارتقا یافته نسبت به سایر محصولات طراحی داخلی، توانسته استانداردهای ایمنی را به دست آورده و به یک خودروی مدرن تولید داخل تبدیل شود. همان طور که پیشتر نیز اعلام شده بود، خودروی تارا با دو مدل گیربکس دستی و اتومات عرضه خواهد شد. اما ببینیم چرا برخی می‌گونید که نباید تارا بخریم و معایب این خودروی خوش شمایل چیست؟

معرفی تارا ایران خودرو

برای داشتن مروری بر تارا ایران خودرو، بهتر است ابتدا درباره آن بیشتر بدانیم:

مشخصات فنی تارا دنده دستی

کد کلاس(های) خودرو۳۲۲۰۱
نوع موتورTU5P
حجم موتور (cc)۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp)۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)۱۴۴نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم۱۰.۵
تعداد سوپاپ۱۶
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب اکتان ۹۵
سیستم انژکتوریپاشش چند نقطه ای
حداکثر سرعت (km/h)۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)۹.۵
سیستم انتقال قدرت۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)۷.۰۶
طول خودرو (mm)۴۵۰۵
عرض خودرو(mm)۱۷۴۸
ارتفاع خودرو (mm)۱۴۶۶
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)۲۶۵۲
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)۱۱۵۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit)۵۰
حجم فضای صندوق عقب (Lit)۶۴۰

تجهیزات رفاهی تارا دنده دستی

کد کلاس خودرو۳۲۲۰۱
ترمزسیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی ، HSA، ESC،TCS
کیسه هوای ایمنیکیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمانبرقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویهبرقی
سیستم صوتیسیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، پورت USB، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب ، بلوتوث، میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو
چراغهامه شکن های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغ های همراه در پارکینگ ، چراغ خوش آمد گویی
آینه‌هاآینه های جانبی برقی هم رنگ بدنه
شیشه هاشیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی ، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپ
تزئیناتتریم مشکی
تجهیزات ایمنیایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب ، سیستم قطع سوخت خودکار
رینگ و لاستیک۱۵ اینچ فولادی طرح اسپورت
صندلیصندلی‏ راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی ، پشت سری صندلی های جلوقابل تنظیم ، صندلی های عقب تاشو
سایر تجهیزات“سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل ، کاور موتور، نشان دهنده تغییر دنده (GSI) “

مقایسه تارا دنده‌ای و دنا پلاس

در طراحی ظاهری این دو خودرو از فاکتورها و المان‌های متعددی استفاده شده است اما نمی‌توان طراحی کلی آن‌ها را دلنشین و جذاب در نظر گرفت. کاستی‌های زیادی در طراحی این دو نوع خودرو مشاهده می‌شود‌‌ و در قالب الگوهای ناهماهنگ در نمای جلو و عقب خودرو نمود می‌یابد. خطوط ناموزونی که بر روی بدنه دنا و تارا مشاهده می‌شود نیز نشانه‌ای از این نوع طراحی ناسازگار است. بین بخش‌های مختلف و قطعات دو خودرو فاصله‌های زیادی وجود دارد و این موضوع به وجود نقص در مونتاژ آن‌ها برمی‌گردد.

از آنجایی که تارا جدیدترین تولید از سری تولیدات کارخانه ایران خودرو به شمار آمده و پرس‌های بدنه، قطعات و نوع طراحی آن جدید هستند، باید این خودرو را عاری از نقص‌های برجسته طراحی ظاهری دانست اما متاسفانه بازدیدکنندگان، ظاهر و طراحی بصری این نوع خودرو را نسبت به دنا پلاس ضعیف‌تر ارزیابی کرده و دنا پلاس را نسبت به تارا از حیث طراحی ظاهری قوی‌تر می‌دانند.‌ در این زمینه اعتقاد بر این است که طراحی یکدست و تمام عرضی چراغ‌های عقب تارا، در کنار قالپاق‌هایی که جایگزین رینگ اسپرت در این خودرو شده‌اند، از بزرگ‌ترین نواقص در طراحی این سگمنت داخلی به شمار می‌آید.

