فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۲ و موفقیتی دیگر برای ورستپن

رانندهی هلندی ردبول، فاصلهی چندانی با قهرمانی زودهنگام در فصل ۲۰۲۲ فرمول یک ندارد. مکس ورستپن با کسب سکوی نخست در جایزه بزرگ ایتالیا، مجموع امتیازات خود را به ۳۳۵ رساند و فاصلهی ۱۱۶ امتیازی با چارلز الکرک را ثبت کرد. این شرایط، قهرمامی ورستپن و...
رانندهی هلندی ردبول، فاصلهی چندانی با قهرمانی زودهنگام در فصل ۲۰۲۲ فرمول یک ندارد. مکس ورستپن با کسب سکوی نخست در جایزه بزرگ ایتالیا، مجموع امتیازات خود را به ۳۳۵ رساند و فاصلهی ۱۱۶ امتیازی با چارلز الکرک را ثبت کرد. این شرایط، قهرمامی ورستپن و تیم ردبول در فصل ۲۰۲۲ را قطعی نشان میدهند.
بهتازگی پیست مونزا ایتالیا، صد سالگی خود را جشن گرفته است. این محل، سال ۱۹۲۲ افتتاح شد و امروزه مسابقات فرمول یک، دو، سه و رقابتهای موتور جیپی را میزبانی میکند. مونزا گنجایش ۱۱۹ هزار تماشاگر دارد. مسیر اصلی برای رقابت فرمول یک، دقیقا ۳۶۰۰ مایل (معادل ۵.۷۹۳ کیلومتر) را شامل میشود. بالاترین سرعت ثبت شده در مونزا به روبنس باریچلو رانندهی برزیلی فراری تعلق دارد که سال ۲۰۰۴ به ۲۵۷ کیلومتر برساعت رسید.
در پایان جایزه بزرگ مونزا ۲۰۲۲، مکس ورستپن توانست با زمان یک ساعت و ۲۰ دقیقه و ۲۷/۵ ثانیه قهرمان شود. چارلز لکلرک با اختلاف ۲/۴۴۶ ثانیه به سکوی دوم رسید و جورج راسل نیز، روی جایگاه سوم ایستاد. کارلوس ساینز و لوئیس همیلتون، ردههای چهارم و پنجم را کسب کردند.
ردهبندی تیمهای حاضر در فرمول یک ۲۰۲۲ نیز، برتری واضح ردبول را نشان میدهد. این تیم پس از موفقیت ورستپن در ایتالیا، به امتیاز ۵۴۵ رسید و بالاتر از فراری ۴۰۶ امتیازی قرار گرفت. مرسدس و رنو در رتبههای سوم و چهارم، هماکنون ۳۷۱ و ۱۲۵ امتیاز دارند. تا اتمام رقابتهای جاری، ۶ مسابقه در سنگاپور، ژاپن، امریکا، مکزیک، برزیل و امارات متحده عربی باقی مانده است.
خلاصهی رقابت در جایزه بزرگ مونزا ۲۰۲۲
امسال جایزه بزرگ ایتالیا درحالی آغاز شد که لکلرک توانسته بود بهترین رانندهی تعیین خط باشد و جلوتر از دیگران استارت بزند. ورستپن، ساینز، پرز و همیلتون نیز، ردههای بعدی را در تعیین خط کسب کردند.
پس از سبقتهای متوالی رانندگان در دورهای ابتدایی، ورستپن از دور چهارم توانست به ردهی سوم و پشت سر جورج راسل برسد. در دور پنجم، ورستپن به ردهی دوم رسید. این شرایط تا دور دوازدهم ادامه داشت و لکلرک پیشتازی خود را حفظ کرد.
دو دور ۱۲، سباستین فتل با مشکل پیشرانه مواجه شد و کنار مسیر توقف کرد. به همین دلیل، خودروی ایمنی مجازی وارد پیست شد. اختلاف زمانی لکلرک با ورستپن هنگام فعال شدن این شرایط، ۱/۷ ثانیه بود. سپس مدیران فراری تصمیم گرفتند از پلن B استفاده کنند تا لاستیکهای مدیوم روی خودروی لکلرک نصب شود.
از دور ۲۶ مسابقه، ورستپن هم تایرهای مدیوم نصب کرد و به لطف کیفیت لاستیکهای جدید، فاصلهی زمانی با پیشتاز را پیوسته، کاهش داد. لکلرک در دور ۳۴ به پیت استاپ رفت تا اینبار تایر سافت را استفاده کند. ورستپن رانندگی با تایرهای مدیوم را ادامه داد و به ردهی اول رسید.
در دور ۵۲، خودروی دوم استورن مارتین نیز با مشکل فنی مواجه شد تا ایمنی مجازی، مجددا در پیست فعال شود. در نتیجهی این شرایط، مسابقهی ۵۳ دور با حضور خودروی ایمنی مجازی به پایان رسید و ورستپن در رقابتی نسبتا راحت، قهرمانی را جشن گرفت. دنیل ریکیاردو از تیم مکلارن، فرناندو آلونسو از آلفاتئوری، سباستین فتل و لانس استرول از تیم استون مارتین، چهار خودرویی بودند که موفق به اتمام مسابقه نشدند.