پژو 207 ایرانی در برابر پژو 208 فرانسوی؛ تفاوت در چیست؟

در این مطلب قصد داریم به مقایسه پژو 207 ایرانی در برابر پژو 208 بپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت آنها را بررسی کنیم.اگر امروزه نگاهی به بازار خودروی کشور بیندازیم خواهیم دید که برخی از خودروسازان داخلی که عمده آنها ایران خودرو و سایپا...
در این مطلب قصد داریم به مقایسه پژو 207 ایرانی در برابر پژو 208 بپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت آنها را بررسی کنیم.
اگر امروزه نگاهی به بازار خودروی کشور بیندازیم خواهیم دید که برخی از خودروسازان داخلی که عمده آنها ایران خودرو و سایپا هستند، دست به تولید خودروهایی میزنند که دیگر در بازارهای جهانی تولید آنها یا متوقف شده یا به قدر کافی قدیمی جلوه میکنند.
گاهی اوقات خودرویی تولید میشود و پس از سالها کارکرد در بازارهای جهانی تازه امتیاز مونتاژ آن در ایران گرفته میشود و اینجاست که کمپانی اصلی آن خودرو نسلهای جدید خودروی قدیمی خود را راهی بازار میکند ولی خودروساز داخلی ما همچنان دست از سر نسلهای قدیمی بر نمیدارد چرا که نفع در آنها است.
یکی از بدیهی ترین مثالهایی که میتوان در این رابطه زد، پژو 405 است و نمونه دیگر از گروه خودروسازی سایپا، پراید خواهد بود. این دو خودرو بالغ بر سه دهه است که در ایران تولید میشوند و دیگر توانی برای تولید آنها وجود ندارد. یکی دیگر از خودروهایی که شاید در نظر مشتریان جدید به نظر آید، پژو 207 است.
پژو 207 ایرانی در برابر پژو 208
پژو 207 نیز متاسفانه از نمونههای قدیمی شرکت پژو فرانسوی است ولی ایران خودرو هنوز در حال تولید این محصول است. در این مطلب قصد داریم برای درک بهتر اینکه چرا خودروسازان به تولید چنین خودروهای قدیمی میپردازند پژو 207 را با پژو 208 فرانسوی مقایسه کنیم. (این مقایسه بدین منظور است که بفهمیم پژو 207 تا چه اندازه از نسل جدید خود عقب تر است)
حقیقت این است که پژو 207 که امروزه در بازار داخلی ما عرضه میشود عملا پژو 207 واقعی نیست و اگر دقت داشته باشید شباهتهای زیادی با پژو 206 دارد و در واقع فیس لیفتی از همین خودرو محسوب میشود. این خودرو با هدف شبیه تر شدن به نسخه اصلی 207 و توسط شعبه برزیلی پژو انجام شد.
همچنین لازم به ذکر است که پژو 207 بازار ما برای مدتی هم مهمان بازار اروپا بود و در سالهای 2009 تا 2012 با نام 206 پلاس راهی بازار شده بود. و اما در سال 2006 بود که پژو 207 واقعی معرفی شد و حدود 6 سال بعد بود که در سال 2012 جای خود را به نسل جدید این خودرو یعنی پژو 208 داد.
اولین نسل از پژو 208 در سال 2019 تولید گردید و دیری نپایید که شرکت فرانسوی پژو در سال 2019 و در نمایشگاه ژنو موفق به رونمایی از نسل دوم آن شد. بنابراین اگر توجه کنید، پژو 207 ایران خودرو دقیقاً سه نسل از آنچه امروزه وجود دارد عقب تر است. و اما در ادامه این دو خودرو را مقایسه میکنیم.
