بررسی فونیکس آریزو 6 پرو ؛ مشخصات فنی و امکانات سدان جدید مدیران خودرو
در این مطلب به بررسی فونیکس آریزو 6 پرو میپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت آن را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.یکی از شرکتهای خودروسازی خصوصی موفقی که سالهاست به مونتاژ محصولات کمپانی چری میپردازد، مدیران خودرو است. این خودروساز...
در این مطلب به بررسی فونیکس آریزو 6 پرو میپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت آن را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.
یکی از شرکتهای خودروسازی خصوصی موفقی که سالهاست به مونتاژ محصولات کمپانی چری میپردازد، مدیران خودرو است. این خودروساز موفق در آذرماه سال گذشته از خودروی جدید برند چری با برند جدید فونیکس در ایران رونمایی کرد. لازم به ذکر است که آریزو 6 پرو در هتل اسپیناس پالاس تهران معرفی شد.
بررسی فونیکس آریزو 6 پرو
گفتنی است که خودروی مذکور چون اولین حضور رسمی خود را از سر میگذارند در کانون توجهات قرار گرفت و تمرکز زیادی روی آن شد. مدتی پیش به تاریخ 15 تیر ماه 1401 و پس از گذشت 6 ماه از آن مراسم، مدیران خودرو تصمیم گرفت که آریزو 6 پرو را روانه بازار کند، اما پیش از آن باید قابلیتهای فنی و تجربه رانندگیاش را مورد بررسی قرار میداد.
نکته جالب در مورد این خودرو میتواند این باشد که پس از عرضه کراس اوورهای زیاد چینی به بازار ایران، این سدان خوشظاهر میتواند نقطه عطف و اتفاق جدیدی برای بازار داخلی باشد. البته سالها پیش یک خودروی دیگر از همین برند توسط مدیران خودرو روانه بازار شده بود که البته تحت عنوان ام وی ام تحویل مشتریان داده شد. حال نمیدانیم که سدان جدید مدیران خودرو نسبت به آریزو 6 معمولی تغییرات محسوسی داشته یا خیر!
همین ابتدا بیایید یک موضوع را برای همیشه روشن کنیم و آن اینکه آریزو 6 پرو را نمیتوان یک خودروی نسل جدید به حساب آورد؛ چرا که عملا تفاوت شاخصی بین این دو نسل دیده نمیشود. بنابراین برای این سدان جذاب باید از عناوینی نظیر فیس لیفت یا همان مدل ارتقا یافته و بهینه سازی شده استفاده کرد.
گفتنی است که آریزو 6 پرو از نظر اندازه و سایز در رده خودروهای سگمنت C و D قرار میگیرد و به طور عینیتر از نظر ابعاد باید آن را همرده با خودروهایی مثل هیوندای النترا و سوناتا، کیا سراتو و اپتیما یا تویوتا کرولا و کمری دانست. البته در تصاویری که از این خودرو منتشر شده شاهد سایز کوچکتری از آن هستیم و امیدواریم که صرفا این تصاویر چون از نمای دور گرفته شدهاند، کوچک به نظر برسند.
اگر بخواهیم به تغییرات مهم این خودرو در مقایسه با آریزو 6 پرو بپردازیم باید به تعویض جلوپنجره سه بعدی سابق با نمونهای سادهتر و البته زیباتر، سپرهای جلو و عقب جدید و چراغهای عقب دودی و پیوسته به سبک خودروهای ژاپنی نظیر تویوتا کرولا اشاره کرد. از دیگر تفاوتهای این خودرو نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت باید به پشت آمپر کاملا دیجیتالی، نمایشگر مرکزی بزرگ 10.25 اینچی، تعویض دنده برقی با اهرم جدید و اضافه شدن امکانات ایمنی جدید مثل رادارهای هشدار دهنده نقاط کور، تعویض ناگهانی مسیر و ترافیک جانبی موسوم به ADAS اشاره نمود.
مشخصات فنی آریزو 6 پرو
آریزو 6 پرو مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو است که میتواند حداکثر قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتنمتر را تولید کند. نیروی محرکه این خودروی سدان توسط یک گیربکس سی وی تی 9 سرعته مجازی به محور جلو منتقل میشود. نسخه معمولی آریزو 6 قادر به تولید قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر بود، ولی متاسفانه قدرت موتور فعلی این سدان متفاوت از نسخه معمولی خواهد بود.
توان فنی این خودرو نمیتواند در شتابگیریهای اولیه خود را به خوبی نشان دهد و به همین خاطر باید در شتابهای ثانویه به آن توجه کرد. مدیران خودرو نتوانست اعداد دقیقی برای توان فنی این خودرو به دست آورد، چرا که تستها در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی تهران انجام میشد. از طرف دیگر به دلیل حضور نمایندگان رسانههای مختلف و کمبود زمان، نشد که فونیکس آریزو 6 پرو به خوبی مورد بررسی واقع شود.
