مسابقه فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۲؛ فراری میزبانی بخشنده

شرایط غیر مترقبه درون پیست، باز هم استراتژیست های فراری را دچار مشکل کرد و با شکستن طلسم مکس در مونزا یک برد شیرین به او هدیه کرد. جورج راسل با...
شرایط غیر مترقبه درون پیست، باز هم استراتژیست های فراری را دچار مشکل کرد و با شکستن طلسم مکس در مونزا یک برد شیرین به او هدیه کرد. جورج راسل با مدیریت خوب مسابقه نیز توانست به رده آخر سکو دست پیدا کند. ساینز با مسابقه ای خوب از رده ۱۸ به رده چهارم دست پیدا کند.
در استارت گرندپری مونزا، لندو نوریس نتوانست استارت خوبی داشته باشد و باعث شد که پیر گسلی دنیل ریکاردو و مکس ورشتپن به سرعت از او رد شوند. اما بر خلاف استارت بد نوریس، مکس با استارت فوق العاده اش توانست ۴ رده در استارت مسابقه به دست بیاورد و در دور ۴ ام به جورج راسل در رده دوم حمله کند تا به رقابت با رقیب قهرمانی اش بپردازد. در انتهای خط استارت، لوئیس همیلتون برخلاف کارلوس ساینز که در کنار او مسابقه را شروع می کرد استارت بدی داشت اما ساینز پس از ۱۰ دور توانست به رده امتیازی برسد. سرجیو پرز به علت دود حاصل از ترمز سمت راست، پیت استاپ زود هنگامی انجام داد و در رده آخر به پیست بازگشت.

در دور ۱۲ سباستین فتل قدرت موتورش را از دست داد و با توقف در حاشیه پیست باعث تا ماشین ایمنی مجازی به پیست آمده و با آغاز ماشین ایمنی مجازی فاصله ۱,۲ ثانیه مکس و چارلز به ۱.۷ افزایش یافت. فراری تصمیم گرفت تا پلن A را برای ادامه مسابقه انتخاب کند. با ورود چارلز به درون پیت لین ماشین ایمنی مجازی اتمام یافت. با پیت استاپ زود هنگام رقیب قهرمانی مکس به او اعلام شد: «به نظر دور های زیادی با این تایرها باید بزنیم» و چارلز بر روی تایرهای مدیوم نو با محدودیت مشکل تعویض دنده دوری ۰.۳ ثانیه سریعتر از مکس زمان ثبت میکرد. اما طولی نکشید که فاصله زیر ۱۰ ثانیه ای مکس و چارلز به ۱۴ ثانیه افزایش یابد و مجددا تعویض استراتژی از سوی فراری به پلن C برای چارلز رخ داد.

در دور ۲۵ مکس بر روی تایر های مدیوم رفت و به نظر می آمد این بار فراری استراتژی مناسبی را انتخاب کرده. پس از بازگشت مکس به درون پیست، فاصله چارلز با او حدود ۱۰ ثانیه بود. اما تایر های مکس تایرهای نو تری بودند و پس از رسیدن اونها به پنجره دمای مناسب، فاصله او با چارلز حدودا دوری ۰,۴ ثانیه در حال کاهش بود.کارلوس ساینز پس از ۳۱ دور تایر های خود را به تایر های سافت تغییر داد و در فاصله ۵ ثانیه ای همیلتون بیرون آمد. آلونسو در میان رقابت با سرجیو پرز بود که توسط تیم اعلام شد که باید خودرو را از مسابقه خارج کنند و پرز را در رقابت با کارلوس ساینز تنها گذاشت تا به راحتی ساینز از پرز عبور کند.
در دور ۳۴ چارلز بر روی تایر های سافت رفت و آماده رقابت با قهرمان هلندی با دو پیت استاپ شد. مدیریت خوب تایر توسط مکس فاصله او را با چارلز برای ۶ دور ثابت نگه داشت و پس از آن توانست کمی فاصله را کم کند اما این فاصله برای رسیدن به مکس کافی نبود. هم میهنی ورشتپن که برای بار اول پشت فرمون تیم ویلیامز قرار گرفته بود در رقابت با ژو برای رده آخر امتیازی بود که در نهایت توانست جلوتر از او مسابقه را تمام کند.

فاجعه موتور مرسدس به سباستین فتل ختم نشد، استرول نیز مجبور به خروج از مسابقه شد و پس از آن دنیل ریکیاردو با نگه داشتن خودرویش در کنار پیست، ماشین ایمنی را به پیست آورد. ردبول بالافصله تایر های سافت را بر روی خودروی مکس انداخت و فراری هم برای ندادن برتری استراتژیک به مکس، تایر های چارلز را به سافت تغییر داد. اما به علت محل قرارگیری نامناسب خودرو دنیل، مسابقه در دور آخر با وجود سیفتی کار به پایان رسید و به مکس هلندی بردی راحت هدیه شد.

