از سال 92 هیچ طرحی برای ساخت سریال‌های مناسبتی نداشته‌‎ایم / پربیننده‌ترین سریال 36 درصد از مردم را جذب کرده!


از سال 92 هیچ طرحی برای ساخت سریال‌های مناسبتی نداشته‌‎ایم / پربیننده‌ترین سریال 36 درصد از مردم را جذب کرده!

منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه در دولت قبل بودجه کمی به صداوسیما پرداخت شده، عنوان کرد:«یکی از رسالت‌های مدیر فرهنگیش، پیشبرد کار با بودجه کم است. این نقص بزرگی است که مدیران در ۱۰ سال اخیر نتوانسته ‌اند بودجه صدا و سیما را طوری مدیریت...

از سال 92 هیچ طرحی برای ساخت سریال‌های مناسبتی نداشته‌‎ایم / پربیننده‌ترین سریال 36 درصد از مردم را جذب کرده!

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو-الهه زوارئیان؛ بعد از منتشر شدن خبر بازپخش سریال مختارنامه و چند سریال قدیمی و مناسبتی دیگر از تلوزیون به مناسبت ماه محرم، همانند سال‌های گذشته، جای خالی یک اثر جدید و قابل توجه به مناسبت ماه محرم در رسانه ملی احساس شد. کمبودی که هر چند تلویزیون، چند سال در میان با ساخت آثاری مناسبتی سعی در جبران آن را دارد اما اکثر این آثار مورد توجه قرار نمی‌گیرند و مخاطبان صدا و سیما همچنان با بازپخش سریال‌هایی چون مختارنامه، شب دهم، پریدخت، سفر سبز و.. شب های محرم را سپری می‌کنند. از این رو با آرش فهیم، منتقد و کارشناس سینما،‌ در رابطه با چالش‌های ساخت آثار مذهبی و مناسبتی در تلوزیون و علل کمبود آثار جدید به گفت‌و‌گو نشستیم.

فهیم در پاسخ به اینکه علت اصلی کمبود آثار مذهبی و مناسبتی در تلوزیون چیست؟ گفت:« این نوع سریال‌ها در صداوسیما قائم به سازنده هستند نه سازمان. به نظر می‌رسد سازمان در انتظار است طرح‌هایی را از سوی سازندگان دریافت کند و آنها تنها برای ساخت تصمیم‌گیری کنند. خود سازمان در یک دهه اخیر برنامه و تدارکی برای توجه به نیاز مخاطب و ضروریات مخاطب در ایام محرم نداشته. در یک دهه اخیر چند سریال تاریخی و مذهبی ساخته شده‌اند و غالبا قائم به سازنده و دغدغه کارگردان بوده‌اند تا دغدغه سازمان صداوسیما.»

فهیم درباره سریال مختار نامه نیز اظهار داشت: « این سریال نیز دغدغه آقای میرباقری بود و تلاش های ایشان باعث شد این هدیه برای جهان اسلام به ارمغان بیاید .حتی سریال سلمان فارسی و حضرت موسی نیز حاصل دغدغه‌ی سازندگانشان بوده‌‎اند.»

وی عنوان کرد:« سریال مناسبتی اثری است که تنها محدود به پخش در زمان خاصی نیست. سریالی است که مطابق با مناسبت خاص به نیاز سرگرمی و ضروریات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی مردم پاسخ می‌دهد اما از سال ۹۲ به بعد هیچ طرحی برای ساخت چنین سریال‌هایی نداشتیم و هیچ چشم انداز و برنامه‌ریزی برای این مساله وجود نداشته. به همین دلیل سال به سال سریال هایی که کیفیت پایین دارند ساخته می‌شوند. پر بیننده‌ترین سریال در حال حاضر ۳۶ درصد از مردم را جذب خود کرده و این در مقایسه با گذشته عدد بسیار کمی است.»

فهیم با اشاره به اینکه در دولت قبل بودجه کمی به صداوسیما پرداخت شده، عنوان کرد:«یکی از ‌چالش‌‎های مدیر فرهنگی نیز پیشبرد کار با بودجه کم است و این توجیهی برای نبود سریال مناسبتی قابل توجه در صداوسیما نیست. این نقص بزرگی است که مدیران در ۱۰ سال اخیر نتوانسته اند بودجه صدا و سیما را طوری مدیریت کنند که به خلق سریال‌های جدید تاریخی و مذهبی منجر شود.»

فهیم درباره رسالت یک سریال مناسبتی قابل توجه گفت:« این سریال ها باید فضا و حال و هوای مناسبت را احیا کنند و در جامعه آن را پویا سازی کنند.اتفاقی که در سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده چرا که نحوه عملکرد مراکز مدیریت و نظارت بر تولید سریال ها طوری بوده که هدف‌گذاری برای ساخت سریال مذهبی نداشته اند و بیشتر به موضوعات دم دستی تر درباره سوژه محرم اکتفا کردند.»

این منتقد سینما در پاسخ به اینکه نقش صدا و سیما در ساخت سریال های مناسبتی چیست، گفت:« خود شبکه‌های سیما و بخش‌های تولید کننده فیلم و سریال در صدا وسیما نمی‌توانند سریالی درباره قیام عاشورا تولید کنند و کار آنها نیست که اقدام بزرگ و موثری انجام بدهند. در اینجا وجود اندیشکده و اتاق فکری که نه تنها تکنسین های سینما و تلوزیون بلکه نخبگان تاریخ، اسلام شناسی، فلسفه و ارتباطات و رسانه در آن حضور داشته باشند، لازم است. نهادی که در آن ایده‌های لازم و کارامد برای ساخت سریال‌های تاریخی مذهبی عنوان و طرح ریزی شود.»



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دیدن پورن توسط بچه ها، چگونه برخورد کنیم؟