به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوب وحید کیا در جلسه بررسی علل حوادث ترافیکی گفت: ما در حوزه حمل و نقل و مدیریت ترافیک خلاء داریم؛ آن خلاء هم عدم هماهنگی بین بخشی است.
وحید کیا گفت: اگر سه ضلع ترافیک را در نظر بگیریم، عامل انسانی بیشترین نقش را در وقوع حوادث دارد. پس اگر جزیرهای عمل کنیم و در حوزه ارتقای سواد ترافیکی عامل انسانی گام علمی برنداریم، کاری از پیش نخواهیم برد.
وی افزود: برخی دستگاهها همیشه پای کار و پاسخگو هستند ولی برخی در هیچ برههای حضور ندارند. شهر تبریز به یک برنامه ضربتی با پای کار آمدن تمامی دستگاهها برای کاهش تصادفات نیاز دارد.
معاون حمل و نقل شهردار گفت: افزایش سهم شهرداری از جرایم وصولی، استمرار حرکت کمیته کاهش حوادث ترافیکی خارج از ضوابط کشوری و بهره گیری از پتانسیل NGO ها، یک کاسه کردن پتانسیل تمامی ارگانهای درگیر با حمل و نقل و ترافیک برای تدوین و اجرایی کردن برنامه جامع ترافیکی نیازمند یک همکاری تیمی است. ما حاضریم مسئولیت تشکیل دبیرخانه و کمیته اجرایی را عهده دار شویم تا با یک حرکت جمعی شاهد کاهش چشمگیر آمار حوادث باشیم.
احمد موقری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نیز در این جلسه گفت: آمار حوادث ترافیکی قابل قبولی در سطح استان نداریم هر چند که در چند سال اخیر به دلیل شیوع کرونا شاهد کاهش آمار حوادث بودیم اما هم اکنون آمار نزدیک به ۳ درصد بیش از متوسط کشوری نشان از وضعیت نامطلوب دارد. در علتیابی حوادث نیز بر اساس بررسیها شاهد هستیم عامل انسانی بیشترین نقش را در این حوزه دارد.
موقری افزود: با تعامل، جمعبندی و احصای مشکلات و علل حوادث به یک نقطه مشترک و قابل اجرا دست خواهیم یافت و شناسایی و ارائه راهکار باید توسط تمامی مجموعههای مرتبط انجام پذیرد. از این رو تشکیل کمیسیون پیشگیری از تصادفات در آذربایجانشرقی از الزامات است که بهترین گزینه برای دبیری این کمیسیون نیز با توجه به عملکرد مثبت و توانایی این مجموعه، معاونت حمل و نقل و ترافیک است.