«دوزیست» زیستگاهی برای اهالی کتاب و سینما
رویداد دوزیست که به همت خانه اندیشهورزان جوان برگزار میشود، رویدادی است که در آن پژوهشگران و علاقهمندان حوزه سینما و ادبیات، به بحث و گفتگو در مورد سینما و ادبیات میپردازند، هشتمین دوره این رویداد با موضوع «موقعیت شهرت» و با نقد و بررسی «رمان...
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ رویداد دو زیست در هشتمین موقعیت خود به موضوع شهرت با نقد و بررسی رمان «صبحانه در تیفانی» اثر ترومن کاپوتی و فیلم «همه چیز درباره ایو» اثر جوزف منکیهویچ برگزار شد.
در این نشست پور محمد رضا منتقد سینما فیلم همه چیز درباره ایو را درخشان ترین کار منکیه ویچ دانست. وی در مورد این اثر می افزاید: این فیلم همه چیز درباره ایو است ولی در حقیقت ما برمبنای روایت یکسری راویهای منفردی که در زندگی با ایو سروکار داشتند به آن نزدیک می شویم فرم فیلم همشهری کین دارد فیلم همشهری کین از این لحاظ در تاریخ سینما خیلی کلیدی است یک شکلی از روایتگری را تثبیت می کند البته قبل از همشهری کین ما این مدل فلش بک در فلش بکهای تودرتو داشتیم منتهی همشهری کین آنها را به کمال میرساند و بعد در حقیقت سرمشقی برای خیلی از فیلم های دیگر می شود.
در هشتمین رویداد دوزیست منتقد سینما با بیان اینکه منکیه ویچ کارگردان پنسیلوانیایی سعی میکند تا ما را با معجزه سینما آشنا کند و بگوید: «هیچ موقعیت شهرتی تصادفی نیست.» او در این فیلم به ما نشان میدهد که آنچه در تصویر نشان داده میشود لزوما، صداقت و حقیقت نیست و میتواند مجموعهای از فریبها و دسیسهها باشد بلکه شما یک دروغ بزرگ را میتوانی تبدیل به یک موقعیت برای شهرت کنید.
نوید پور محمد رضا در مورد نسبت فیلم همه چیز درمورد ایو و نسبت آن با رمان صبحانه در تیفانی افزود: فیلم «همه چیز در مورد ایو» در مقابل رمان «صبحانه در تیفانی» یک اثر کودن است و نثر ادبی و پیشبرد قصه در رمان بسیار هوشمندانهتر از آن است.
دیگر حاضرین این رویداد که از پژوهشگران و منتقدین حوزه کتاب و سینما هستند روایت همه چیز درباره ایو را روایتی مبهم و بی مسئولیت نسبت به حقیقت میدانند و این را در شکل گیری شهرت به هر وسیله البته با تلاش در راستای هرچیزی غیر از آن میدانند که به یکباره برای فرد موقعیتی میسازد که از حالا باید آن را شهرت نامید.
مهمترین پرسشی که در این رویداد با توجه به فیلم و رمان مطرح شده در آن با آن مواجه میشویم این است که: در مورد شهرت دروغین بودن بسیاری از موقعیت های آن اهمیت دارد یا کودکانه بودن آن؟
پورمحمدرضا با اشاره به نظر کاپوتی نویسنده گفت: نویسنده این رمان معتقد است که قصه من در کتاب رمان صبحانه در تیفانی کشته می شود چرا که اصل قصه به یک دختر جوان برمیگردد که خود را در یک فضای متروپلیس درحالی که هیچ کس او را نمیشناسد تبدیل میکند به یک فردی که حالا همه جا سر زبانها افتاده، در حالی که این دختر جوان فقط سعی میکند تا خودش را بالا بکشد این درحالیست که فیلم بیشتر به شما میآموزد که چطور با دروغ، فریب و دسیسه هرطور شده به موقعیت شهرت برسید. این آن فاصله ایست که میان رمان و فیلم افتاده است.
در پایان عنوان شد: همه چیز درباره ایو به ما نشان میدهد که شهرت چگونه معلول شبکهای از دسیسهها و دروغهاست و این فیلم آنقدر تاثیرگذار است که به ما نشان میدهد چگونه در شهرت با یک چهره سازی جعلی رو به رو هستیم و البته مهم تر از آن اینکه؛ "همه چیز دربارهی ایو" «نیای همه فیلمهایی است که سالهای بعد در هالیود ساخته میشوند و سازوکار ستاره شدن را به تصویر میکشند. منکیهویچ رسیدن به شهرت و قدرت را نه تصادفی، که حاصل مجموعهای از تاریخسازیها، روایتهای کلامی جعل شده، انواع دسیسهها و برنامهریزیها میداند.»
این گوشه ای از رویداد دوزیستگاهی برای ، نشست اهالی دوگانه فیلم و کتاب است که به ابتکار خانه اندیشه ورزان جوان برگزار میشود. این رویداد هر ماه با یک موضوع یا موقعیت ویژه و معرفی کتاب و فیلم پرونده های ویژهای را بررسی میکند.