به گزارش خبرنگار مهر، اصغر باقرزاده صبح یکشنبه در مراسم افتتاحیه طرح امین که در سالن همایش تالار شهیدان نژاد فلاح برگزار شد، اظهار کرد: در حکمرانی تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد، بنابراین نیازی به سند ۲۰۳۰ و امثال آن که غیراسلامی و برخلاف فرهنگ است نداریم.
وی با بیان اینکه دشمنان به زودی سند ۲۰۴۵ و دیگر سندهای مشابه را برای ما تدوین خواهند کرد، تصریح کرد: البته این سندها بدون شک جایگاهی در سیستم تعلیم تربیت ما ندارند و اجرایی نخواهند شد.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به واسطه گسترش فضای مجازی و استفاده از گوشی همراه و رایانه ارتباط دانشآموزان با خانواده و معلمان قطع شده است، در حالی که به ارتباط نیاز داریم و باید محقق شود.
وی با بیان اینکه چندین چالش عمده در مدارس وجود دارد که پیشرفت امور پرورشی را گرفته است، خاطرنشان کرد: تشتت آرا در زمینه تربیت است اصلیترین معضل در این زمینه است.
باقرزاده با بیان اینکه اگر تربیت را جوشش از بیرون ببینیم، سخنرانی و گرفتن برنامه است، گفت: اگر جوشش از درون ببینیم ارتباط گرفتن با دانشآموزان است و توصیه دارم جوشش از درون باشد.
وی تفکیک تربیت و آموزش را دومین چالش خواند و گفت: یکی از اشتباهاتی که صورت گرفت این بود که معلم آموزش و تربیت را از هم جدا کردیم، در حالی که معلمان آموزش را نیز باید درگیر مسائل تربیتی کنیم.
چالش تفکیک تربیت و آموزش رفع شود
وی با بیان اینکه پایه اصلی تربیت خانواده است در حالی که به واسطه برخی مسائل ارتباط دانشآموزان با خانواده قطع شده و این معضل باید رفع شود، اظهار کرد: کمرنگ شدن نقش تربیتی اولیا سومین چالش است که باید جدی گرفته شود.
باقرزاده فضای مجازی و سواد رسانهای را چهارمین چالش دانست و گفت: فضای مجازی محلی است که بچهها در آن تنها هستند و نه پدر و مادر در آن حضور دارند و نه معلم، بر این اساس نباید بچهها را در این فضا تنها بگذاریم.
وی مخاطبشناسی کودک و نوجوان را پنجمین چالش معرفی کرد و گفت: طرحهایتان را طوری تنظیم کنیم که دانشآموزان در آن نقش محوری داشته باشند.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش برنامهها و فعالیتهای تکراری و کماثر، عدم هماهنگی بخشهای مختلف آموزش و پرورش و کمبود نیروی انسانی را چالشهای دیگر خواند و متذکر شد: در زمینه تربیت ضعف داریم که امیدواریم با حضور مربیان طرح امین این معضل رفع شود.