رده های نهایی مسابقه:
رده | شماره | راننده | تیم | تعداد دور | زمان | امتیاز |
۱ | ۱ | مکس ورشتپن | ردبول | ۵۳ | ۱:۲۰:۲۷,۵۱۱ | ۲۵ |
۲ | ۱۶ | شارل لکلرک | فراری | ۵۳ | ۲,۴۴۶+ | ۱۸ |
۳ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۵۳ | ۳,۴۰۵+ | ۱۵ |
۴ | ۵۵ | کارلوس ساینز | فراری | ۵۳ | ۵,۰۶۱+ | ۱۲ |
۵ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | مرسدس | ۵۳ | ۵,۳۸۰+ | ۱۰ |
۶ | ۱۱ | سرجیو پرز | ردبول | ۵۳ | ۶,۰۹۱+ | ۹ |
۷ | ۴ | لندو نوریس | مکلارن | ۵۳ | ۶,۲۰۷+ | ۶ |
۸ | ۱۰ | پیر گسلی | آلفاتائوری | ۵۳ | ۶,۳۹۶+ | ۴ |
۹ | ۴۵ | نیک دفریز | ویلیامز | ۵۳ | ۷,۱۲۲+ | ۲ |
۱۰ | ۲۴ | ژو گوانیو | آلفا رومئو | ۵۳ | ۷,۹۱۰+ | ۱ |
۱۱ | ۳۱ | استبان اوکون | آلپین | ۵۳ | ۸,۳۲۳+ | ۰ |
۱۲ | ۴۷ | میک شوماخر | هاس | ۵۳ | ۸,۵۴۹+ | ۰ |
۱۳ | ۷۷ | والتری بوتاس | آلفا رومئو | ۵۲ | +۱ دور | ۰ |
۱۴ | ۲۲ | یوکی سونودا | آلفاتائوری | ۵۲ | +۱ دور | ۰ |
۱۵ | ۶ | نیکولاس لطیفی | ویلیامز | ۵۲ | +۱ دور | ۰ |
۱۶ | ۲۰ | کوین مگنوسن | هاس | ۵۲ | +۱ دور | ۰ |
NC | ۳ | دنیل ریکاردو | مکلارن | ۴۵ | DNF | ۰ |
NC | ۱۸ | لنس استرول | استون مارتین | ۳۹ | DNF | ۰ |
NC | ۱۴ | فرناندو آلونسو | آلپین | ۳۱ | DNF | ۰ |
NC | ۵ | سباستین فتل | استون مارتین | ۱۰ | DNF | ۰ |
جدول امتیازی رانندگان پس از گرندپری مونزا:
رده | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
۱ | مکس ورشتپن | هلند | ردبول | ۳۳۵ |
۳ | شارل لکلرک | موناکو | فراری | ۲۱۹ |
۲ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول | ۲۱۰ |
۴ | جورج راسل | انگلستان | مرسدس | ۲۰۳ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۱۸۷ |
۶ | لوئیس همیلتون | انگلستان | مرسدس | ۱۶۸ |
۷ | لندو نوریس | انگلستان | مکلارن | ۸۸ |
۸ | استبان اوکون | فرانسه | آلپین | ۶۶ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آلپین | ۵۹ |
۱۰ | والتری بوتاس | فنلاند | آلفا رومئو | ۴۶ |
۱۱ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس | ۲۲ |
۱۲ | پیر گسلی | فرانسه | آلفاتائوری | ۲۲ |
۱۳ | سباستین فتل | آلمان | استون مارتین | ۲۰ |
۱۴ | دنیل ریکاردو | استرالیا | مکلارن | ۱۹ |
۱۵ | میک شوماخر | آلمان | هاس | ۱۲ |
۱۶ | یوکی سونودا | ژاپن | آلفاتائوری | ۱۱ |
۱۷ | ژو گوانیو | چین | آلفا رومئو | ۶ |
۱۸ | لنس استرول | کانادا | استون مارتین | ۵ |
۱۹ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز | ۴ |
۲۰ | نیک دفریز | هلند | ویلیامز | ۲ |
۲۰ | نیکولاس لطیفی | کانادا | ویلیامز | ۰ |
۲۱ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | استون مارتین | ۰ |
جدول امتیازی تیم ها پس از گرندپری مونزا:
رده | تیم | امتیاز |
۱ | ردبول | ۵۴۵ |
۲ | فراری | ۴۰۶ |
۳ | مرسدس | ۳۷۱ |
۴ | آلپین | ۱۲۵ |
۵ | مکلارن | ۱۰۷ |
۶ | آلفا رومئو | ۵۲ |
۷ | هاس | ۳۴ |
۸ | آلفاتائوری | ۳۳ |
۹ | استون مارتین | ۲۵ |
۱۰ | ویلیامز | ۶ |