طراحی ظاهری پژو 207 با پژو 208
گفتیم که آنچه امروز در بازار داخلی ما تحت عنوان پژو 207 حضور دارد همان فیس لیفت 206 است که شعبه برزیلی پژو تولید کرده است. قسمت جلوی این خودرو در فیس لیفت آن از نو طراحی شد تا بتواند شبیه به نمونه اصلی پژو 207 شود. هر چه تغییرات در قسمت جلو دیدنی است، در قسمت عقب اصلا محسوس نیست و گویی تغییری در این قسمت نداشتهایم.
تنها قسمتهایی که از سپر عقب تغییر کرده، گرافیک چراغها و سپر جدید است. ایران خودرو نیز در سال 1395 نسخه ایرانی شده این خودرو را راهی بازار کرد ولی قبل از آن یکسری تغییرات جدید روی آن اعمال کرد که از جمله آنها میتوان به چراغهای جدید عقب، آینههای جانبی جدید و دی لایتها اشاره کرد.
هر چند که این دو شرکت تغییرات جدیدی داشتهاند اما دیگر زبان طراحی پژو 207 قدیمی شده و نمیتوان آن را با تغییراتی در چراغ و دی لایت نو کرد. هم اکنون پژو 208 از جدیدترین زبان طراحی این شرکت بهره میبرد و یکی از مهمترین مولفههای نوسازی آن دی لایتهای دندان ببری است.
از دیگر تغییراتی که شعبه برزیلی روی 206 انجام داد تا آن را شبیه به نسخه اصلی پژو 207 کند، بازطراحی داشبورد است و علاوه بر آن شاهد تغییراتی در دریچههای تهویه، غربیلک فرمان و صفحه آمپر هستیم. ایران خودرو زمانی که این خودرو را در ایران مونتاژ کرد یکسری تغییرات بیشتری روی آن اعمال کرد که از آن جمله میتوان به نمایشگر و غربیلک فرمان جدید با دکمههای کنترلی اشاره کرد.
البته مسلم است که داشبورد و سایر تجهیزات پژو 207 ایرانیزه در قیاس با پژو 208 عملا حرفی برای گفتن ندارد چرا که 208 مجهز به داشبوردی به نام i-Cockpit شده که کاملا مدرن و جدید محسوب خواهد شد. یکی از دیگر مزایای جذاب 208 این است که مجهز به غربیلک فرمان کوچکی شده که نمایشگر روی آن قرار میگیرد. در نسخه استاندارد این خودروی مدرن و تازه وارد همچون پژو 207 نمایشگری 7 اینچی تعبیه شده ولی در تیپهای گران قیمت تر این خودرو میتوان نمایشگرهای بزرگتری دید.
ابعاد پژو 207 و پژو 208
همانطور که میدانید و گفتیم، 207 ایرانی همان 206 است و طبیعتاً ابعاد آن نیز همچون این خودرو جمع و جور است. ناگفته نماند از آنجایی که دماغه این خودرو عوض شده، در نتیجه 4 سانتی متر از جلو افزایش طول داشتهایم و بدین ترتیب در مقایسه با پژو 206 3872 میلی متر رسیده است.
از طرفی فاصله محوری همانی است که قبلا بوده و تغییری در این زمینه نداشتهایم. عرض پژو 207 حدود 1655 میلی متر و ارتفاع آن نیز 1446 میلی متر است. در آن سوی بازار جهانی با پژو 208 سر و کاری داریم که روی یک پلتفرم جدید سوار شده و همین باعث میشود تا از هر لحاظ رشد کرده باشد.
