خبرگزاری مهر گروه استانها: ایام اربعین حجم زیادی از زائران و شیفتگان اباعبدالله عزم زیارت عتبات دارند تا نامشان در لیست کسانی که با گامهای خود مسیر عشق را طی میکنند، ثبت و ضبط شود.
اما در خراسان جنوبی شرایط برای مشتاقان کمی متفاوت است، نبود زیر ساخت حمل و نقل ریلی و دوری از مرزهای غربی کشور مشکلاتی را در مسیر راه زائران به وجود آورده است.
از طرف دیگر در حوزه حمل و نقل هوایی، پروازی از خراسان جنوبی به سمت فرودگاههای بغداد و نجف وجود ندارد.
این موضوع سؤالی را در ذهن شهروندان خراسان جنوبی به وجود آورده است که شاید در سایر ایام سال نتوان ظرفیت یک پرواز کامل به مقصد عراق را از خراسان جنوبی تکمیل کنیم ولی در ایام اربعین با توجه به سیل مشتاقان میتوانستیم این اتفاق را رقم بزنیم.
حکیمه بهمن زاده، فعال رسانهای در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در طول سالهای فعالیت خبرنگاری بارها و بارها در حوزه مشکلات پروازهای فرودگاه بیرجند گزارش و خبر تهیه کردهام، بیان کرد: مردم خراسان جنوبی در حوزه زیر ساخت با چالشهای جدی رو به رو هستند.
سختی مضاعف مسیر زیارت برای مردم خراسان جنوبی
وی بیانکرد: برای سفر زیارتی به عتبات مردم خراسان جنوبی مجبورند به صورت زمینی هزار کیلومتر را تا مرزهای غربی بروند چرا که نه حمل و نقل ریلی وجود دارد و نه پروازی به صورت مستقیم به فرودگاه نجف و بغداد میرود.
بهمن زاده با اشاره به اینکه یک تجربه سفر به عتبات به صورت هوایی از فرودگاه بیرجند داشته است، یادآور شد: در سالهای قبل از کرونا پروازهای به عتبات در استان صورت میگرفت ولی در حال حاضر سخن از کمبود مسافر و زائر زده میشود.
فعال رسانهای خراسان جنوبی گفت: قول و وعدههای زیادی برای بهبود فرودگاه بینالمللی شهید کاوه داده شده ولی در مجموع ما تنها کنسلی و کاهش پروازها را مشاهده میکنیم.
عظیم طهماسبی مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند از نظر زیر ساختی آمادگی پرواز به مقصد عراق را دارد.
زیر ساختهای فرودگاه بیرجند برای پرواز به عراق تکمیل است
وی بیانکرد: هیچ وقت رخ نداده که برقرار شدن پروازی به علت نبود زیرساخت از سوی فرودگاه مورد موافقت قرار نگیرد و پرواز به فرودگاه عراق و نجف نیز از این قاعده مستثنی نیست.
طهماسبی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سامانه سماح ۴۶۰ نفر از خراسان جنوبی درخواست پرواز به عراق از طریق مرزهای هوایی را داشتهاند، گفت: باید از متولیان در حج و زیارت پرسید که در این زمینه با ایرلاینها رایزنی شده است یا خیر.
وی اظهار کرد: البته بر اساس اطلاعات ما رایزنیهایی شده ولی بر سر قیمت با شرکتهای هواپیمایی و ایرلاینها به نتیجه نرسیدند.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی یادآور شد: البته ایرلاینها هم هزینههای فوقالعادهای دارند که باید مد نظر قرار بگیرد.
طهماسبی با اشاره به اینکه در صورت به نتیجه رسیدن رایزنیها و برنامهها در مورد پرواز به عتبات ما در فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند آماده پذیرایی از زائران هستیم.
ابوالفضل نوفرستی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار کرد: دو- سه جلسه با نمایندگی ایرلاینهای موجود در کشور برای برقراری پرواز از فرودگاه بیرجند به مقصد عتبات برای ایام اربعین داشتیم.
ایرلاینها متقاضی قرارداد ۶ ماهه هستند
وی با اشاره به اینکه این ایرلاینها درخواست قرارداد ۶ ماهه با ما را دارند، بیان کرد: زائر زمان سفر را بر اساس برنامه کاری خود تنظیم میکند و از این جهت نمیتوانیم تعهد بدهیم در طول ۶ ماه به صورت مستمر برای پرواز هوایی زائر خواهیم داشت.
نوفرستی در زمینه چارتر کردن پرواز نیز گفت: در مورد چارتر کردن نیز اگر هر صندلی خالی بماند ۷-۸ میلیون ضرر و خسارت است.
کمبود مسافر برای سفرهای هوایی به عتبات داریم
وی یادآور شد: درست است که ما در خراسان جنوبی برای ایام اربعین ۵۰۰ نفر متقاضی سفر هوایی به عتبات را داریم ولی همه این افراد در یک روز و زمان مشخص قصد رفت و و برگشت را ندارند و از این جهت باز هم نمیتوان یک پرواز را برقرار کرد.
مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: در دوران قبل از کرونا تجربه برقراری سفر هوایی به عتبات را از خراسان جنوبی در ایام اربعین داشتیم که از ۱۲۰ نفر تنها ۲۵ نفر پای پرواز آمدند.
نوفرستی افزود: استانهایی چون خراسان رضوی که پروازهای متعدد به مقصد عتبات دارند هم جمعیت آنان از ما بیشتر است و هم مهمانان عراقی زیادی در این استانها حضور دارند و از این جهت پروازهایشان تکمیل میشود.
امید است که مسیرهای سفر به عتبات و زیارت سیدالشهدا (ع) با هماهنگی دستگاههای ذیربط و ایرلاینها برای زائران خراسان جنوبی سهل تر شود تا با آرامش و آسایش چشمانشان به دیدار بینالحرمین روشن شود.