حق بیمه تولیدی جهان در سال 2021 به چه میزان رسید؟/رشد حق بیمه تولیدی ایران
موسسه سوئیسری (گزارش سیگما) ز حق بیمه تولیدی ایران در سال ۲۰۲۱ (سال ۱۴۰۰) نزدیک ۱۱۸ هزار میلیارد تومان با رشد اسمی نزدیک ۴۴ درصد و رشد واقعی ۷.۲ درصد است. سوئیسری با تبدیل این رقم با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلار، حق بیمه تولیدی ایران در سال...
به گزارش بازارنیوز، موسسه سوئیسری (گزارش سیگما) ز حق بیمه تولیدی ایران در سال ۲۰۲۱ (سال ۱۴۰۰) نزدیک ۱۱۸ هزار میلیارد تومان با رشد اسمی نزدیک ۴۴ درصد و رشد واقعی ۷.۲ درصد است. سوئیسری با تبدیل این رقم با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلار، حق بیمه تولیدی ایران در سال گذشته را ۲۸ میلیارد دلار برآورد کرده است که نشاندهنده رتبه ۲۷ برای کشور است. بر این اساس ضریب نفوذ بیمه ایران در گزارش جدید سوئیسری ۲.۴ درصد برای کل حق بیمهها، ۰.۴ درصد برای بیمههای زندگی و ۲ درصد برای بیمههای غیرزندگی برآورد شده است.
به استناد کانال تلگرامی پرویز خوشکلام خسروشاهی، قائم مقام بیمه مرکزی، گزارش موسسه سوئیسری (گزارش سیگما) از تحولات صنعت بیمه جهان در سال ۲۰۲۱ و پیشبینی از وضعیت سالهای آینده با عنوان “جهان بیمه: ریسکهای تورمی میداندار تحولات هستند و در کانون توجهها قرار دارند” ۱۳ام ماه جولای سال ۲۰۲۲ منتشر شد.
بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۱ حق بیمه تولیدی جهان به نزدیک ۶.۹ هزار میلیارد دلار رسید. رشد واقعی حق بیمه ها (پس ازحذف اثر تورم) در این سال برابر ۳.۴ درصد بود. در سال گذشته حق بیمههای بخش غیرزندگی به نزدیک ۳.۹ هزار میلیارد دلار افزایش یافت و رشد واقعی ۲.۶ درصد را که ناشی از رشد نرخها در رشتههای تجاری بازارهای پیشرفته بود ثبت کرد. اما در چین که بزرگترین بازار نوظهور است حجم حق بیمههای غیرزندگی با ۰.۷ درصد کاهش واقعی مواجه شد چونکه حذف نظام تعرفهای یا تعرفهگذاری در بیمههای اتومبیل سبب بروز رقابت شدید و در نتیجه کاهش نرخها شد. البته این افت تا حدی با رشد ۱۰.۶ درصدی در حق بیمه بیمه درمان جبران شد. همنچنین حق بیمههای زندگی در سال ۲۰۲۱ به نزدیک ۳ هزار میلیارد دلار رسید. حق بیمههای زندگی پس از پشت سر گذاشتن کرونا با قدرت بازگشت و ۴.۵ درصد رشد واقعی داشت. این رشد در دنیای پیشرفته ۵.۴ درصد و در بازارهای نوظهور به استثنای چین ۶.۷ درصد بود. اما در چین حق بیمههای زندگی بخاطر ضعف در زمینه بخش حفظ سلامتی اشخاص در نتیجه کاهش بیشتر در رشته بیماریهای صعبالعلاج یا خطرناک با ۲.۶ درصد کاهش واقعی روبرو شد.
در سال ۲۰۲۱ ضریب نفوذ جهانی بیمه به نزدیک ۷ درصد و سرانه حق بیمه دنیا به بیش از ۸۷۴ دلار رسید. همچنین ضریب نفوذ جهانی بیمههای زندگی در سال گذشته ۳.۰۴ درصد و ضریب نفوذ جهانی بیمههای غیرزندگی ۳.۹۲ درصد بود. سهم بیمههای زندگی از کل حق بیمه تولیدی جهان در سال گذشته به نزدیک ۴۴ درصد رسید.