خوشبختانه مسئولان برگزاری مراسم اجازه دادند تا برای به دست آوردن اعداد و ارقام دقیقتر و تشخیص تجربه رانندگی این خودروی سدان تازهوارد، در یک بازه زمانی قابل قبول تجربهای مناسب را ثبت کنیم. دادههایی که در ادامه خواهد آمد بر اساس شرایط این خودرو است و نسبتا قابل اعتماد خواهند بود.
بر اساس این آمار میتوان گفت که فونیکس آریزو 6 پرو در عرض 10.87 ثانیه میتواند از حالت سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. از طرفی تنها 4.14 ثانیه زمان لازم است تا خودرو از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به سکون مطلق برسد.
در مجموع میتوان اینگونه بیان کرد که آریزو 6 پرو خودرویی نرم، خانوادگی، مدرن و با آپشنها و امکانات رفاهی مناسب و کاربردی محسوب میشود. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم یا همان میله پیچشی است. اینگونه سیستم تعلیقی نشان میدهد که سازندگان آن سعی داشتهاند محصولی کماستهلاک و محافظهکار تولید کنند.
البته بهتر این بود که این خودرو دارای سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و اتصال چندگانه یا مولتی لینک در عقب میبود. در این حالت میتوانستیم بگوییم که آریزو 6 پرو با رینگهای 17 اینچی یک گزینه عالی برای رانندگی اسپرت و جوانپسند است. تمامی این مزایا و قابلیتهایی که ذکر کردیم دست به دست هم میدهند تا این خودرو یک سدان خانوادگی سایز متوسط و خودرویی نرم با هندلینگ متوسط باشد.
میتوان گفت که آریزو 6 پرو هندلینگ خوبی هنگام عبور از پیچهای تند و سرعتهای بالا دارد. این موضوع در اکثر خودروهای سرشناس این کلاس دیده میشود. نمیتوان گفت که در شرایط تست درایو و در پیست اتومبیلرانی باید انتظار زیادی از یک خودروی سدان خانوادگی آن هم در قسمت ترمزگیری داشت. در کل تعبیر ما این است که فونیکس آریزو 6 پرو میتواند به عنوان یک خودروی سدان شهری و جادهای، عملکرد قابل قبولی در قسمت ترمزگیری از خود به نمایش بگذارد.
اگرچه کیفیت ترمزگیری قابل قبول ارزیابی میشود، اما بهتر بود که ترمزهای چهار چرخ دیسکی این خودرو که مجهز به انواع و اقسام سیستمهای ایمنی کنترلی است در شرایط ذکر شده بالا بهتر عمل کنند و در واقع سیستم ترمزگیری این خودرو از نقاط قوت آن محسوب شود. ولی سوال اینجاست که فرمانپذیری این خودرو در چه سطحی است؟
طبیعی است که فرمان برقی این خودرو در پیست و برای یک راننده اسپرت کمی ناپایدار خواهد بود، ولی اگر همین فرمان را در شرایط معمولی (یعنی در شهر و جاده) مورد ارزیابی قرار دهید، بیشک به نرمی آن و فرمانگیریاش نمرهای عالی میدهید، زیرا چیزی از این بابت کم ندارد.
قیمت فونیکس آریزو 6 پرو چقدر است؟
شاید بتوان گفت که آریزو 6 پرو یک سدان خانوادگی محسوب میشود که البته هم گزینهای مقرون به صرفه برای خرید است و هم رگههایی از هیجان و اسپرت بودن را با خود حمل میکند. خوشبختانه این نسخه فیس لیفت دارای تغییرات مثبتی نسبت به نسخه اولیه است و از این نظر باید شرکت تولیدکننده را تحسین کرد.
یکی از مهمترین عوامل محبوبیت و موفقیت آریزو 6 پرو در بازار داخلی ما، قیمت اقتصادی و ارزانی است که در قیاس با برادر و همتای خود، آریزو 6 دارد. قیمت این خودرو طبق آنچه پیشبینی شده حوالی 1.1 یا 1.2 میلیارد تومان خواهد بود و این رقم در مقایسه با کراس اوورهای وطنی چیزی نیست.
سخن پایانی
آنچه بدیهی به نظر میرسد این است که بازار داخلی خودروی ایران و شرایط صنعت خودروسازی ما به گونهای است که نمیتوان به طور قطع پیشبینی در این باره انجام داد و گفت که فلان خودرو میتواند موفق شود یا شکست بخورد. عوامل بسیار زیادی وجود دارد که میتوان با توسل به آنها پیشبینی نزدیک به واقعیتی ارائه داد.
از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار بر موفقیت فونیکس آریزو 6 پرو میتوان به خوشنامی عرضه کننده، گستردگی خدمات پس از فروش و افت کمتر قیمت نسبت به سایر خودروهای صفرکیلومتر چینی موجود در ایران اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از این عوامل میتواند مانور مدیران خودرو روی تفاوتهای محصولات لوکسش باشد.