این خودرو دارای فاصله محوری 2540 میلی متری است و نسبت به نسخه ایرانی پژو 207 حدود 10 سانتی متر افزایش فاصله داشته است. طول خودروی 208 نیز حدود 18 سانتی متر رشد کرده و به عدد 4055 میلی متر رسیده است. متاسفانه گر چه ابعاد پژو 208 در مقایسه با 206 و 207 رشد کرده اما همچنان سرنشینان عقب این خودرو دچار مشکل میشوند و فضای جاداری برای آن نمیبینیم. البته فضا نسبت به دو خودروی قدیمی تر بهتر شده ولی این مشکلی است که همچنان وجود دارد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
شاید فکر کنید که پژو 208 چون مدرن تر و جدیدتر است باید امکانات رفاهی و آپشنهای زیادی داشته باشد اما در واقع چنین نیست. متاسفانه این خودرو در اروپا با تیپهای مختلفی راهی بازار شده و لازم به ذکر است که تیپ پایه آن به قدری در این قسمت ضعیف است که حتی از پژو 207 ایرانی هم عملکرد بدتری دارد.
در تیپ پایه صفحه آمپر آنالوگ است و نمایشگر مرکزی هم یک صفحه 5 اینچی تقریبا کوچک است. روی رودریها با پلاستیک مشکی پوشانده شده و همچنین دستگیره درها و آینههای جانبی مشکی رنگ هستند. متاسفانه اوضاع تیپ پایه این خودرو خراب است به طوری که در این نسخه رینگها فولادی و از نوع قالپاق هستند و نه خبری از دی لایت است و نه دکمههای روی فرمان و پنجرههای برقی عقب!
الته این موارد منحصر به تیپ پایه است و در تیپهای بالاتر تجهیزاتی از قبیل شش ایربگ، استارت دکمهای، پایش باد تایرها، فرمان برقی، چراغهای ال ای دی، چراغها و برف پاک کنهای اتوماتیک، سنسورهای پارک جلو و عقب، دستیار حفظ حرکت در میان خطوط و پایش نقاط کور دارد.
مشخصات فنی پژو 207 و 208
یکی از مزایای جذاب خرید پژو 208 در بازار اروپا این است که هم خودرو در قالب بنزینی و هم در نسخههای دیزلی و الکتریکی راهی بازار خواهد شد. همانطور که درباره نسخه پایه 208 گفتیم، این تیپ مجهز به پیشرانه پایه 1.2 لیتری سه سیلندر توربو است که میتواند حداکثر 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
این تیپ نسخه اتومات ندارد و سیستم انتقال قدرت آن تنها یک گیربکس دستی است و شتاب صفر تا صد آن 13.2 ثانیه خواهد بود. تیپهای بالاتر پژو 208 مجهز به پیشرانههای قدرتمندتری هستند که قادر به تولید 100 و 130 اسب بخار قدرت و 208 و 230 نیوتن متر گشتاور هستند. در این تیپها نمونه گیربکس اتوماتیک نیز وجود دارد و شتاب صفر تا صد نیز حدود 8.7 ثانیه است.
همانطور که میدانید پژو 207 در کشور ما با پیشرانه 1.6 لیتری TU5 که موتور قدیمی محسوب میشود، عرضه شده و میتواند حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو قادر است در عرض 11.6 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر برسد.
ایران خودرو مدتی پیش نسخه ارتقایافتهای از پژو 207 را که دو رنگ نیز است، راهی بازار کرده و این خودرو مجهز به پیشرانه بهبودیافته TU5 پلاس است و با سیستم انتقال قدرت گیربکس 6 سرعته اتوماتیک میتواند حداکثر 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید کند. (البته همین نسخه از 207 نیز باز هم از پژو 208 به لحاظ مشخصات فنی عقب تر است)
قیمت پژو 207 و 208
لازم به ذکر است که قیمت پژو 207 در بازارهای بریتانیا حدود 720 میلیون تومان است و این قیمت تنها برای تیپ پایه آن در نظر گرفته شده که یک پیشرانه بنزینی 100 اسب بخاری دارد و با گیربکس دستی هم عرضه میشود. در ایران اما قیمت 207 در مدل پایه از 380 میلیون آغاز خواهد شد و همانطور که مشاهده کردید در نسخه ارتقایافته آن با دو رنگ و پیشرانه بهبودیافته حدود 550 میلیون تومان تمام میشود.