در سال ۲۰۲۱، حدود ۴۹ درصد حق بیمه بیمههای غیرزندگی به بیمه درمان و سلامت اختصاص داشت. ۲۴ درصد نیز مربوط به بیمههای اشخاص (شامل بیمههای اتومبیل شخصی، اموال شخصی و سایر) و ۲۷ درصد به بیمههای تجاری (شامل بیمههای اموال تجاری، مسوولیت، اتومبیل تجاری و سایر) بود.
در سال ۲۰۲۱ ایالات متحده و سپس چین و ژاپن همچنان بزرگترین بازارهای بیمه دنیا بوده و در مجموع ۵۶ درصد کل حق بیمه تولیدی جهان را به خود اختصاص دادند. همچنین ۹۰ درصد حق بیمه تولیدی جهان در اختیار ۲۰ کشور اول قرار داشت. در سال ۲۰۲۱ صنعت بیمه هند با ۱۲۷ میلیارد دلار حق بیمه و سهم ۲ درصدی از حق بیمه جهانی در رده دهم جهان و رتبه دوم بازارهای نوظهور بعد از چین قرار گرفت. انتظار میرود هند یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد در دهه آینده باشد. این پیشبینی متکی بر انتظارات درباره رشد اقتصادی بالای هند، سطوح فزاینده درآمد قابل تصرف، جمعیت جوان هند، افزایش آگاهی نسبت به ریسک، افزایش ضریب نفوذ دیجیتال و توسعه در زمینه رگولاتوری است.
ضریب نفوذ بیمههای غیرزندگی در هند در سال گذشته بطور قابل توجهی پایینتر از متوسط جهانی بود (۱ درصد در برابر ۳.۹ درصد). اما تقاضای بیشتر برای پوششهای درمانی با توجه به افزایش آگاهیها درباره سلامتی بعد از کووید ۱۹ و همچنین حمایت قوی از برنامه درمانی بزرگ تحت حمایت دولت (برنامه آیوشمن باهارات) محرک رشد در بیمههای غیرزندگی خواهد بود. همچنین بیمه اجباری شخص ثالث به سرعت رشد خواهد کرد چون طبقه متوسط هند به گسترش خود ادامه میدهد و خودروهای بیشتری میخرد.
از سوی دیگر تغییرات رگولاتوری، درهای بازار بیمه هند را بر روی بیمه گران خارجی گشوده است. در سال ۲۰۲۱ دولت سقف سرمایهگذاری مستقیم خارجی را در بیمهگران داخلی از ۴۹ درصد به ۷۴ درصد افزایش داد و انتظار میرود که این نسبت به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
در ماه می سال ۲۰۲۲ بزرگترین بیمهگر زندگی هند و در دسامبر سال ۲۰۲۱ نیز بزرگترین بیمهگر درمان بخش خصوصی هند عرضه عمومی شد. عرضههای عمومی شفافیت، حاکمیت شرکتی و ارزشگذاری را بهبود خواهد بخشید و سطح رقابت را بالا خواهد برد.
دیجیتالی شدن بازار بیمه هند به فراتر از تلماتیکس و ارزیابی ریسک مشتری گام نهاده است. در سالهای اخیر تعداد زیادی از پلتفرمهای دیجیتال ظهور پیدا کرده و طیف وسیعی از خدمات را از جمله در زمینه خرید بیمه ارائه میکنند. در حال حاضر بیش از ۱۱۰ اینشورتک و آستارتآپ در هند فعالیت میکنند. تأمین مالی در زمینه اینشورتک در هند از فقط ۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت که حدود ۶ درصد کل تأمین مالی جهانی در زمینه اینشورتک است. اینک صنعت بیمه هند به طلایهدار دیجیتالی شدن در هند تبدیل شده است.