مونتاژ کاپوت و صندوق عقب هر دو خودرو دارای ایرادات بنیادی فراوان است و برخی از این نواقص را می‌توان به فیکسچرها یا قالب‌های مونتاژ نسبت داد. این ایرادات در اکثر خودروهای مونتاژ شده توسط این شرکت تکرار شده است و از آنجایی که چیزی بیشتر از خطای مونتاژ به نظر می‌رسد نمی‌توان از آن صرف نظر کرد؛ چراکه با توجه به نو بودن خودروهای یاد شده انتظار می‌رود از بروز این نوع اشکالات اساسی ممانعت شود. در مجموع می‌توان دنا پلاس را از حیث طراحی بصری نسبت به تارا کارآمدتر دانسته و برنده رقابت ظاهری معرفی کرد.

در شرکت ایران خودرو تعداد زیادی از موتورها با قدرت و عملکرد مشابه به تولید می‌رسند و این موضوع به معنای عدم توجیه اقتصادی هزینه‌های تولید است‌ و از استاندارد ساخت پیشرانه‌هایی با ارتقای سطح کارکرد می‌کاهد. تارا به موتور ۱.۶ لیتری که ورژن پیشرفته TU5 محسوب می‌شود مجهز است‌.‌ این در حالی است که ساختار موتور EF7 نیز بر اساس TU5 شکل گرفته و EF7 به عنوان نسخه ارتقا یافته TU5 شناخته می‌شود. پیشرانه ملی گرچه به دلیل ۱۰۰ سی سی اختلاف حجم از گشتاور بیشتری بهره دارد اما قدرت و توان این موتور همچنان از کاستی‌هایی رنج می‌برد.

گشتاور تولیدی توسط پیشرانه EF7 ۱۵۵ نیوتن متر است و موتور تارا ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و جز اختلاف ۱۱ نیوتن متری بین میزان تولید گشتاور، موتورهای این دو خودرو از نظر شاخصه‌هایی چون قدرت موتور (۱۱۳ اسب بخار) کاملا به یکدیگر شباهت دارند. دلیل برتری گشتاور تارا نسبت به دنا را می‌توان به اختلاف وزن میان دنا و تارا مرتبط دانست. چراکه تارای ۱۱۷۰ کیلوگرمی به دلیل بهره‌مندی از ورقه‌های فولادی مقاوم با جنس پیشرفته که در بدنه اتومبیل تعبیه شده است، از دنا پلاس ۱۲۵۸ کیلوگرمی سبک‌تر است و این موضوع به چابکی بیشتر تارا در زمان رانندگی می‌افزاید و از دید ایران خودرو مزیتی بزرگ برای این خودروی تازه نفس به شمار می‌آید.

مقایسه تارا و دنا پلاس به لحاظ امکانات رفاهی

اگر به مقایسه آپشن‌های رفاهی دنا پلاس و تارا بپردازیم، برتری دنا پلاس به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. در حالی که تارا با دنده دستی خود ساختار رانا را تداعی می‌کند، دنا پلاس با برخورداری از امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع خودکار، سانروف و صندلی‌های برقی در قالب خودرویی به مراتب لوکس‌تر عرض اندام خواهد کرد. با این وجود باید توجه داشت که تارا به سبب برخورداری از سیستم کنترل پایداری (ESP) که آپشن ایمنی – رفاهی محسوب می‌شود، موفق‌تر از دنا پلاس عمل کرده و به طور استاندارد از این سامانه برخوردار است‌.

نسخه فول آپشن دنا پلاس دارای امکاناتی نظیر آینه‌های جانبی برقی و تا شونده، صندلی‌های برقی با تنظیمات ۸ حالته، سیستم تهویه خودکار مجهز به دریچه برای سرنشینان ردیف دوم، فرمان هیدرولیک، سامانه کروز کنترل، مه شکن‌های جلویی و عقبی، ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو، ترمز دیسکی عقب، ۴ عدد ایربگ برای سرنشینان جلوی خودرو، چراغ بدرقه، فرمان هیدرولیک با دکمه‌هایی برای کنترل، سانروف؛ رینگ‌های ۱۵ اینچی از جنس آلومینیوم، مالتی مدیا مجهز به صفحه نمایش لمسی، حسگر پارک و دوربین عقب می‌باشد. بنابراین در رقابت از نظر امکانات رفاهی، دنا پلاس پیروز بی‌قید و شرط خواهد بود.

با این حساب به نظر می رسد که خودروی دنا پلاس به مراتب انتخابی بهتر برای آن دسته از افرادی خواهد بود که به دنبال یک خودروی مجهز هستند.

برچسب ها
پست ویژه

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

متن زیبا برای شب یلدا با جملات بسیار زیبا و دلنشین