ریشه صهیونیسم در یک نمایش میدانی
نمایش میدانی «روشنای شب تار» که این روزها در بوستان ولایت تهران اجرا میشود سراغ روایتی مذهبی و دینی رفته است و از زمان حضرت ابراهیم (ع) تا عید غدیر را جلوه میبخشد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آنچه در مسیر روایت این نمایش مورد توجه است تأکیدی است که بر تقابل خیر و شر دارد و در اتفاقات مختلف، این رویارویی را به نمایش میگذارد. در همان صحنههای ابتدایی نمایش، تصویری از شیطان دیده میشود که همراه بودن ستاره ششپر با آن، ذهن را سمت صهیونیسم و گروههای شیطانپرستی میبرد.
در همین جهت، نمایش «روشنای شب تار» هم روایت خیر و شر است و حامیان خیر را انبیا و بزرگان الهی و شر را آنچه وابسته به شیطان است، معرفی میکند. در واقع همراه کردن یکی از رایجترین نمادهای شیطانپرستی (ستاره ششپر) با شیطان که در طول داستان مانند صحنههای ابتدایی و گوسالهپرستی آن را میبینیم و آن را نقطه مقابل خیر معرفی میکند. این اشارات، همان رفتارهایی است که امروز در قالب عرفان صهیونیستی قابل مشاهده است. حجتالاسلام حسین عرب، مدیرعامل موسسه بهداشت معنوی درباره این نوع عرفان میگوید: «بنیاسرائیل سنتهای شیطانی را که در سرزمین مصر وجود داشت در تبادل با سایر اقوام باستانی دیگر تکمیل کرده و در قالب جریانی به نام کابالا تدوین کرد. بعدها در دوران قرون وسطا یک عامل پیشران به نام جریان فراماسونری ایجاد شد که در ادامه همین رویه بود، البته برخوردهایی که در آن دوران با جریانهای کابالیستی میشود هم نشاندهنده درونمایه شیطانگرایی در عرفان یهودی و همچنین در جریانهای ماسونی است.»
اگر نمایش «روشنای شب تار» را در کنار تلاشی که برای روایت بخشهای مهمی از زندگی امیرالمومنین (ع) دارد، نمایشی ضدصهیونیستی بدانیم، حضور شیطان در برهههای مختلف این روایت و تلاشی که برای مقابله با خیر دارد پیشینهای است برای آنچه امروز از سمت صهیونیسم و فراماسونها در جهت ایجاد شر اتفاق میافتد.
عنوان «روشنای شب تار» بهدنبال نوری است که از دل این شر و تاریکی ظهور میکند و سبک تازهای در نمایش تئاترهای مذهبی محسوب میشود.
«روشنای شب تار» محصول سازمان هنری رسانهای اوج با مشارکت بنیاد فرهنگی رودکی است که به همت موسسه هنری رسانهای سیمای ققنوس هر شب در بوستان ولایت تهران اجرا میشود. حسن بزرا کارگردان و علی اسماعیلی تهیهکننده این نمایش میدانی هستند.